BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Érvényesítik-e az áfaemelés hatását az áraikban?

Mától számos áruféleség – főként az élelmiszerek – és szolgáltatás áfakulcsa 15-ről 20 százalékra emelkedik. A lapunk által megkérdezett vállalatok többsége kénytelen a növekvő terheket továbbhárítani a fogyasztókra.
2006.09.01., péntek 00:00

Vámos György, az Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkára: Áthárítás. Ma már olyan éles a verseny az élelmiszer-kereskedelemben, hogy egyetlen vállalat sem tudja kigazdálkodni az adókulcs-emelkedés hatását. Természetesen vannak cégek, amelyek – a marketingköltségük terhére – néhány terméknél kisebb mértékben vagy később érvényesítik a magasabb fogyasztói árat, de csupán elenyésző mértékről beszélhetünk. Több gyártó is bejelentette, hogy emeli a termelői árat, de csak szeptember elsején derül ki, melyikük mennyivel szállít drágábban. Aznap a vásárlók nem biztos, hogy minden cikken az új árat fogják látni, mivel az új címkék kihelyezése elhúzódhat, a pénztárgépek azonban már a magasabb áron számolnak. Az élelmiszer-kínálat több mint 80 százalékát érintő változás következménye az lesz, hogy a vásárlók inkább az olcsóbb cikkeket keresik majd.


Jean Paul Filliat, az Auchan Magyarország Kft. vezérigazgatója: Átmeneti idő. Az év elején, amikor a 25 százalékos áfakulcsot 20 százalékra mérsékelte a kormány, az Auchan Magyarország Kft. örömmel engedte át ezt a négyszázalékos árelőnyt – teljes egészében – a vásárlóknak. Most más a helyzet: diszkontáruházlánc vagyunk, alacsony árrésekkel dolgozunk, s ez nem teszi lehetővé számunkra, hogy „lenyeljük” az áfa emeléséből fakadó árnövekedést. Ez az intézkedés áruházanként mintegy 12 ezer terméket érint. Az áfakulcs átállítása az informatikai rendszerünkben augusztus 31-én éjfélkor megtörténik, de ezen a hétvégén még nem nyúlunk az árakhoz. A címkékre vonatkozóan az OKSZ azzal a kéréssel fordult a fogyasztóvédelemhez, hogy biztosítsanak a kereskedelmi vállalatok részére egy átmeneti időszakot az érintett polccímkék kicserélésére.


James McCann, a Tesco-Global Áruházak Zrt. vezérigazgatója: Átárazás. A Tesco-Global Áruházak Zrt. a szeptember elsejei adóemelésekre már megkezdte a felkészülést, és az áfanövekedésben érintett több ezer termék árát jelölő címkéken a megfelelő időpontban megjelennek a változások. A Tesco áruházak az átállás idején zárva lesznek, hogy a pénztárgépek átállítását elvégezhessék. Azért, hogy a vásárlók ne érezzék az adónövekedést, folyamatosan ellenőrzik mind a piaci, mind saját áraikat, és azokat ennek megfelelően változtatják. Az áruházláncnál figyelmet fordítanak ugyanakkor arra is, hogy az alapvető élelmiszerek árait a lehetőségekhez képest alacsonyan tartsák, és ennek érdekében évente kétszer árcsökkentést hajtanak végre ebben a termékkörben, valamint hosszú távon alacsonyan tartják azokat.


Böröcz Lajos, a Magyar Vendéglátó Szövetség főtitkára: Közétkeztetés. Mind a szállodák, mind az éttermek úgy értékelik, hogy a jelenlegi piaci helyzetben nem tudnak további áremeléseket érvényesíteni. Mivel a külföldi utazási irodák katalógusaiban szereplő árak 2007. áprilisig nem változtathatók, az áfanövelés a hazai cégek eredményét csökkenti. Néhány esetben, amikor a különbözetet megpróbálták érvényesíteni, a külföldi partnerek elálltak a szerződéstől. Az emelésnek a legjelentősebb hatása a közétkeztetésben, főleg a gyermekétkeztetésben lehet. Néhány önkormányzat – ahol erre többletforrás nincs – nem tudja vagy nem akarja elfogadni az áfa miatti árnövelést, a közétkeztetést nyújtó vállalatoknál pedig nem képződik erre fedezetet nyújtó eredmény. Ennek az lesz a hatása, hogy a szülők által fizetendő hozzájárulás nő.


Szűcs László, a UPC Magyarország Kft. sajtókapcsolati igazgatója: Dráguló kábeltévé. Szeptembertől mintegy négy százalékkal drágulnak a legnagyobb hazai kábelszolgáltató, a 730 ezres előfizetői táborral büszkélkedhető UPC Magyarország Kft. előfizetési díjai az áfaemelkedés miatt. Emlékeztetni szeretnék arra, hogy az év elején, amikor a telefon- és az internetszolgáltatás áfája 25-ről 20 százalékra mérséklődött, a szolgáltatók érvényesítették a csökkentés hatását az előfizetési díjakban. Iparági felmérések szerint egyébként a mintegy 2,2 milliónyi hazai kábeltévé-előfizető szeptembertől átlagosan 120 forinttal fizet majd többet, mint korábban. A kábeltévé-szolgáltatás díja az év elején is emelkedett, a piacvezetők közül a UPC átlagosan tíz, a T-Kábel négy–kilenc, míg a FiberNet átlagosan hét százalékkal emelte tarifáit.

A szerző további cikkei

Vélemény cikkek

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.