- Meglepő lépés volt a napokban, hogy átalakult a Transelektro csoport ipari holdingját birtokló Transelektro Management Kft. tulajdonosi szerkezete. Miért adták el részesedésüket a többiek, és miért csökkentette ön a sajátját?
- Ez az átalakulás előre betervezett lépés volt, mégpedig a csoportnál két-három éve indult átalakulás része. Az ipari holding gazdálkodásának romló körülményei miatt ugyanis egyre nyilvánvalóbbá vált, hogy a Transelektro vezetése egymaga nem tudja elhárítani a közelgő krízist, sőt külső segítségre van szüksége a cégek hosszú távú működtetéséhez is. Ezt a segítséget az állam, a kereskedelmi bankok és/vagy külső befektetők adhatják meg. Amikor megkerestük a kereskedelmi bankokat, egyértelmű volt, hogy nem kerülhető el az államtól való segítségkérés sem. Ezenkívül kértünk és kapunk mintegy másfél milliárd forintnyi adóssághalasztást az APEH-től is. Külső partner bevonása a Transelektro Management Kft.-be tehát ennek az intézkedéssorozatnak a része.
- Váratlan, bár nem az állami érdek ellen való lépés volt a csoport néhány olyan ingatlanjának eladása is, amelyeknek eredetileg fedezetül kellett volna szolgálniuk az ipari holdingnak szánt hitelhez.
- Itt fontos különbséget tenni az ipari és az ingatlancsoport között. A külső segítség ugyanis az ipari holdingnak szól, azt világítják át, és ott van szükség reorganizációra is. Az ingatlanholding anynyiban kapcsolódik az előbbihez, hogy egyes tulajdonosai azonosak. Éppen ez az a kapcsolat, amelynek segítségével a korábbi tulajdonosok a kereskedelmi bankoktól várt hárommilliárd forintos hitel mögé fedezetet tudnak állítani. E fedezet felmutatása esetére vállalt az állam kezességet a hárommilliárd forint forgóeszközhitel háromnegyedére. A tulajdonosoknak kétféle ingatlanfedezetet kellett felmutatniuk. Egymilliárd erejéig közvetlenül ingatlanban, kétmilliárd forint értékben pedig ingatlanfejlesztési értékre vonatkozó garanciában. Utóbbit egy Budafoki úti területtel teljesítettük. Az sem okozott lényeges változást – attól eltekintve, hogy meg kellett változtatni a vonatkozó kormányrendeletet –, hogy az egymilliárdnyi ingatlanfedezet helyett az abból befolyt pénzt helyezzük óvadékba.
- Eközben – szintén az állami kezességvállalás feltételeként – össze kellett adniuk ötszázmillió forint tőkejuttatást is...
- A pénzt hitelből már előteremtettük. A múlt héten át is utaltuk – közvetve – a Ganz Transelektro Villamosági Rt.-nek. A csoport likviditási zavarainak felszámolását szolgáló pénzek közül ez érkezett meg elsőként a céghez. Mostanra itt lehet a Management Kft. új tulajdonosai által ígért négyszázmilliós áthidaló hitel, valamint a kereskedelmi bankok által folyósítandó hárommilliárdos forgóeszközhitel is.
- A körülbelül harmincmilliárdos hitelállománya dacára lejárt banki tartozása nem volt a Transelektrónak, a hitelmoratóriumnak köszönhetően pedig egy ideig nem is lesz. De pénzügyi gondjai nem is a bankokkal való kapcsolata, hanem néhány kifizetetlen szállító panasza nyomán kerültek a felszínre a múlt év végén. Most mekkorák és hogyan állnak ezek a tartozások?
- A napi ügyekben már nem vagyok benne. De tudni kell, hogy a cég szállítói tartozásaival szemben körülbelül ugyanakkora követelés állt. Figyelembe kell venni azt is, hogy rendkívül nagy a vállalat befejezetlen termelésállománya is. Számos megrendelést ugyanis viszszavontak, miután anyagi nehézségei igen nagy nyilvánosságot kaptak. Bevételekre nem tett szert, projekthitelt nem kapott, így több megbízatása teljesítése elakadt. Leállt például jó néhány transzformátor- és alállomás szállításának teljesítése és egyes erőművi szállítások is. Persze nincs itt a vég. A Transelektro több évtizedes szakmai múltja, referenciája megfelelő garanciát jelent arra, hogy pénzügyi helyzete rendeződésével újraéledjenek üzleti kapcsolatai is.
- Megkapta-e már a Transelektro azt a nyolcszázmillió forintot egy hazai erőműtársaságtól, amely tavaly óta adósa egy másfél évvel ezelőtt átadott beruházás árával?
- Nem, választott bíróság elé került az ügy.
- Ön szerint melyek azok a félbehagyott megbízások, amelyeket leginkább célszerű folytatni a tulajdonosoktól érkezett ötszázmillió és a kereskedelmi bankoktól kapott hárommilliárd forint birtokában?
- Erről a cég aktuális operatív vezetése hivatott dönteni, de magánvéleményem szerint mindenképpen jó üzletnek ígérkezik a svájci Stadlerrel közös motorvonat-beszállítás a MÁV-nak. Eséllyel indul a Transelektro az Alstommal a BKV metrótenderén is. Napirenden vannak belföldi, baltikumi és olaszországi trolibuszszállítások, közel-keleti nagyfeszültségű villamoskészülék- és alállomáseladások. Fontosak a boszniai, a romániai és a törökországi erőműépítéseink, a hazai vasútvillamosítási és hálózatfejlesztési projektek és – szintén Magyarországon – a környezetvédelmi beruházások.
- Visszatérve a Management Kft.-re: miért éppen a Vegyépszer Rt., a Resonator Kft. és a Közgép Rt. szerzett benne tulajdonrészt?
- Egyrészt cél volt, hogy a továbbiakban ne kizárólag magánszemélyek kezében legyen a kft. Az új tulajdonosok kiválasztásakor több céggel is tárgyaltunk, amíg a mostaniak mellett döntöttünk. Szempontként szerepelt, hogy a kiválasztottak szakmai befektetők legyenek, profiljuk közel álljon a Transelektro-cégekéhez, valamint hogy erős tőke- és lobbierő álljon mögöttük. S persze, akarjanak beszállni a Management Kft.-be. Végül e három társaság felelt meg leginkább a kívánalmaknak. A cél ugyanis nem egyszerűen az ipari csoport likviditási gondjainak felszámolása, hanem megtartása, sikeres működtetése. Ehhez úgy tűnik, megtaláltuk a megfelelő, hozzánk hasonlóan gondolkodó partnereket.
- Az új tulajdonosok beszállása után néhány nappal máris újraosztották a százalékokat. Miért volt erre szükség?
- A Vegyépszer 48 százalékos és a Közgép 9,33 százalékos hányada nem változott. Tőlem viszont átvett tíz százalékot a Resonator, így az én részem 23,33 százalékra csökkent, az övé 19,33 százalékra nőtt. Ezzel az új szakmai befektetők együtt már több mint 75 százalékot (pontosan 76,66 százalékot) birtokolnak, ennek a döntéshozatalban van jelentősége. Ehhez az átalakuláshoz kapcsolódik az is, hogy a kft. élén egyébként is csak május 31-ig szóló kinevezésem lejártát két hónappal előbbre hoztuk. Meghosszabbítani különben sem akartam, szándékomban állt jobban háttérbe vonulni. Egyébként is: „új műsorhoz új férfi kell”.
- Ez esetben viszont mire tudja használni a tulajdonrészét?
- A megállapodás szerint egyes döntésekhez 80 százalékos szavazati arány szükséges, vagyis bizonyos alapvető, stratégiai ügyekben a tulajdonostársak csak velem együtt dönthetnek.
- Az eddigiekhez képest mégis elég kevés ez a 23,33 százalék. Ekkora tulajdonhányad mellett már alig van ráhatása arra, amit létrehozott, s amit nemrég még jórészt a sajátjának tudhatott. Érdemes ekkora hányaddal bent maradni a cégben?
- Semmiképpen nem kívánok teljesen kiszállni belőle. Negyvenhárom évet töltöttem a Transelektrónál, segédüzletkötőből váltam a csoport elnökévé. Nagyon sok munkám van abban, ami itt létrejött. A megváltozott helyzetben is mindent, amit tudok meg szeretnék tenni a Transelektróért. A kisebb tulajdonhányad adta lehetőségek mellett is szívesen állok tapasztalataimmal, tanácsaimmal rendelkezésre, én vagyok a felügyelőbizottság elnöke. A közelgő nehézségeket látva én indítottam el külső segítség bevonásával a csoportot a konszolidáció útján. Mostanra már megérkezett a régi tulajdonosok ötszázmillió forintja, s remélhetőleg a hitelező bankoktól is a napokban megkapja a Transelektro a hárommilliárdot.
Magánügy Munkamániás, de minden évben kiveszi a teljes szabadságát. 35 éve nős. Két fia közgazdász. búvárkodik, vitorlázik a Balatonon, de készül a tengerre is. Teniszezik, s bár az életben mindig kezdeményező, a pályán nem erőssége a szerválás. Szeret ultizni és sakkozni, és szereti, ha megbízható, jó autó van alatta. Mercedesszel jár, a nagyobb sebességtől sem riad vissza. A cég A Transelektro csoport 2001–2002 között alakult ki egy sokéves folyamat eredményeként. Kezdetben villamosipari termékek külkereskedelmével foglalkozott, majd a hatvanas évek második felében a Komplex Külkereskedelmi Vállalattól átkerült hozzá az energetikai beruházások területe. A hetvenes évek elején összefogta a profiljába tartozó hazai iparvállalatokat. Erősségévé vált a harmadik piaci együttműködésre való kooperációs szervezés. A rendszerváltás után, illetve a Transelektro Külkereskedelmi Vállalat privatizációját követő évtizedben saját tervező- és gyártóbázist alakított. Szervezetét kinőtte, holdingformát hozott létre. Az elmúlt év végén felszínre kerültek a pénzügyi nehézségei, amelyeket tevékenysége romló feltételei és vezetési hibák okoztak. Átvilágítása tart, talpra állításához állami garanciavállalással remélhet banki segítséget. Áramvonalasítása új elnök-vezérigazgató irányításával indult meg.-->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.