1. Mivel magyarázza, hogy az utóbbi egy-két hétben a főpolgármester-jelölti kampány a Budapest jelenét, jövőjét érintő tartalmi kérdések helyett szemüvegtaposásról, zsinagógai incidensről, gyalázkodó feliratokról szól?
2. Milyen a főváros jelenlegi pénzügyi helyzete, mi a véleménye Atkári János főpolgármester-helyettes állításairól, aki szerint csőd fenyegeti Budapestet?
3. Mely területekre, ágazatokra lenne a legcélszerűbb fölhasználni az uniós forrásokat?
4. Jelenleg mi az a néhány ügy, amelyet a fővárosban a legnagyobb problémának tart, illetve megválasztása esetén mit tenne a felszámolásuk érdekében?
5. Hogyan alakítaná át Budapest közigazgatási rendszerét? Ha nem sikerül törvénymódosítással egyszerűbbé, racionálisabbá tenni az egy nagyváros kontra 23 kisváros viszonyt, a jelenlegi jogszabályi keretek között hogyan lehetne megoldani a főváros és a kerületek mainál hatékonyabb együttműködését?
1.
Demszky Gábor: Ezek a témák a bulvármédia számára érdekesebbek, mint a fővárosi közlekedésszervezés vagy a parkolási rendszer átalakítása. Másrészt ezeken a témákon keresztül tudják leginkább megragadni az egyes jelöltek vagy pártok közti különbségeket. A pártok városfejlesztési programjaiban nincs sok lényeges eltérés, mert az alapanyag közös, a főváros fejlesztési tervét az ország legjobb szakértői készítették, és a pártok ebből dolgoznak. Ehhez képest ha valaki látványosan nem érti, mi a baj a Jobbikkal, vagy azt ígéri egy politikustársának, leveri a szemüvegét és rá is ugrik, abból könnyebben lehet következtetni a politikusi habitusára, mint a programjából.
Tarlós István: Demszky Gábor kísérletet tesz a kampány ilyen irányú tematizálására. A főpolgármester úr ugyanis szeret a szakmaiságra utalni, ugyanakkor mára világossá vált mindenki előtt, hogy az ilyen viták elől úgy siklik ki, mint az angolna; tehát a magáról felépített imázzsal szemben nyilvánvaló, hogy gyenge vezető. Engem viszont a szakmaiság hiányával nem tud támadni, ezért próbál meg lejáratni azzal, hogy összefogtam a szélsőjobbal. Először is: számos civilszervezet mellett ez a párt is bejelentette, hogy támogat, amit nem utasítottam vissza, de a szabad demokraták hazugságaival szemben nem kötöttem velük megállapodást. Másfelől még senki sem tudta bebizonyítani a Jobbikról, hogy szélsőjobboldali, rasszista elveket vallana.
2.
Demszky Gábor: Atkári János nem rendelkezik naprakész információkkal, ezért nincs abban a helyzetben, hogy megalapozott véleményt mondjon. Nincs semmiféle csődhelyzet, a város gazdálkodása stabil. A Főpolgármesteri Hivatalban havonta készül a pénzmozgásokról jelentés, és ennek figyelembevételével hozzuk meg a döntéseket. A jövő évi költségvetés kialakításánál ugyanakkor figyelembe kell vennünk az országos államháztartási helyzetet. A takarékossági intézkedések, adó- és járulékemelések hatással lesznek Budapest 2007-es költségvetésére. Szigorúbb feltételek mellett kell működtetnünk a várost, de erre felkészültünk.
Tarlós István: Nem leptek meg a főpolgármester-helyettes úr állításai, hiszen köztudomású, hogy a rossz gazdálkodás következtében rendkívül súlyos pénzügyi helyzetbe került Budapest, eladósodottságának a mértéke elérte a 40 százalékot. Ám a pontos képet nem ismerem, mert amikor adatokat kérek Demszkytől, küld három angol nyelvű lemezt, vagy egész egyszerűen megtagadja az információk átadását, s gyakran gúnyolódással hárítja el a választ. Ezért nagyon fontos lenne a főváros mielőbbi hiteles átvilágítása.
3.
Demszky Gábor: Elsősorban olyan projektekre költünk, amelyek a város versenyképességét és a környezetvédelmet szolgálják. EU-támogatással építjük a csepeli szennyvíztisztítót – amely Európa legnagyobb környezetvédelmi beruházása –, és alakítunk ki új buszsávokat, ebből hozunk létre integrált szakközépiskolákat is. A cél az utóbbi esetben az, hogy továbbra is Európa legalacsonyabb pályakezdő munkanélküli-mutatóival rendelkezzünk. De uniós pénzből készül a főváros és 21 agglomerációs település stratégiai zajtérképe is. A következő négy évben az EU támogatásával építenénk meg az aquincumi hidat vagy hosszabbítanánk meg az 1-es és a 3-as villamos vonalát.
Tarlós István: A teljesség igénye nélkül sorolom a javaslataimat: az 1-es villamos átvezetése a Lágymányosi hídon, a csepeli szennyvíztisztító megépítése, a Nagy Lajos király út kiszélesítése, parkolók, parkolóházak, pincegarázsok kialakítása, kerékpárutak létesítése, összekötése, máltai típusú – azaz gyerekbarát, biztonságos – játszóterek építése. Emellett nagyon fontos a közterek állapotának javítása – szigorúan büntetném a szemetelőket, graffitizőket –, a zöld területek növelése, a panelprogram felgyorsítása, egy új Duna-híd építése Aquincumnál. Ezek megvalósítható elképzelések, nem úgy, mint Demszky Podmaniczky-programja.
4.
Demszky Gábor: Az egyik legnagyobb probléma a gyors gazdasági fejlődésből ered: naponta 1,2 millió gépkocsi közlekedik az utakon, és a budapestiek mindennap újabb 80-at vásárolnak. A várost vissza kell foglalni a saját autóinktól, forgalomcsillapításra és a közösségi közlekedés előnyben részesítésére van szükség. Hatékony várost kell építenünk, ahol az új negyedek mellett megújulnak a régiek is, ahol tovább pezseg a gazdaság, a turizmus. A cél, hogy Budapest szegényebb, elszlömösödött területei is a már újjászületett városrészekhez hasonlóan megújuljanak. S még szolidárisabb várost szeretnénk. Ennek eszköze a lakásrezsi-támogatás, a közműdíj-kompenzáció, amelyet jövőre kibővítünk.
Tarlós István: Nagy gond van a városvezetési stílussal, sajnos a szakmai munka helyett a politikai szempontok kerülnek előtérbe. Ezzel magyarázhatók az elképesztően elhibázott döntések, amelyek például a metróépítés, a járműbeszerzés, az útfelújítások során történtek. A közlekedés problémáit pedig mindenki a saját bőrén tapasztalja, túl sok a közlekedési lámpa, megszűntek a zöldhullámok. A tömegközlekedés csődben van, lassúak, elavultak a járművek, hosszú a várakozási idő, ezért a BKV teljes átszervezésre szorul. A parkolást is át kell alakítani, hiszen a díjbeszedést nem lett volna szabad magánkézbe adni. Őrzött P+R parkolókat kell létrehozni, s megszüntetni a kerékbilincs használatát.
5.
Demszky Gábor: Budapest önkormányzati rendszerének törvényi ésszerűsítése az előttünk álló ciklusban nem várható. Ezért a város 23+1 önkormányzatának a közös cél, az egységes és működőképesebb Budapest érdekében önkéntességen alapuló szövetséget kell létrehoznia. Ez nem lesz egyszerű, hiszen sokszor mások az érdekeink. A következő négy évben újraszőjük a főváros és a kerületek szövetségét, létrehozzuk a Polgármesterek Kerekasztalát, a fontosabb kérdésekben közösen döntünk, a Budapest egészét érintő átfogó fejlesztésekben pedig erősítjük a főváros stratégiai szerepét.
Tarlós István: 16 éves városvezetői tapasztalat mondatja velem, hiába rossz a főváros közigazgatási rendszere, ha a főpolgármester maga mellé tudta volna állítani a kerületi polgármestereket, akkor normálisabb lett volna az együttműködés. De nem vonta be őket az előkészítésbe, csak a döntéseit közölte. Én az állandó egyeztetések, tárgyalások híve vagyok, így amennyiben megválasztanak, a városrészek vezetőiből létrehozok egy kabinetet, amely minden fontos kérdésben hallathatja a hangját, és figyelembe veszem a véleményét.
- Az igaz, hogy a most tapasztalható rendetlenséget megkísérelném minél előbb felszámolni. Visszakérdeznék: ön szerint a személyiségi jogba beletartozik a szemetelés, az épületek összefirkálása? Helyes az, hogy a hajléktalanok ellepik a köztereket, zaklatják az állampolgárokat? Egyetért azzal, hogy a szabálytalanul parkoló autók miatt alig lehet közlekedni? Mert szerintem ezekre a kérdésekre kategorikus nem a helyes válasz. S ha ez jelenti a rendpártiságot, akkor örömmel vállalom.
- De sokak szerint az ön felségterülete, Óbuda sem különb, mint a város általában, s inkább Ferencvárosról kellene példát venni.
- A kilencedik kerületre hivatkozás azért fals, mert ott egy teljesen lepukkant városrészt romboltak le, és építették teljesen újjá. Az olyan külső kerületekben, mint Óbuda, ahol viszonylag jó állapotban vannak a házak, kevesebb a látványos beruházás. Mi építettünk például 80 kilométer csatornát, kulturált körülmények között helyeztük el a hajléktalanokat, keményen felléptünk a vadplakátolókkal szemben, szigorú ebrendeletet hoztunk. Nem csoda, hogy ezekről Demszky nem tud, hiszen kocsijában végigsuhanva a városon csak a külsőségeket, a homlokzatokat látja, a lényeget nem.
- Megnézte már a Best of Tarlós honlapot? Nem tart attól, hogy oda olyan anyagok kerülnek fel, amelyek kínosak lehetnek az ön számára?
- Jó a honlap, növeli a népszerűségemet. Az elmúlt másfél évtizedben a politikai ellenfeleim már kideríthettek volna rólam mindent, de rájöttek, nem vagyok támadható. Az tény, időnként kiszólok a kalap alól, s ezt felhánytorgatják. De amíg én csak egy szemüvegre akartam rálépni – s természetesen ezt sem komolyan gondoltam –, addig Demszky és környezete Budapest felét küldené el a fővárosból. Ezek után mindenki eldöntheti, ki az agresszívebb.
- Az igaz, hogy a most tapasztalható rendetlenséget megkísérelném minél előbb felszámolni. Visszakérdeznék: ön szerint a személyiségi jogba beletartozik a szemetelés, az épületek összefirkálása? Helyes az, hogy a hajléktalanok ellepik a köztereket, zaklatják az állampolgárokat? Egyetért azzal, hogy a szabálytalanul parkoló autók miatt alig lehet közlekedni? Mert szerintem ezekre a kérdésekre kategorikus nem a helyes válasz. S ha ez jelenti a rendpártiságot, akkor örömmel vállalom.
- De sokak szerint az ön felségterülete, Óbuda sem különb, mint a város általában, s inkább Ferencvárosról kellene példát venni.
- A kilencedik kerületre hivatkozás azért fals, mert ott egy teljesen lepukkant városrészt romboltak le, és építették teljesen újjá. Az olyan külső kerületekben, mint Óbuda, ahol viszonylag jó állapotban vannak a házak, kevesebb a látványos beruházás. Mi építettünk például 80 kilométer csatornát, kulturált körülmények között helyeztük el a hajléktalanokat, keményen felléptünk a vadplakátolókkal szemben, szigorú ebrendeletet hoztunk. Nem csoda, hogy ezekről Demszky nem tud, hiszen kocsijában végigsuhanva a városon csak a külsőségeket, a homlokzatokat látja, a lényeget nem.
- Megnézte már a Best of Tarlós honlapot? Nem tart attól, hogy oda olyan anyagok kerülnek fel, amelyek kínosak lehetnek az ön számára?
- Jó a honlap, növeli a népszerűségemet. Az elmúlt másfél évtizedben a politikai ellenfeleim már kideríthettek volna rólam mindent, de rájöttek, nem vagyok támadható. Az tény, időnként kiszólok a kalap alól, s ezt felhánytorgatják. De amíg én csak egy szemüvegre akartam rálépni – s természetesen ezt sem komolyan gondoltam –, addig Demszky és környezete Budapest felét küldené el a fővárosból. Ezek után mindenki eldöntheti, ki az agresszívebb. Demszky: Választási ígéreteim négyötöde teljesült - Mennyiben érzi magát felelősnek a BKV helyzetéért?
- Főpolgármesterként van politikai felelősségem. Például az, hogy a kormányoknál mekkora támogatást tudok elérni a tömegközlekedés számára. Az Orbán-kormánynál ez nem sikerült, a Gyurcsány-kormány viszont felismerte, a BKV működőképessége összefügg az egész város működőképességével, így az ország versenyképességével, ezért visszaállította a normatív támogatást. A privatizált közüzemi vállalataink – például a vízművek – jól működnek, az önkormányzati tulajdonúak pedig nehézkesen. De egy államra utalt, veszteséges vállalat esetében, mint amilyen a BKV, nem reális cél a magánosítás. Ehelyett át kell alakítani, leválasztani róla a beruházási tevékenységet.
- Mit tart legnagyobb sikerének és kudarcának? Mi a véleménye arról, hogy ön látványpolitizálást folytat?
- Látványpolitizálás az, ha horribilis pénzért felhúzunk a senki földjén egy színházat, nem pedig az, ha felújítjuk a város szinte összes patinás teátrumát, vagy amikor kurzusmúzeumot hozunk létre, és nem az, amikor levéltárat építünk, és felújítjuk az ország legnagyobb közgyűjteményét, az állatkertet. A legbüszkébb talán arra vagyok, ami a Ferencvárosban, a Váci úton történt, vagy ami most, a Józsefvárosban. A főváros letette az alapot, kicserélt több ezer kilométer csőhálózatot, rendbe tette a felszínt, és ezek után szinte magától visszatért az élet a korábban lepusztult negyedekbe. A legnagyobb kudarcom pedig az, nem sikerült meggyőznöm a pártokat arról, hogy a széttagolt kerületi rendszer árt a fővárosnak, hogy a 24 egymástól független önkormányzatból egységes várost kellene gyúrnunk.
- Még mindig azt hiszi, biztosan győzni fog?
- A 2002-es választási ígéreteim négyötöde teljesült vagy folyamatban van a megvalósításuk. Ez alapján értékelik a budapestiek az ígéreteket is. Győzni pedig akkor fogok, ha a programom megvalósításához nélkülözhetetlen erős SZDSZ-frakció is lesz mellettem. -->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.