BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Haditudósítóból rádióalapító

2008.02.18., hétfő 00:00

A Rádió1 nemrégiben lezajlott tulajdonosváltásával tért vissza a cég vezetésébe az egykori boszniai haditudósító, Márton Dávid. A francia–magyar kettős állampolgárságú Márton Dávid Franciaországban nőtt fel, 1991-ben állt munkába a Lagardere médiacsoportnál. A társaság egyik oldies rádiójának terjeszkedését menedzselte, közben egyetemeken és business schoolokban Kelet-Közép-Európáról tartott előadásokat. Ez utóbbiakon egyre gyakrabban került szóba a délszláv válság. Látni akarta, mi történik, és újságíróként – lényegében haditudósítóként – Szarajevóba utazott. Az ottani tapasztalatok mély hatást gyakoroltak rá, úgy érezte, tevékenyen is segítenie kell. Amikor a főnökével közölte, hogy megszakítaná a munkáját és fél évig inkább zsákokat cipelne a háborús övezetben, szinte biztos volt benne, hogy a távozása csak végleges lehet. Kellemesen csalódott: nem rúgták ki. Szarajevóban – ahol gyakran golyózáporban osztották a segélyszállítmányokat – megtapasztalta, milyen keskeny vonal választja el a normálist a nem normálistól. Az üldözöttek sorsa – amelyben a második világháború éveiben a családjának is része volt – mélyen megérintette.

Visszatérve folytatta a hálózatfejlesztő munkát a Lagardere-nél. A francia rádiós ágazat – nem utolsósorban a megengedőbb törvényi szabályozás miatt – konszolidáltabb és erősebb, mint a magyarországi – fejti ki. A hazai viszonyokkal persze csak a kilencvenes évek közepén szembesült, amikor a Lagardere vezetése a kelet-európai rádiós piacok meghódítását tűzte ki célul. Cseh- és Oroszország mellett Magyarországon is befektettek. Ez utóbbi a Rádió1, amelynek elindítására 1995 végén egy évet kapott – ez volt a hazatelepülés éve. 1996 kemény munkával telt: napi nyolc órában, alig hallható teljesítménynyel sugározták az adást, de felülkerekedtek a nehézségeken. Végső soron minden a menedzsmenten múlik – vallja Márton Dávid. Tíz év alatt a Rádió1 országos hálózattá vált, saját sales csapattal és szinte minden piacán dobogós hallgatottsággal. A társaság a reklámpiacon is jól teljesített: 2007-ben az egy évvel korábbit közel 20 százalékkal meghaladó árbevételt ért el.

Tíz év elteltével távozott a cégtől. Mint mondja, tizenöt, ugyanannál a csoportnál eltöltött esztendő után változtatni akart. Üzleti tanácsadó céget alapított, amely branding témában segítette többek között a Molt és az átalakuló Magyar Rádiót. Csakhogy a siker ezen a területen mindig az ügyfél sikere, ő viszont személyes elismerésre vágyott.

Így amikor a Lagardere 2007-ben eladta a Rádió1-et – a vevők offshore befektetők voltak –, élt a lehetőséggel, és visszatért „gyermekéhez”, amelyet a jövőben Erdélyi Krisztiánnal közösen, társügyvezetőként fog irányítani.

Névjegy

CÉG

Az 1996-ban budapesti helyi rádióként létrejött Rádió1 – amely az utóbbi időben a 15–49 éves korosztályban rendre 11-12 százalékos hallgatottságot ér el – 2007-et 1,3 milliárd forintos árbevétellel zárta.

A társaság, amely Budapest mellett immár 11 vidéki városban üzemeltet helyi adókat, az idén további két-három helyi piac meghódítására készül.

Márton Dávid (42)

Elvált, négyéves kislánya – „ez objektív tény” – a legszebb és legokosabb a világon. „No sport” – vallja Churchill-lel, szabadidejében inkább komolyzenét hallgat. Legkedvesebb városa New York, ha ott jár, a Metropolitan nem maradhat ki a programból.

Az 1996-ban budapesti helyi rádióként létrejött Rádió1 – amely az utóbbi időben a 15–49 éves korosztályban rendre 11-12 százalékos hallgatottságot ér el – 2007-et 1,3 milliárd forintos árbevétellel zárta.

A társaság, amely Budapest mellett immár 11 vidéki városban üzemeltet helyi adókat, az idén további két-három helyi piac meghódítására készül.

Márton Dávid (42)

Elvált, négyéves kislánya – „ez objektív tény” – a legszebb és legokosabb a világon. „No sport” – vallja Churchill-lel, szabadidejében inkább komolyzenét hallgat. Legkedvesebb városa New York, ha ott jár, a Metropolitan nem maradhat ki a programból. -->

A szerző további cikkei

Vélemény cikkek

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.