BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Mit hoz Szeged térségének az M5-ös autópálya?

Az év végére vonatkozó tervnél korábban, már múlt hét pénteken átadták az M5-ös autópálya Kiskunfélegyháza és Szeged közötti 45,7 kilométeres szakaszát. Ettől a kormány és a környék lakói a beruházási kedv élénkülését várják. Szeged polgármestere szerint már most megnőtt az érdeklődés a vállalatok részéről, a megkérdezett cégek pedig konkrét üzleti hasznot remélnek a gyorsabb közúti megközelítéstől.
2005.12.16., péntek 00:00

Fejlesztések indulnak

„Szegednek hosszú ideig nagy problémát jelentett egyrészt az, hogy nem ért el az autópálya a városig, másrészt az M5-ös meglévő szakaszán irreálisan magas útdíjat kellett fizetni. Már az könnyebbség volt a cégeknek, amikor az akkor még rövidebb utat az egységes matricás rendszerbe vonták. Azzal, hogy elkészült az autópálya, Szeged és térsége egyértelműen gazdasági fellendülésre számíthat. Már most érzékelhetően nőtt a cégek érdeklődése, többek között a Pick és a MiZo is tervez fejlesztéseket. A legújabb, 45 hektáros ipari parkban kedvező feltételek várják a betelepülőket. Elsősorban a korszerű technológiákat alkalmazó cégeket szeretnénk letelepíteni. Kedvező a város számára az is, hogy az Európai Unió keleti határvárosa. A tervek szerint jövő márciusban adják át az M5-ös országhatárig tartó szakaszát, s ez erősíti Szeged országhatáron is átnyúló szerepét.”

Botka László Szeged polgármestere

Élénkítő infrastruktúra

„Egyrészt az autópálya vonzáskörzetét, de ezen túl a Dél-Alföld régió egészét is kedvezően érinti az M5-ös átadása, amelyet nagy várakozás előzött meg mind a vállalkozások, mint az itt élő emberek részéről. Az infrastruktúra rendkívüli gazdaságélénkítő és térségfejlesztő szerepét pontosan mutatja az a változás, amely Kecskemét és Kiskunfélegyháza körzetében kezdődött, amikor odáig megépült az autópálya. Ez várható Szegeden és környékén is. Az érdeklődő befektetők első kérdései közé tartozik a megközelíthetőség, ezért korábban a térség hátrányos helyzetbe került a már kiépített közlekedési infrastruktúrájú régiókkal szemben, pedig a helyi adottságok minden más szempontból kedvezőek voltak. A Dél-Alföld régiónak fel kell készülnie arra is, hogy kihasználhassa azokat a lehetőségeket, amelyeket a szomszédos Románia uniós tagsága jelenthet majd számára.”

Balogh László A Bács-Kiskun megyei közgyűlés elnöke, a Dél-alföldi Regionális Fejlesztési Tanács soros elnöke

Érdeklődő befektetők

„Az ITDH regionális képviselete az elmúlt években feltérképezte azokat a telephelyeket és fejlesztési projekteket a térségben, ahol tőkét várnak, és rendszeresen ki is ajánlotta ezeket, elsősorban külföldi befektetőknek. Az érdeklődés azonban alatta maradt annak, mint ami szükséges lett volna a régió gyorsabb fejlődéshez. Ennek egyik oka az autópálya hiánya volt. Már most az a tapasztalat, hogy egyre több cég kezd tájékozódni a dél-alföldi lehetőségekről. Arra számítunk, hogy az autópálya melletti ipari parkok és ipari tevékenységre alkalmas területek – például Kisteleken, Balástyán vagy Szegeden – a közeljövőben felértékelődnek. Várhatóan az M5-ös 30-50 kilométeres körzetében is nagyobb számban jelennek majd meg az érdeklődők. Jelenleg 35-40 zöld- és barnamezős helyszínt tudunk ajánlani, s emellett mintegy 60 befektetési lehetőséget közvetítünk a régióból.”

Pitó Enikő A Magyar Befektetési és Kereskedelemfejlesztési Kht. (ITDH) dél-alföldi regionális képviseletének igazgatója

Csökkennek a kiadások

„Gazdasági előnye származik a Pick Szeged Rt.-nek abból, hogy elkészült az M5-ös autópálya Szegedig tartó szakasza. Cégünknek önálló szállítmányozási kft.-je van, amely jelentős fuvarokat bonyolít le a főváros, illetve a nyugat-magyarországi megyék irányába. Az autópálya megépítésével a szállítás felgyorsulhat, így időt, energiát és költségeket takaríthatunk meg. A könnyebb elérhetőség javíthatja a csongrádi megyeszékhely megítélését partnereink, üzletfeleink körében is. Valószínűsíthető, hogy egyre több tárgyalást tudunk majd megtartani Szegeden az eddigi budapesti helyszínek helyett. Ezért el kell gondolkoznunk azon, érdemes-e fenntartani fővárosi irodahelyiségeinket. Elképzelhető, hogy valamennyi irodánkat megszüntetjük a jövőben. Ezzel természetesen további kiadásokat spórolhatunk meg.”

Kovács László A Pick Szeged Rt. elnök-vezérigazgatója

Újabb kapuk dél felé

„Az M5-ös autópálya Szegedig átadott szakasza egy régóta várt fejlesztés eredménye. Meggyőződésünk, hogy a térségbe érkező befektetői tőke nagysága, valamint az infrastrukturális és kereskedelmi beruházások száma a jövőben dinamikusan növekszik majd, ez pedig a megyei vállalkozások üzleti lehetőségeit is gazdagítja. A jövőre 25 éves, építőipari tevékenységével ma már a határokon túl is jelentős érdekeltségeket szerzett KÉSZ Kft. az M5-ös fejlesztésében szintén a lehetőséget és a kihívást látja, hiszen annak megvalósulása például az autópálya bevezető szakaszánál fekvő, a cég tulajdonában és kezelésében lévő Első Szegedi Ipari Park értékét – annak földrajzi helyzete miatt – várhatóan jelentősen növeli majd. Az M5-ös újabb kapukat nyit Szerbia és Montenegró, Románia és a délebbi országok piacain való még hangsúlyosabb megjelenésre.”

Morva Gábor A Kész Kft. kommunikációs vezetője

A szerző további cikkei

Vélemény cikkek

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.