Másfél évtizede panaszkodnak a borászok amiatt, hogy nem jut pénz marketingre, s ezáltal sokkal rögösebb utakon kénytelen menetelni a szakma, mint kellene és lehetne. Tény, hogy a rendszerváltás óta rengeteget fejlődött az ágazat. Ugyanakkor nem vitatható az sem, hogy jó néhány kulcsmomentumot sikerült elszalasztani – az összeszedetlenség miatt. Egyet mondunk: mindjárt a 90-es évek elején bőven lett volna Európában kereslet a vasfüggöny mögül éppcsak kiszabadult ország borai iránt, de senki nem akadt, aki képes lett volna felfűzni erre egy kampányt, kihasználva a nyugati világ természetes kíváncsiságát.
De hát azóta sem történt semmi. Az FVM-es Agrármarketing Centrum évről évre úgy költötte el a rendelkezésére álló – egyébként szűkös – forrásokat, hogy abból a termelőknek alig származott hasznuk. Hacsak azt a néhány, a nagy nemzetközi vásárokon felállított szegényes standot nem tekintjük sikernek, amelyek révén konkrét üzletek csupán a legritkább esetben születtek.
A múlt év végén aztán a szakma teljes egészének sikerült összefognia, s megalakították a Magyar Bormarketing Kht.-t. Ráadásul megszerezték a kormányzat támogatását is, s ennek eredményeként eltörölték a literenként nyolcforintos jövedéki adót. Azzal, hogy a termelői befizetési kötelezettség fennmarad, de az így összehozható évi egymilliárdos keretet – elkülönítve az agrárköltségvetéstől – részben a polcra került termékek minőségének újraellenőrzésére, részben marketingprojektek levezénylésére használhatják a borosok. Akik ettől máris jobb kedvre derültek, s azt tervezgették, milyen konkrét projektekbe érdemes feccölni.
Lehet, hogy korai volt az öröm. Az FVM bürokratái ugyanis – a miniszter ígérete ellenére – úgy vélik, a forrás mégis az AMC közreműködésével kerülhet jó helyre. Az EU-ra hivatkoznak, mondván, ha „civilekhez” kerül a pénz, azt burkolt állami támogatásnak minősíthetik. A borászok szerint azonban csak annyit kéne tenni, hogy a kifizetőhelyként feltüntetett AMC-t kiváltják a Magyar Bormarketing Kht.-vel. Innen nem tudjuk megmondani, mekkora – akár jogalkotói – erőfeszítést kell tenni, hogy az egyik, mellesleg alkalmatlan kht.-t a másikra cseréljék. Ám azt halljuk, hogy a borászok egy emberként mondják: a pénz az övék. És igazat adunk nekik.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.