- Új helyükön a vezetők általában minél előbb bizonyítani akarnak. A kinevezése óta eltelt időben szerzett tapasztalatok alapján min akar változtatni a Vodafone Magyarországnál?
- Valóban szeretik a vezetők mielőbb rátenni a saját bélyegüket a munkájukra, s vannak olyan esetek is, amikor ez a lépés inkább öncélú, valójában nem is lenne szükség a változtatásra. Amin én szeretnék változtatni, azt magának az üzleti környezetnek a változása hozza magával. A magyarországi piac ma már sokkal érettebb, mint volt indulásunk évében, 1999-ben. A mobilelterjedtség ma már meglehetősen szűk kereteket szab a további terjeszkedésnek. Mint tudjuk, a magyar piacon eddig a Vodafone 21 százalék körüli részesedést tudott szerezni. Úgy látom, a jövőben elsősorban arra kell törekednünk, hogy a meglévő ügyfelek minél többet használják a készülékeiket. Feladatunk továbbá, hogy megtartsuk őket.
- A piaci környezet nem csak a további terjeszkedésben szab gátat a szereplőknek. A helyzet oly módon is változik, hogy Magyarországon is megjelennek a többes előfizetői csomagok. Hogyan tud ezekkel versenyezni a csak mobilban érdekelt Vodafone?
- Tény, hogy ma már kevés csak egy távközlési pályán focizni, mi is törekszünk arra, hogy más területeket, például az internetet is bevonjuk a mobilpiac érdekeltségi körébe. Úgy látjuk, ezen a területen jók a bevételnövelési esélyeink Magyarországon is. Az itteni piac már sok tekintetben hasonlóan fejlett, mint a legtöbb nyugat-európai, és sokkal fejlettebb, mint a kelet-európaiak. A magyar és a cseh mobilpiac a legfejlettebb a régióban. Az itteni ügyfelek nagyon fogékonyak az újdonságok iránt, akár a technológiát, akár a szolgáltatásokat nézzük. Törökország, ahová elődöm, Vitai Attila távozott, 6-7 évvel van lemaradva mobilban Magyarországtól. Ami a mobilinternetet illeti, ezt már régóta nemcsak a telefonon, hanem adatkártya segítségével a hordozható számítógépeken is lehetővé tesszük. Ehhez kapcsolódóan a Vodafone más módon is igyekszik majd javítani a mobilinternetes hozzáférés lehetőségét. Az anyacég már hónapok óta tárgyal a nagy laptopmárkákkal, s várhatóan a következő hónapban megjelenik Magyarországon is olyan hordozható számítógépekkel, amelybe gyárilag lesz beépítve a vodafone-os netkártya.
- Akkor el lehet mondani, hogy ezentúl a Vodafone-nál nemcsak akciós mobiltelefont, hanem számítógépet is vehetünk?
- A cég a laptop alapárából nem vállal át semmit, az ügyfélnek azért a teljes árat kell majd kifizetni, a beépített netkártyához viszont vagy díjmentesen, vagy az eredeti ár töredékéért jut az előfizető. További részleteket egyelőre nem tudok erről mondani.
- Hány ügyfelük használja már a mobilinternetet?
- A Vodafone jelenleg kétmillióra tehető teljes ügyfélkörének a harmada veszi rendszeresen igénybe a netet is tartalmazó Vodafone Live szolgáltatást, s többségük alkalmanként barangol is az interneten a készülékével. Az azonban ma még tény, hogy a mobilinternetből a teljes bevételnek kevesebb mint az 5 százaléka származik. De ma még nem is ennek a számnak van jelentősége, hanem annak, hogy az ügyfelek felismerjék, a mobilon nem csak telefonálni lehet.
- - Az előfizetők azonban gyakran még a kellő lefedettséget is hiányolják, és nem csak az új generációs hálózatban.
- A hagyományos GSM-hálózat országosan lefedett, a 3G-ben még nem értük el ezt a szintet, de Budapesten, ahol nagyon sok üzleti felhasználónk van, teljes a 3G-lefedettség, s fokozatosan terjeszkedünk az ország olyan területeire is, ahol még várható megfelelő kereslet az új generációs szolgáltatások iránt.
- A mobilinternetre váltás minden bizonnyal hosszabb időt vesz igénybe, hiszen a Vodafone Magyarország bevételeinek is még legalább a 80 százalékát a hagyományos hangszolgáltatás adja.
- Ez így van, ráadásul a Vodafone más európai piacaival összehasonlítva itt találjuk szinte a legalacsonyabb tarifákat.
- Az ügyfelek nem így érzik, szerintük még mindig drága a mobiltelefonálás Magyarországon.
- Az itteni tarifák 30-35 százalékkal alacsonyabbak, mint a Vodafone görögországi percdíjai. Tudom, az árakat nem önmagában, hanem vásárlóerő-paritáson kell nézni, de higgye el, az itteni díjak még az albán percdíjakat is alulmúlják. Azt viszont elismerem, hogy a magyarok többet is mobiltelefonálnak, mint a nyugat-európai átlag.
- Összességében hét évvel a piacra lépés után milyen elvárásai vannak az anyacégnek a Vodafone Magyarországgal szemben?
- A hivatalos hatósági kommunikáció szerint a magyarországi mobilelterjedtség elérte már a 95 százalékot. Szerintünk a tényleges piaci méret ettől 10-15 százalékponttal elmarad a sok használaton kívüli SIM-kártya miatt. Sokan vásárolnak egy-egy tarifa- vagy készülékakció miatt második-harmadik SIM-kártyát, és az akciós tarifák lejárta után eldobják. Úgy látjuk, a penetrációban is van még némi tartalék, de még több a már meglévő ügyfelek újabb szolgáltatásokra csábításában. Mondjuk, aki eddig csak telefonálásra használta a készülékét, megpróbáljuk meggyőzni a mobilinternet mellett a videotelefonálás vagy a mobiltelevíziózás előnyeiről is. Tudom, az utóbbiak ma még gyerekcipőben járnak, s terjedésükhöz két alapvető feltétel mindenképpen szükséges, a jó hálózati lefedettség és a megfelelő készülékkínálat. Korlátozó tényező az is, hogy ma még nagyon drágák a 3G-s készülékek, de csoportszinten már tettünk arra is lépéseket, hogy olcsóbb telefonok is megjelenjenek a kínálatban.
- Bizonyos területekről egyelőre kimaradt a cég, miért?
- Úgy látjuk, az ipari felhasználású üzletekben egyelőre nagyon kicsi a haszon, kevés a potenciális felhasználó. A mobilos fizetés pedig meglehetősen trükkös terep, a pénz körbejár ugyan, de ebből nagyon kevés esik le a mobilszolgáltatónak. Ez inkább a bankoknak üzlet. Ami az autópálya-matricát illeti, ebből eddig valóban kimaradt a Vodafone, de úgy tudjuk, hamarosan lesz egy újabb tender. Az elsőnél úgy éreztük, hogy a pályázati feltételek irányítottak voltak. Most új technológiáról is lesz szó, ez jobban érdekel minket.
- Mindezen fejlesztésekbe mennyit ruház be a Vodafone Magyarország, és honnan teremti elő rá a fedezetet? Futja-e még a néhány éve felvett 200 millió eurós hitelből?
- Egyfelől vannak saját forrásaink, pozitív a cash flow-nk, elfogadható szinten vagyunk eladósodva, másfelől az anyacégtől a megfelelően megindokolt beruházásokra mindig tudunk pénzt szerezni.
- És a profitelvárások?
- A Vodafone a cégeitől valóban nyereséges üzemelést vár el, de a fő követelmény a bevételek minél nagyobb arányú növelése, természetesen ésszerű költségháttérrel. Értelmes szolgáltatásokat kell bevezetni, hogy azokra vevő legyen az ügyfél s ezzel nőjön a bevétel. A Vodafone-nál a vezetőknek mindegy, milyen területről jönnek, elsődleges feladatuk a piac figyelése. Pénzügyi háttérrel ugyan, de én sem könyvelőnek jöttem Magyarországra. A közel 1400 fős Vodafone Magyarország ma is nagyon hatékonyan működő szervezet, engem pedig nem megszorítási feladatokkal küldtek Budapestre.
- A világ legnagyobb mobilcsoportjának számító Vodafone a legtöbb országban a piac első vagy második szereplője, Magyarországon a harmadik. Ezzel összefüggésben többször felröppent, hogy ha nem sikerül előrébb kerülni, távozik a piacról, ráadásul ilyen lépésre volt is példa az elmúlt hónapokban Japánban és Svédországban.
- Ami a helyezést illeti, a Vodafone Cseh- és Spanyolországban is csak a harmadik. Hogy mikor érjük el Magyarországon a második helyet, lehet hogy soha. A célunk nem a helyezésekért való harc, hanem a növekedés. Az említett két országból a nem megfelelő szabályozás miatt vonult ki a cég. Japánban az ottani hatóság folyamatosan a hajdani monopolszolgáltató érdekeit szolgálta, Svédországban volt ugyan verseny, de a nagyvállalati telefonpiacon, amelyre ott a Vodafone koncentrált, olyan mértékű megkötöttségeket vezettek be, amelyek üzletileg érdektelenné tették az ottani vállalkozást.
- Az itteni szolgáltatók – köztük a Vodafone – nagyon gyakran bírálta a magyar szabályozási környezetet is?
- A magyarországi szabályozás beleilleszkedik az európai átlagba. Itt is kemények a feltételek, de örömmel konstatálható, hogy a vezetékes piacon is törekednek a versenyre, ahol a mai napig számos nagy európai országban élveznek még komoly monopoljogokat az egykori állami szolgáltatók.
- Mégis, amikor a hatóság a mobilpiac versenyét erősítő szabályokat hoz, egyből tiltakoznak a szolgáltatók, mint legutóbb a nagykerdíjak jelentős csökkentésekor.
- Igen, mert úgy gondoljuk, hogy a verseny már ma is meglehetősen kiélezett. Szerintünk nem feltétlenül muszáj Magyarországon megteremteni Európa legolcsóbb tarifáit, másfelől a végződtetési díjak csökkentésének már csak minimális a hatása a végfelhasználói árakban.
1991–1992: Xiosbank SA Athens, asszisztens
1992–1997: Procter & Gamble, pénzügyi csoportvezető
1997–1999: Georgia Pacific-Delica, pénzügyi igazgató
1999–2006: Vodafone-Panafon Hellas SA, pénzügyi vezérigazgató-helyettes.
Magánügy. Babis Mazarakis nős, három gyermeke – egy lánya és két fia – van, akik egyelőre Görögországban élnek. Szabadidejét sportra fordítja, szeret futni, margitszigeti fejadagja heti 30 kilométer. Emellett focizik és teniszezik.
1991–1992: Xiosbank SA Athens, asszisztens
1992–1997: Procter & Gamble, pénzügyi csoportvezető
1997–1999: Georgia Pacific-Delica, pénzügyi igazgató
1999–2006: Vodafone-Panafon Hellas SA, pénzügyi vezérigazgató-helyettes.
Magánügy. Babis Mazarakis nős, három gyermeke – egy lánya és két fia – van, akik egyelőre Görögországban élnek. Szabadidejét sportra fordítja, szeret futni, margitszigeti fejadagja heti 30 kilométer. Emellett focizik és teniszezik. Cég A Vodafone Magyarország Zrt. Magyarország harmadik legnagyobb mobilszolgáltatója, piaci részesedése 21 százalék, előfizetőinek a száma meghaladja a kétmilliót.
Az 1340 fős távközlési vállalat árbevétele 2005/6-os évben 127 milliárd forint volt. -->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.