BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Előreviszik-e a borágazatot a 2006-os változások?

A jövedéki adó módosítása révén hozzávetőleg egymilliárd forintnyi marketingforrás nyílik meg a borszakma előtt. Az ágazati szereplőket elsősorban arról kérdeztük, hogyan és mennyiben segítheti őket ez a fejlemény. Néhányan az EU-USA bormegállapodásról is összefoglalták véleményüket.
2006.01.06., péntek 00:00

Közös nyelven
„Az EU-nak és az USA-nak meg kellett kötnie a megállapodást. Tudomásul kell venni, hogy a világ borászatában jelen van a nagytőke, fel kell venni vele a versenyt. Ami a Bormarketing Kht.-t illeti: először dolgozzuk ki és fogadtassuk el a működési rendjét, a döntési, ellenőrzési mechanizmusokat. Ne kezdjük el máris felélni a pénzeket. Másodszor, próbáljunk meg az ágazaton belül – de azon kívül is – felmerülő kérdésekről közös nyelven beszélni. Mondok egy példát: az ITDH és a Magyar Turizmus Rt. meghirdette a bor és a gasztronómia évét, de a szakmával erről nem beszélt. Harmadszor, 2006-ot szánjuk az érdekek egyeztetésére, a kulcspontok meghatározására. Jelöljük ki a legfontosabb projektet, s annak legyen néhány alprojektje. Nem hódíthatjuk meg azonnal az egész világot. Tegyük meg az első három lépést, ne akarjunk mindjárt messzire előre rohanni.”
Heimann Zoltán A Pannon Bormíves Céh ügyvezető társelnöke

Szerteágazó érdekek
„Még azt sem látom, hogy a marketingforrásokat hogyan fogják beszedni. Ennél is nagyobb gond, hogy az eddigi minimális pénzekhez képest most tisztességes, milliárdos nagyságrendű összeget használhat fel a szakma, és az eddigi tapasztalataim alapján nem vagyok biztos benne, hogy képesek leszünk megfelelően teljesíteni. A pénz túl sok ahhoz, hogy hagyjuk szétfolyni. Attól nem tartok, hogy bárki jogszerűtlen lépéseket tenne, a profizmus hiánya viszont óvatosságra késztet. Mindenekelőtt arra lenne a legnagyobb szükség, hogy pontosan meghatározzuk a célokat. Az érdemi munkát nem borászoknak kellene végezniük. A marketing másik szakma. Azt, azokat kell megtalálni, akik képesek felmérni, tisztán látni a helyzetet, és ezt el tudják fogadtatni a finoman szólva szerteágazó érdekek mentén dolgozó ágazat egészével.”
Kamocsay Ákos A Hilltop Neszmély Rt. főborász-résztulajdonosa

Profikra bízni
„A Disznókő Rt. szempontjából nincs nagy jelentősége az EU és az USA között kötött bormegállapodásnak. Az Egyesült Államokban eddig is jelen voltunk, pozícióinkat nem az egyezmény, hanem a közösségi marketing erősítése javíthatná érdemben. A Magyar Bormarketing Kht. koncepciójának kidolgozásában a Tokaj Renaissance a kezdetektől részt vett, később kihagytak bennünket belőle, utóbb mégis közelebb engedtek. Attól tartok, a befolyó forrásokkal sok olyan szereplő szeretne gazdálkodni, aki nem ért a marketinghez. Vannak, akiknek önmérsékletet kellene tanúsítaniuk. A munka szakmai részét olyanokkal kellene elvégeztetni, akik valóban profik. Akár külföldi irodákat, cégeket is bevonhatnánk. Fontos, hogy a pénzekkel tudjon bánni a szakma, különben könnyen felmerülhet, hogy fölöslegesen kaptuk meg a lehetőséget.”
Mészáros László A Disznókő Rt. vezérigazgatója, a Tokaj Renaissance Egyesület elnöke

Végrehajtási rendelet kell
„Várhatóan február közepén, végén lép életbe az a szabályozás, amely lehetővé teszi, hogy a 8 forintos eddigi literenkénti jövedéki adót marketingcélokra és kereskedelmi ellenőrzésekre fordítsák a borgazdasági szereplők. Az idén előreláthatólag 1,6-1,7 milliárd forint gyűlhet össze, amelynek 60 százalékát a belföldi marketingre, 40 százalékát az Országos Borminősítő Intézet vizsgálataira lehet felhasználni. Egyelőre azonban hiányzik a szükséges végrehajtási rendelet, ezért még tisztázatlan, ki kezeli a befolyt pénzeket, és azokat pontosan milyen feltételekkel lehet elkölteni. A törvényi szabályozás azt írja elő, hogy a piaci szereplőknek előre kell fizetniük, de mi a tényleges forgalom utáni, utólagos hozzájárulással értenénk egyet. Az előre hozott utalás ugyanis több borászati cégnél tőkekivonást és likviditási gondokat okozna.”
Urbán András A Hegyközségek Nemzeti Tanácsának főtitkára

Enyhe pezsgődrágulás
„Miközben a bor 8 forintos literenkénti jövedéki adója »nullára csökkent«, a pezsgőé 92 forintról 114-re nőtt. A csaknem 20 százalékos adóemelés semlegesíti az 5 százalékos áfamérséklés árcsökkentő hatását, sőt önmagában is »enyhe« pezsgődrágulást gerjeszt. A Törley Pezsgőpincészet Kft.-nél további áremelés válik szükségessé amiatt, hogy a cég tavaly átállt az úgynevezett egyutas, nem visszaváltható palackokat alkalmazó pezsgőgyártási technológiára, de a változtatás költségeit akkor nem hárította át a fogyasztókra. A társaság most összességében 7 százalékos átlagos áremelést jelentett be kereskedelmi partnereinek, a tárgyalások még folynak. Azzal számolunk, hogy az árnövelés a ma meglévő kereskedelmi készletek kimerülése után, február-márciusban jelenik meg a fogyasztói árakban.”
Vass Gábor A Törley Pezsgőpincészet Kft. kommunikációs igazgatója

A szerző további cikkei

Vélemény cikkek

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.