Vámos György, az Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkára: Áthárítás. Ma már olyan éles a verseny az élelmiszer-kereskedelemben, hogy egyetlen vállalat sem tudja kigazdálkodni az adókulcs-emelkedés hatását. Természetesen vannak cégek, amelyek – a marketingköltségük terhére – néhány terméknél kisebb mértékben vagy később érvényesítik a magasabb fogyasztói árat, de csupán elenyésző mértékről beszélhetünk. Több gyártó is bejelentette, hogy emeli a termelői árat, de csak szeptember elsején derül ki, melyikük mennyivel szállít drágábban. Aznap a vásárlók nem biztos, hogy minden cikken az új árat fogják látni, mivel az új címkék kihelyezése elhúzódhat, a pénztárgépek azonban már a magasabb áron számolnak. Az élelmiszer-kínálat több mint 80 százalékát érintő változás következménye az lesz, hogy a vásárlók inkább az olcsóbb cikkeket keresik majd.
Jean Paul Filliat, az Auchan Magyarország Kft. vezérigazgatója: Átmeneti idő. Az év elején, amikor a 25 százalékos áfakulcsot 20 százalékra mérsékelte a kormány, az Auchan Magyarország Kft. örömmel engedte át ezt a négyszázalékos árelőnyt – teljes egészében – a vásárlóknak. Most más a helyzet: diszkontáruházlánc vagyunk, alacsony árrésekkel dolgozunk, s ez nem teszi lehetővé számunkra, hogy „lenyeljük” az áfa emeléséből fakadó árnövekedést. Ez az intézkedés áruházanként mintegy 12 ezer terméket érint. Az áfakulcs átállítása az informatikai rendszerünkben augusztus 31-én éjfélkor megtörténik, de ezen a hétvégén még nem nyúlunk az árakhoz. A címkékre vonatkozóan az OKSZ azzal a kéréssel fordult a fogyasztóvédelemhez, hogy biztosítsanak a kereskedelmi vállalatok részére egy átmeneti időszakot az érintett polccímkék kicserélésére.
James McCann, a Tesco-Global Áruházak Zrt. vezérigazgatója: Átárazás. A Tesco-Global Áruházak Zrt. a szeptember elsejei adóemelésekre már megkezdte a felkészülést, és az áfanövekedésben érintett több ezer termék árát jelölő címkéken a megfelelő időpontban megjelennek a változások. A Tesco áruházak az átállás idején zárva lesznek, hogy a pénztárgépek átállítását elvégezhessék. Azért, hogy a vásárlók ne érezzék az adónövekedést, folyamatosan ellenőrzik mind a piaci, mind saját áraikat, és azokat ennek megfelelően változtatják. Az áruházláncnál figyelmet fordítanak ugyanakkor arra is, hogy az alapvető élelmiszerek árait a lehetőségekhez képest alacsonyan tartsák, és ennek érdekében évente kétszer árcsökkentést hajtanak végre ebben a termékkörben, valamint hosszú távon alacsonyan tartják azokat.
Böröcz Lajos, a Magyar Vendéglátó Szövetség főtitkára: Közétkeztetés. Mind a szállodák, mind az éttermek úgy értékelik, hogy a jelenlegi piaci helyzetben nem tudnak további áremeléseket érvényesíteni. Mivel a külföldi utazási irodák katalógusaiban szereplő árak 2007. áprilisig nem változtathatók, az áfanövelés a hazai cégek eredményét csökkenti. Néhány esetben, amikor a különbözetet megpróbálták érvényesíteni, a külföldi partnerek elálltak a szerződéstől. Az emelésnek a legjelentősebb hatása a közétkeztetésben, főleg a gyermekétkeztetésben lehet. Néhány önkormányzat – ahol erre többletforrás nincs – nem tudja vagy nem akarja elfogadni az áfa miatti árnövelést, a közétkeztetést nyújtó vállalatoknál pedig nem képződik erre fedezetet nyújtó eredmény. Ennek az lesz a hatása, hogy a szülők által fizetendő hozzájárulás nő.
Szűcs László, a UPC Magyarország Kft. sajtókapcsolati igazgatója: Dráguló kábeltévé. Szeptembertől mintegy négy százalékkal drágulnak a legnagyobb hazai kábelszolgáltató, a 730 ezres előfizetői táborral büszkélkedhető UPC Magyarország Kft. előfizetési díjai az áfaemelkedés miatt. Emlékeztetni szeretnék arra, hogy az év elején, amikor a telefon- és az internetszolgáltatás áfája 25-ről 20 százalékra mérséklődött, a szolgáltatók érvényesítették a csökkentés hatását az előfizetési díjakban. Iparági felmérések szerint egyébként a mintegy 2,2 milliónyi hazai kábeltévé-előfizető szeptembertől átlagosan 120 forinttal fizet majd többet, mint korábban. A kábeltévé-szolgáltatás díja az év elején is emelkedett, a piacvezetők közül a UPC átlagosan tíz, a T-Kábel négy–kilenc, míg a FiberNet átlagosan hét százalékkal emelte tarifáit.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.