Közös nyelven
„Az EU-nak és az USA-nak meg kellett kötnie a megállapodást. Tudomásul kell venni, hogy a világ borászatában jelen van a nagytőke, fel kell venni vele a versenyt. Ami a Bormarketing Kht.-t illeti: először dolgozzuk ki és fogadtassuk el a működési rendjét, a döntési, ellenőrzési mechanizmusokat. Ne kezdjük el máris felélni a pénzeket. Másodszor, próbáljunk meg az ágazaton belül – de azon kívül is – felmerülő kérdésekről közös nyelven beszélni. Mondok egy példát: az ITDH és a Magyar Turizmus Rt. meghirdette a bor és a gasztronómia évét, de a szakmával erről nem beszélt. Harmadszor, 2006-ot szánjuk az érdekek egyeztetésére, a kulcspontok meghatározására. Jelöljük ki a legfontosabb projektet, s annak legyen néhány alprojektje. Nem hódíthatjuk meg azonnal az egész világot. Tegyük meg az első három lépést, ne akarjunk mindjárt messzire előre rohanni.”
Heimann Zoltán A Pannon Bormíves Céh ügyvezető társelnöke
Szerteágazó érdekek
„Még azt sem látom, hogy a marketingforrásokat hogyan fogják beszedni. Ennél is nagyobb gond, hogy az eddigi minimális pénzekhez képest most tisztességes, milliárdos nagyságrendű összeget használhat fel a szakma, és az eddigi tapasztalataim alapján nem vagyok biztos benne, hogy képesek leszünk megfelelően teljesíteni. A pénz túl sok ahhoz, hogy hagyjuk szétfolyni. Attól nem tartok, hogy bárki jogszerűtlen lépéseket tenne, a profizmus hiánya viszont óvatosságra késztet. Mindenekelőtt arra lenne a legnagyobb szükség, hogy pontosan meghatározzuk a célokat. Az érdemi munkát nem borászoknak kellene végezniük. A marketing másik szakma. Azt, azokat kell megtalálni, akik képesek felmérni, tisztán látni a helyzetet, és ezt el tudják fogadtatni a finoman szólva szerteágazó érdekek mentén dolgozó ágazat egészével.”
Kamocsay Ákos A Hilltop Neszmély Rt. főborász-résztulajdonosa
Profikra bízni
„A Disznókő Rt. szempontjából nincs nagy jelentősége az EU és az USA között kötött bormegállapodásnak. Az Egyesült Államokban eddig is jelen voltunk, pozícióinkat nem az egyezmény, hanem a közösségi marketing erősítése javíthatná érdemben. A Magyar Bormarketing Kht. koncepciójának kidolgozásában a Tokaj Renaissance a kezdetektől részt vett, később kihagytak bennünket belőle, utóbb mégis közelebb engedtek. Attól tartok, a befolyó forrásokkal sok olyan szereplő szeretne gazdálkodni, aki nem ért a marketinghez. Vannak, akiknek önmérsékletet kellene tanúsítaniuk. A munka szakmai részét olyanokkal kellene elvégeztetni, akik valóban profik. Akár külföldi irodákat, cégeket is bevonhatnánk. Fontos, hogy a pénzekkel tudjon bánni a szakma, különben könnyen felmerülhet, hogy fölöslegesen kaptuk meg a lehetőséget.”
Mészáros László A Disznókő Rt. vezérigazgatója, a Tokaj Renaissance Egyesület elnöke
Végrehajtási rendelet kell
„Várhatóan február közepén, végén lép életbe az a szabályozás, amely lehetővé teszi, hogy a 8 forintos eddigi literenkénti jövedéki adót marketingcélokra és kereskedelmi ellenőrzésekre fordítsák a borgazdasági szereplők. Az idén előreláthatólag 1,6-1,7 milliárd forint gyűlhet össze, amelynek 60 százalékát a belföldi marketingre, 40 százalékát az Országos Borminősítő Intézet vizsgálataira lehet felhasználni. Egyelőre azonban hiányzik a szükséges végrehajtási rendelet, ezért még tisztázatlan, ki kezeli a befolyt pénzeket, és azokat pontosan milyen feltételekkel lehet elkölteni. A törvényi szabályozás azt írja elő, hogy a piaci szereplőknek előre kell fizetniük, de mi a tényleges forgalom utáni, utólagos hozzájárulással értenénk egyet. Az előre hozott utalás ugyanis több borászati cégnél tőkekivonást és likviditási gondokat okozna.”
Urbán András A Hegyközségek Nemzeti Tanácsának főtitkára
Enyhe pezsgődrágulás
„Miközben a bor 8 forintos literenkénti jövedéki adója »nullára csökkent«, a pezsgőé 92 forintról 114-re nőtt. A csaknem 20 százalékos adóemelés semlegesíti az 5 százalékos áfamérséklés árcsökkentő hatását, sőt önmagában is »enyhe« pezsgődrágulást gerjeszt. A Törley Pezsgőpincészet Kft.-nél további áremelés válik szükségessé amiatt, hogy a cég tavaly átállt az úgynevezett egyutas, nem visszaváltható palackokat alkalmazó pezsgőgyártási technológiára, de a változtatás költségeit akkor nem hárította át a fogyasztókra. A társaság most összességében 7 százalékos átlagos áremelést jelentett be kereskedelmi partnereinek, a tárgyalások még folynak. Azzal számolunk, hogy az árnövelés a ma meglévő kereskedelmi készletek kimerülése után, február-márciusban jelenik meg a fogyasztói árakban.”
Vass Gábor A Törley Pezsgőpincészet Kft. kommunikációs igazgatója
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.