Vasúti kérők
Főként a német- és az orosznyelv-tudását célszerű annak a MÁV Cargo-alkalmazottnak csiszolgatnia, aki a társaság új tulajdonosával akar majd beszélgetni. Nem hibázik nagyot akkor sem, ha mindkét nyelvből beiratkozik egy intenzív tanfolyamra. „Német, orosz, osztrák az erősorrend a vasúti áruszállítóért megindult versenyen” – mondják a hozzáértők. Annak áll a zászló, aki minél többet, minél előbb és persze egy összegben akar fizetni, természetesen vannak szakmai szempontok is.
Ilyen ajánlatot csak tőkeerős és a vásárlásra igen elszánt pályázó tehet: a német Deutsche Bahn (DB), az orosz RZSD és az osztrák ÖBB. Az esetleg konzorciumi formában próbálkozó visegrádiaknak nincs elég pénzük, a Cargónak egyébként erős konkurenciát jelentő romániai állami vasúttársaságnak pedig még annyi sem. Az amerikaiak Európában mások vadászterületén próbálkoznak, a franciák meg egyelőre csak olyan szinten adtak hírt magukról, hogy „valakik francia nyelvű tenderdokumentáció iránt érdeklődtek”. Az ukránok mögött orosz tőke áll.
Eltérő a németek és az oroszok stratégiája. Miközben a DB nem csinál titkot abból, hogy bekebelezné kis magyar riválisát, az RZSD hallgat. Viszont Vlagyimir Putyin orosz elnök tavaly márciusban Budapesten megállapodást írt alá arról, hogy Záhonyt a transzszibériai vasútvonal európai csatlakozási központjává fejlesztik, s az is ismert, hogy orosz cégek beszállnának a záhonyi logisztikai fejlesztésekbe. Ennek nyilván a Cargo megszerzése a feltétele. Az orosz vételi szándék és erős nyerési esély ellen legfeljebb az érdekmúlás szólhat.
Nem kizárt egy orosz–német megállapodás sem az ügyben. Konzorciumot is létrehozhat a két társaság, de abban is megegyezhetnek, hogy valamelyikük félreáll, segítve ezzel a másikat. Cserébe bőséges kárpótlásra számíthat, mód is van rá, hiszen szoros az együttműködésük.







