Temetni kellene a plázákat, hipermarketeket és outleteket. Ezt a tanácsot kapjuk ezekben a napokban Lengyelországból. Egész kis mozgalom indult ott azért, hogy pórázt tegyenek rájuk, „különben tovább kószálnak, és ha nem vigyázunk, tovább sokasodnak” – hangzik az érvelés, nyilván a helyi kiskereskedők oldaláról.
De hagyjuk most ezt az érvet! Sokkal hatásosabb ugyanis az, ha központi protekcionista lépések helyett (ráadásul erre alig van mód az EU-ban) a piacra bízzuk a döntést. Ezerszer beigazolódott már, hogy maga a piac fojtja meg azt, aki túlzásokba bocsátkozik és olyasvalamit épít, amelyre nincs elegendő fizetőképes kereslet. Itthon is van rá példa, úgy hívják: Lurdy ház. Úgy haldoklik ez a pláza, hogy nem kellett várni a környék kereskedőinek tiltakozására.
A kiskereskedelmi ingatlanpiac tényleg mérföldkőhöz ért. Magyarországon is. Minőségi változást élünk meg az idén és főleg jövőre. Számszerű és szerkezeti változásokról van szó: egyrészt alig bővül a klasszikus bevásárlóközpont-piac (a győri Árkád tegnapi alapkőletétele már fehér holló), másrészt előretörnek az új termékek, mint például a városszéli kereskedelmi parkok, a vízszintes, nyitott üzletközpontok (strip mall), és egyre több a szakáruház.
Teljesen új fejlődési szakaszhoz értek a hipermarketek. Annyi van belőlük, hogy aki tényleg labdába akar rúgni, kénytelen próbálkozni a 40-50 ezres városokban. A hipermarket épületén belüli üzletsoron csakis kiegészítő profilú bérlőt helyezhetnek el, a bérlőjelöltek ugyanis nem tudják felvenni a versenyt a hipermarketben árult hasonló termékekkel, mert azokat dömpingáron szerzi be, és sokszor az alatt adja a működtető.
Gyökeresen átalakul a plázák belső szerkezete, és még profibb lesz a marketing. A látogató ebből annyit vesz észre, hogy fél-egy évenként eltűnik az üzletek egytizede vagy még több. Az üzemeltetők többsége ugyanis árgus szemekkel figyeli az üzletek teljesítményét, és arra törekszik, hogy a felfelé ívelő pályán lévő márkákat csábítsa az épületbe. Funkcionális elmozdulás is érzékelhető, egyre több a szabadidős szolgáltató. Egyes plázák eleve erre a keresletre hajtanak rá, és felhagynak néhány divatágazattal. Persze a menő márkákat megtartják, azok forgalma ugyanis továbbra is extra hasznot hoz a tulajdonosnak, és ezen keresztül a pláza üzemeltetőjének is biztos a bérleti bevétele. A pláza tehát pórázzal vagy anélkül, de él és élni fog. Csak másképp.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.