BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Fájdalmas, de szükséges lépés

A hollóházi porcelán még ma is a 12. legismertebb magyar márka. A cégnek 1-1,2 milliárd forintos stabil piaca van – sorolja Pálfi József azokat az erősségeket, amelyekre építeni lehet a Hollóházi Porcelán Rt. helyreállítását. A gyár novemberben kinevezett vezérigazgatója szerint a társaság adottságai kiválóak ahhoz, hogy a térség porcelániparának zászlóshajója legyen.
2005.12.27., kedd 00:00

Cégvezetőként, tanácsadóként Pálfi József több tucat vállalat talpra állításában működött közre. Eddigi feladatai elsősorban a szolgáltatásokhoz, szabadidős tevékenységekhez kapcsolódó fővárosi cégekhez kötődtek. Termelővállalat az ország eldugott csücskében, nos... ilyen még nem volt – szögezi le. Igaz – teszi hozzá – Hollóházát sem irányította még „kívülről” érkező vezető.

Vállalatok feljavítása – ehhez ért. Olyan ez a munka – mondja –, mint a gyógyászatban, amikor az orvosok már lemondanak a betegről. Ilyenkor jöhetnek az alternatív gyógymódok. Pálfi József „receptje” eddig működött, s ha itt is eredményre vezet, nem nagyon lehet olyan feladat, amelyet megoldhatatlannak ítél.

Hollóháza az adottságai alapján, elsősorban „nyomdai szerepet” vállalhat saját ágazatában. A cég erőssége a fehéráru-készítés, a porcelángyártás első szakaszában előállított, még festetlen termék. Ez és az alkalmazott technológia lehetővé teszi, hogy változatos, egyedi igényekhez rugalmasan illeszthető megrendeléseket teljesítsenek. Mindezt alacsony áron, hiszen e fázis élőmunkaigénye csekély, nincs szükség képzett munkaerőre.

Erre kell alapozni – szögezi le. Ki kell alakítani azt az egyedi megrendelésre ipari csomagolóanyagokat gyártó üzletágat, amely a céget finanszírozhatóvá, a készletnagyságot kezelhetővé teszi. A klasszikus háztartási porcelán szegmense – amely ma a termelés döntő hányadát adja – maximum 25-30 százalékos részt képvisel a jövőben a forgalomból.

A termékszerkezet átalakításán túlmenően egyéb területen is van tennivaló. Hollóháza még mindig olyan, mint egy nagy szocialista gyár – emeli ki. A cég 1-1,2 milliárd forintos piaca nem képes 400 főt eltartani, de kétszázötvenet igen. A gyárat a lehetőségekhez kell igazítani. Ez fájdalmas, de szükségszerű lépés. Ha ugyanis a társaság talpra áll, zászlóshajója lehet a térség teljes porcelániparának. Munkát adhat a meglévő és a cégtől a leépítést követően távozó, de a tevékenységet saját műhelyében folytató vállalkozóknak, kisebb manufaktúráknak is. Ezek fejlődését persze a helyi településfejlesztési politikának is támogatnia kell. A december közepére elkészült egyéves reorganizációs terv már jövőre nullszaldós eredményt ígér. Pálfi József szerint a vállalat hároméves távlatban évi 150-200 millió forintos nyereség megtermelésére is képes lehet.

Pálfi József

47 éves. Közgazdász, pályafutását az MTA Közgazdaságtudományi Intézetében kezdte. Számos megbízatása közül a Szerencsejáték Felügyelet elnökeként, illetve a Szerencsejárték Rt.-nél stratégiai vezérigazgatóként eltöltött években végzett tevékenysége volt ismert a szélesebb nyilvánosság előtt is. Tanácsadói feladatai közül a legszívesebben a Dunaferr átalakítására emlékszik vissza. Jelenlegi megbízatása előtt a Nemzeti Tankönyvkiadót vezette. Nős, két gyermeke van (fia 18, lánya 13 éves). Egyetemistaként szívesen látogatta az ügetőt, ma már távolabbról figyeli a lósportot. Képeslapot gyűjt. Szabad idejét a családjával, barátaival tölti.




A szerző további cikkei

Vélemény cikkek

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.