BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Áremelésre kényszeríti-e a gyenge forint az importőröket?

A nemzetközi kamatkörnyezet szigorítása miatt tőkekivonás gyengítette régiónk nemzeti valutáit, és a gyenge fundamentumok miatt Magyarországot még inkább érintette a jelenség. A forint az elmúlt napokban 5-6 százalékot veszített értékéből az euróval szemben, és ez az importcikkek árában is lecsapódhat. A kérdés csak az, hogy mikor: egyes importőrök máris léptek, mások még kivárnak.
2006.03.24., péntek 00:00

Dráguló zöldség, gyümölcs

Flamm Tibor

A Flammker, a Starking és a Banántrade Kft. tulajdonosa

„Az elmúlt napokban 7-8 százalékos fogyasztóiár-növekedés következett be a zöldség-gyümölcs kereskedelemben a forint gyengülése miatt. A gyorsan forgó friss áru különösen érzékeny az árfolyamváltozásra, ezért a beszerzéstől a kiskereskedelmi értékesítésig 2-3 nap telik el, tehát 2-3 nap alatt megjelenik az új ár a standokon is. Ugyanakkor a hosszabb átfutási idejű banán is drágul két hét múlva. Az évi 32 millió eurós forgalmú cégcsoportom – az importőrök közül egyedüliként – egyelőre nem adja drágábban áruját a nagy szerződött partnereknek (Penny Market, Tesco, Plus, Interfruct, Metro), de ha folytatódik a tendencia, tovább kell hárítani a költségnövekedést. Cégeim a retektől a citrusféléken át az eperig mindent importálnak: a paprikát, paradicsomot például Jordániából, de nagykereskedőként értékesít chilei szőlőt is.”


Kivárnak az autóimportőrök

Eppel János

A Porsche Hungária ügyvezető igazgatója

„Jelenleg az autóimportőrök többsége kivár, cégünk is a hosszabb távon jelentkező trendektől teszi függővé az árfolyamváltozásra történő reagálást. Az euró tartós erősödése esetén azonban kénytelenek leszünk a változást beépíteni árainkba. Úgy gondoljuk, a forint-euró árfolyam két százaléknál nagyobb változása már indokolttá teszi a reagálást, ezt már beépítjük az árainkba. A tendencia egyelőre nem tartós, az árfolyam meglehetősen hullámzó, de hatásai alól nem vonhatja ki magát egyik importőr sem. A kérdés az, ki mikor szánja magát a konkrét lépésre. Természetesen nem érdemes a napi vagy heti trendekre állandóan reagálni, hiszen a legfontosabb cél a vásárlók megnyerése és megtartása. Így ez alkalommal is a hosszabb távú folyamatok hatását célszerű csak érvényre juttatni az árakban.”


Éles verseny

Belényesi Zsolt

Az Electrolux Lehel Kft. értékesítési divíziójának igazgatója

„A háztartásigép-ipart komolyan érinti az árfolyam-emelkedés. A cég várhatóan rövid időn belül rákényszerül a magasabb forintárfolyam érvényesítésére a kiskereskedelmi árakban is, főként az importból származó termékeknél. A Magyarországon gyártott készülékek sem mentesülnek a hatás alól, mivel a főbb részegységek külföldi beszállítóktól származnak. Az elmúlt öt év során a tartós fogyasztási cikkek áremelkedése rendre jelentősen elmaradt az átlagos inflációtól. A kereskedők a rendkívül éles verseny miatt eddig ugyanis továbbadták a kedvezőbb árfolyam hasznát, illetve a versenyképesség megtartásáért nagyon kicsi árfolyamtartalékkal számolnak. Minket már a korábbi, 250 forintos határ átlépése is érzékenyen érintett, ezért várható, hogy az árfolyam-különbözet hamarosan a fogyasztói árakban is megjelenik.”


Kettős hatás

Vekerdi Sándor

A MAFE elnöke, a Budafer Rt. elnök-vezérigazgatója

„A hazai acélfelhasználók termékeiben egyre nő az importhányad a csökkenő hazai termelés miatt. Áraikba az acél ismét intenzívvé vált világpiaci áremelkedése mellett beépül a forint gyengülésének hatása is. A gép- és szerelőipari cégek ráadásul kétszeresen rosszul járnak, mert megnövekedett beszerzési áraikat nemigen tudják vevőikre továbbhárítani. Árfolyam-biztosítást azonban viszonylag kevés acélkereskedő köt. Nemcsak azért, mert többségük nem a bankszektorban nőtt fel, hanem mert nem látható előre, hogy a vásárlás után 30-40 nappal esedékes fizetés idején milyen lesz az árfolyam. A forint ugyanis mostanában inkább ingadozik, mint egyértelműen esik. A Budafer gyakran köt árfolyam-biztosítást, ám arra nemrég épp ráfizetett. Várakozásaink szerint egy euró ára nem megy 270 forint fölé.”


Árfolyam-biztosítás kell

Kézai Zsolt

Az Ecco Hungária Papírkereskedelmi Kft. ügyvezető igazgatója

„Egy importőr, de minden külkereskedő számára fontos, hogy éljen valamilyen árfolyam-biztosítási lehetőséggel, az Ecco maga is használja a Forexet. Ez persze pénzbe kerül, s több kiadása keletkezik, ha a biztosítás költsége meghaladja az ingadozás mértékét. Ám még ez is jól tervezhető gazdálkodást tesz számára lehetővé. Aki most időben kötött biztosítást, jól járt. Más kérdés, hogy ez kivédhetetlen inflációgerjesztő hatásként kezelendő. Viszont segíti a hazai nyomdák kivitelét, ezek egyébként sem büszkélkedhetnek túl nagy exporttal. Az Ecco Kft. 265 forintos euróárfolyammal számol április 1-jétől a forintgyengülés miatt, és 4-5 százalékos áremelésre kényszerül. Figyelembe véve a gyártók január–áprilisi 5-7 százalékos emelését, a drágulás 10 százalékos is lehet.”

A szerző további cikkei

Vélemény cikkek

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.