BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Póráz a plázákon

2005.11.10., csütörtök 00:00

Temetni kellene a plázákat, hipermarketeket és outleteket. Ezt a tanácsot kapjuk ezekben a napokban Lengyelországból. Egész kis mozgalom indult ott azért, hogy pórázt tegyenek rájuk, „különben tovább kószálnak, és ha nem vigyázunk, tovább sokasodnak” – hangzik az érvelés, nyilván a helyi kiskereskedők oldaláról.

De hagyjuk most ezt az érvet! Sokkal hatásosabb ugyanis az, ha központi protekcionista lépések helyett (ráadásul erre alig van mód az EU-ban) a piacra bízzuk a döntést. Ezerszer beigazolódott már, hogy maga a piac fojtja meg azt, aki túlzásokba bocsátkozik és olyasvalamit épít, amelyre nincs elegendő fizetőképes kereslet. Itthon is van rá példa, úgy hívják: Lurdy ház. Úgy haldoklik ez a pláza, hogy nem kellett várni a környék kereskedőinek tiltakozására.

A kiskereskedelmi ingatlanpiac tényleg mérföldkőhöz ért. Magyarországon is. Minőségi változást élünk meg az idén és főleg jövőre. Számszerű és szerkezeti változásokról van szó: egyrészt alig bővül a klasszikus bevásárlóközpont-piac (a győri Árkád tegnapi alapkőletétele már fehér holló), másrészt előretörnek az új termékek, mint például a városszéli kereskedelmi parkok, a vízszintes, nyitott üzletközpontok (strip mall), és egyre több a szakáruház.

Teljesen új fejlődési szakaszhoz értek a hipermarketek. Annyi van belőlük, hogy aki tényleg labdába akar rúgni, kénytelen próbálkozni a 40-50 ezres városokban. A hipermarket épületén belüli üzletsoron csakis kiegészítő profilú bérlőt helyezhetnek el, a bérlőjelöltek ugyanis nem tudják felvenni a versenyt a hipermarketben árult hasonló termékekkel, mert azokat dömpingáron szerzi be, és sokszor az alatt adja a működtető.

Gyökeresen átalakul a plázák belső szerkezete, és még profibb lesz a marketing. A látogató ebből annyit vesz észre, hogy fél-egy évenként eltűnik az üzletek egytizede vagy még több. Az üzemeltetők többsége ugyanis árgus szemekkel figyeli az üzletek teljesítményét, és arra törekszik, hogy a felfelé ívelő pályán lévő márkákat csábítsa az épületbe. Funkcionális elmozdulás is érzékelhető, egyre több a szabadidős szolgáltató. Egyes plázák eleve erre a keresletre hajtanak rá, és felhagynak néhány divatágazattal. Persze a menő márkákat megtartják, azok forgalma ugyanis továbbra is extra hasznot hoz a tulajdonosnak, és ezen keresztül a pláza üzemeltetőjének is biztos a bérleti bevétele. A pláza tehát pórázzal vagy anélkül, de él és élni fog. Csak másképp.

A szerző további cikkei

Vélemény cikkek

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.