BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Kié a pénz?

2006.01.25., szerda 00:00

Másfél évtizede panaszkodnak a borászok amiatt, hogy nem jut pénz marketingre, s ezáltal sokkal rögösebb utakon kénytelen menetelni a szakma, mint kellene és lehetne. Tény, hogy a rendszerváltás óta rengeteget fejlődött az ágazat. Ugyanakkor nem vitatható az sem, hogy jó néhány kulcsmomentumot sikerült elszalasztani – az összeszedetlenség miatt. Egyet mondunk: mindjárt a 90-es évek elején bőven lett volna Európában kereslet a vasfüggöny mögül éppcsak kiszabadult ország borai iránt, de senki nem akadt, aki képes lett volna felfűzni erre egy kampányt, kihasználva a nyugati világ természetes kíváncsiságát.
De hát azóta sem történt semmi. Az FVM-es Agrármarketing Centrum évről évre úgy költötte el a rendelkezésére álló – egyébként szűkös – forrásokat, hogy abból a termelőknek alig származott hasznuk. Hacsak azt a néhány, a nagy nemzetközi vásárokon felállított szegényes standot nem tekintjük sikernek, amelyek révén konkrét üzletek csupán a legritkább esetben születtek.
A múlt év végén aztán a szakma teljes egészének sikerült összefognia, s megalakították a Magyar Bormarketing Kht.-t. Ráadásul megszerezték a kormányzat támogatását is, s ennek eredményeként eltörölték a literenként nyolcforintos jövedéki adót. Azzal, hogy a termelői befizetési kötelezettség fennmarad, de az így összehozható évi egymilliárdos keretet – elkülönítve az agrárköltségvetéstől – részben a polcra került termékek minőségének újraellenőrzésére, részben marketingprojektek levezénylésére használhatják a borosok. Akik ettől máris jobb kedvre derültek, s azt tervezgették, milyen konkrét projektekbe érdemes feccölni.
Lehet, hogy korai volt az öröm. Az FVM bürokratái ugyanis – a miniszter ígérete ellenére – úgy vélik, a forrás mégis az AMC közreműködésével kerülhet jó helyre. Az EU-ra hivatkoznak, mondván, ha „civilekhez” kerül a pénz, azt burkolt állami támogatásnak minősíthetik. A borászok szerint azonban csak annyit kéne tenni, hogy a kifizetőhelyként feltüntetett AMC-t kiváltják a Magyar Bormarketing Kht.-vel. Innen nem tudjuk megmondani, mekkora – akár jogalkotói – erőfeszítést kell tenni, hogy az egyik, mellesleg alkalmatlan kht.-t a másikra cseréljék. Ám azt halljuk, hogy a borászok egy emberként mondják: a pénz az övék. És igazat adunk nekik.

A szerző további cikkei

Vélemény cikkek

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.