BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Mit vár a bioüzemanyagok hazai elterjedésétől?

Július 1-jétől több mint a duplájára, 4,4 százalékra emelkedett a Mol Nyrt.-nek és partnereinek töltőállomásain forgalmazott benzin biokomponens-tartalma, emellett július 9-én a – 85 százalékban bioetanolt, 15 százalékban benzint tartalmazó – E85-ös üzemanyag kiskereskedelmi forgalmazása is megkezdődött. A bioüzemanyagok terjedése különbözőképpen érinti a vállalatokat.
2007.07.20., péntek 00:00

Vuk Tibor. A Mol Nyrt. megújuló üzemanyagokkal kapcsolatos tevékenységének vezetője. Jó eredmények. „Magyarország uniós szinten is kimagasló eredményeket tud felmutatni a bioüzemanyagok elterjesztésében és fejlesztésében. A régiónkban nálunk volt kapható először biotartalmú motorbenzin, és ma már minden töltőállomáson olyan motorbenzint tankolhatunk, amely a megengedhető maximális mennyiségben tartalmaz biokomponenst. A most futó beruházásoknak köszönhetően az ország biodízeligénye is biztosított lesz. A zöldüzemanyagok további fejlődését a jelenlegi biokomponensek klímagázcsökkentő hatékonysága, illetve a gyártásukhoz szükséges mezőgazdasági alapanyagok gazdaságos hozzáférhetősége fogja meghatározni. A készülő EU-szabályozások alapján nagy biztonsággal prognosztizálható, hogy a következő években az üzemanyagok biotartalma elérheti akár a tíz százalékot is.”


Folláth György. A Győri Szeszgyár Zrt. vezérigazgatója. Exportkényszer. „Az alkoholgyártók számára mindenképpen kedvező, hogy a kiskereskedelmi forgalomba kerülő benzin bioetanol-tartalma egyre magasabb, illetve az E85-ös üzemanyag értékesítése is megkezdődött Magyarországon. A magyarországi bioetanol-gyártó kapacitás ugyanakkor már most nagyobb, mint amekkora mennyiséget a hazai piac képes felszívni. Ráadásul a beruházások még csak most lódulnak meg igazán, s a következő egy-két évben a hazai kapacitás a jelenlegi évi 115 ezer tonnáról 800 ezer tonnára bővül. Így a bioetanol-gyártó cégeknek hoszszú távon be kell rendezkedniük az exportértékesítésre. Emellett ekkora mennyiség előállításához évente mintegy 2,5 millió tonna gabonát kell felhasználni, így aszályos esztendőkben Magyarország alapanyagimportra szorulhat.”


Andrew Prest. A Polar Mobil Kft. ügyvezető igazgatója. Sikersztori. „Régóta vártuk, hogy Magyarországon is megkezdődhessen az E85-ös üzemanyag kiskereskedelmi forgalmazása, s abban bízom, hogy az elkövetkező hónapokban gyorsan nő azoknak a kutaknak a száma, ahol hozzá lehet jutni a nagyrészt bioetanolból álló üzemanyaghoz. Ebben az esetben Magyarország megismételheti a skandináv országok sikertörténetét. Ezt a folyamatot segítheti a fosszilis üzemanyagok árának növekedése, valamint a kiváló magyarországi adottságok a bioüzemanyag-előállításra alkalmas növények termesztésére. A bioüzemanyaggal is közlekedni képes, úgynevezett flexi-fuel gépjárművek tömeges elterjedéséhez persze így is további állami keresletösztönzésre van szükség. Reményeink szerint a kormány még az év vége előtt dönt ennek módjáról.”


Kiricsi Karola. A BKV ZRt. szóvivője. Csökkenő költségek. „A BKV Zrt.-nél elsősorban a bioetanol alkalmazásával számolnak. A közlekedési vállalat járművei és töltőállomásai már most is alkalmasak arra, hogy az európai unió szabványának megfelelő, alacsony bekeverési arányú dízelolaj-bioetanol keveréket használják, amelyben a biokomponens részaránya 5–15 százalék között mozog. Az, hogy mikortól használnak bioetanol-keveréket, az üzemanyagot szállító szolgáltatóktól függ, de a közeljövőben várhatóan megjelenik ez az üzemanyagtípus is a társaság járműveiben. Az európai uniós szabványhoz képest magasabb bioetanol-arányú keverék bevezetéséhez már jelentős járműmotor-átalakításra lenne szükség. A biokomponensek bekeverését a kormányzat jövedékiadó-kedvezménnyel ösztönzi, s ez csökkenti az üzemeltetési költségeket.”


Varga István. A Shell elnök-vezérigazgatója. Zöldebbek lettünk. „Július 1-jétől a megváltozott jövedéki szabályozásnak megfelelően 4,4 százaléknyi mezőgazdasági eredetű összetevőt tartalmaznak a Shell által forgalmazott benzinek is. Mint ismert, a bioetanolt nem tartalmazó benzinek adója a hónap elejétől megemelkedett. A kiskereskedők tehát csak úgy tudják a korábbi szinten tartani a forgalmazott üzemanyag után fizetendő adójukat, ha a kőolajalapú benzinhez megfelelő arányban bioetanolt kevernek. Összességében a Shell költségei nem változtak a módosítás következtében, viszont mi is zöldebb vállalattá váltunk. A társaság egyébként 185 benzinkutat működtet Magyarországon, az értékesített mennyiség alapján a hazai üzemanyagpiac második legnagyobb szereplője, éves forgalma pedig megközelíti a 200 milliárd forintot.”

A szerző további cikkei

Vélemény cikkek

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.