Az ezredforduló óta a magyar ipar a GDP 22-24 százalékát termeli meg, ebből a sávból egyelőre nem tört ki. A folyamatokat a feldolgozóipar fejlődése irányítja, ez a nemzetgazdasági ág is elég stabilan a GDP 19-21 százalék közötti sávban mozog, tehát relatív súlya nem változott (bár 2014. I. félévében viszonylagos csúcsára került).
Az ipar súlya a mezőgazdaság, illetve a szolgáltatások rovására nőhetne. Az előbbi nyilvánvalóan nem célja a kormányzatnak. A szolgáltató szektor visszaszorítása – túl azon hogy produktív-improduktív tevékenységek a rossz emlékű megkülönböztetését idézi fel – a gazdasági fejlődés legfontosabb tényezőjét, a munkamegosztás, specializáció és csere megvalósítását lehetővé tevő tevékenységet korlátozná.
Az ipari termelés növekedése azért kiemelten fontos kérdés, mert egyrészt közvetlen és közvetett keresletet támaszt a nemzetgazdaság többi szektora felé, másrészt jelentős a foglalkoztatási szerepe. Az eltelt négy évben az ipar némi ingadozással növekedett. A 2010 évi átlagos termeléshez viszonyítva 2011-ben 5 százalékkal, 2012-ben csak 4-gyel, 2013-ban ismét 5-tel volt magasabb a termelési volumen. Vagyis: 2011-ben az előző évhez képest 5,6 százalékkal nőtt, 2012-ben 1,8 százalékkal csökkent, 2013-ban ennél kicsit kevesebbel, 1,1 százalékkal emelkedett az ipari termelés volumene. Az igazi nagy lendületet az idei évben vette: 2014 első hét hónapjában már átlagosan 13 százalékkal haladta meg az ipari termelés a 2010 évit. A Növekedési Tervben súlypontinak kijelölt iparágak közül a járműipar valóban kiugró teljesítményt mutatott, az elektronikai iparhoz fűzött optimista várakozások viszont nem teljesültek (bár a II. negyedévben már itt is növekedés volt). Mint tudjuk, mindkét esetben külföldi nagyvállalatok magyarországi telephelyéről szóló korábbi döntések állnak a termelés felfutása, illetve leépítése mögött.
Az említett nagyvállalati döntések álltak a mögött is, hogy 2013 végére a feldolgozóipari beruházások volumene 37 százalékkal volt magasabb, mint 2010-ben. Ezt elsősorban a Mercedes és Audi gyárberuházás 2011 évi elszámolása okozta. A járműipari cégek és az autóipari beszállítók bővítései állnak az idei első negyedévi 28 százalékos feldolgozóipari beruházás növekedése mögött is. Hasonlóan jó – három év alatt összesen 25 százalékos, az idei év elején 18 százalékos – növekedést a vízellátás, szennyvízkezelés, hulladékgazdálkodás ág mutat fel, itt a ismeret uniós környezetvédelmi programok léptek életbe ez idő alatt. Ijesztő viszont, hogy a villamos energia, gáz, gőzellátás ágban összesen 48 százalékkal csökkentek a beruházások három év alatt, bár az, hogy idén már itt is megindult a növekedés javít a helyzeten. Valamelyes a bányászati beruházások is csökkentek.
Az ipar exportorientációja nem változott. Ennek részben méretgazdaságossági okai vannak, a magyar piac egyszerűen túl szűk a modern gyáripari sorozatnagyságok felvételéhez. Másrészt Adam Smith óta tudjuk, hogy a munkamegosztás növeli a megtermelt értéket. A magyar cégek részvétele a nemzetközi forgalomban tehát hozzájárul a magyarországi jólét növekedéséhez. A 2010. évi átlagtól a belföldi értékesítés volumene 2014 első félévében 9 százalékkal elmaradt, az exporté 22 százalékkal magasabb volt. Az export felfutása szintén az említett külföldi nagyvállalati telephelyek termelésbeállásával függ össze, ezek nem a belföldi igények kielégítésére települtek hazánkba. A folyó áron számba vett ipari értékesítés 53 százaléka talált gazdára a külpiacokon 2010-ben és 63 százaléka 2014 első félévében. A feldolgozóiparban még magasabbak az arányok: a 2010. évi 70 százalékról 2014-ben 74 százalékra nőtt az exporthányad. Ugyanakkor az ipari import is növekedett, a behozó, illetve feladó vállalat ágazata szerint számított forgalomban a feldolgozóipari cégek országhatáron átmenő forgalmának 10-12 százalékát tette ki az egyenleg (exporttöbblet), tehát az ágazaton belüli kereskedelem aránya meglehetősen stabil volt.
A három legjelentősebb exporttöbbletet elérő ipari alág a gyógyszergyártás, a vegyi anyag- és termékgyártás, valamint az élelmiszeripar volt. Importtöbblet a kőolaj-feldolgozás, kokszgyártás alágban, az energiaszektorban és szerény mértékben az elektronikai iparban mutatkozott. Az ágazaton belüli kereskedelem (alacsony egyenleg) az elektronikában, a járműgyártásban, valamint a fa-papír- és nyomdaiparban volt erős. Ez meg is felel az ágazatok jellegének, valamennyire igaz az, hogy termékei összetettek, több feldolgozási fázison mennek át, tehát itt a munkamegosztás az önellátással szemben különösen képes növelni a közösen előállított értéket.
Az ipari foglalkoztatás növelése szintén fontos szempont volt a Növekedési Tervben. Ez a feldolgozóiparban meg is valósult, a másik két alágban (bányászat, energiaszektor) nem. Összesítve az ipar az egész időszak alatt a dolgozók 24 százalékát foglalkoztatta, tehát súlya, szerepe e téren sem nőtt meg. A feldolgozóiparban idén megindult dinamika talán változtat ezen, ha tartósnak bizonyul.
Mint láttuk, az ipari növekedés húzóereje a kivitel dinamikája volt. Így a közeljövő kilátásait is elsősorban a külpiaci kereslet alakulása fogja meghatározni, hiszen számottevő belföldi piacbővülésre nincsen kilátás. Bár némi növekedés most megfigyelhető a belföldi értékesítésben is, ez elsősorban annak köszönhető, hogy néhány autóipari beszállító cég is felfuttatta termelését a nemrég beindult összeszerelő üzemek mellett. A magyar export relációs szerkezetének változtatása szintén szerepelt a Növekedési Terv célkitűzései között. 2010-ben a folyó áron, forintban számított magyar kivitel 57 százaléka ment az Európai Unió régi tagországaiba, 2014 első hónapjaiban 58 százalék. Az amerikai földrész részesedése 3-ról 4 százalékra emelkedett. Ázsia súlya a magyar kivitelben 2010-ben 6,5 százalék volt, most 5 százalék. Még mindig a nyugati fejlett országok jelentik a meghatározó piacunkat. Az áruexportban Németország a meghatározó. A teljes kivitel 29 százaléka áramlott ide az idei év első öt hónapjában, élelmiszer nélkül 30. A gépipari termékek exportjában 35 százalék Németország súlya. Nyilvánvaló tehát, hogy az európai – és különösen a német – konjunktúra alakulása döntő jelentőségű a magyar ipar szempontjából.
E téren nincsenek túl jó hírek. Az Európai Unió üzleti bizalmi indexe augusztusban már harmadik hónapja csökkent, az ipari bizalmi index már májusban megkezdte az ereszkedést. A német mutató is hasonlóan alakult, az utolsó három hónap lefelé mutat. A müncheni CESifo intézet nagy figyelemmel kísért üzleti klíma indexe is már harmadik egymást követő hónapban esett júliusban, a mutató üzleti várakozásokat mutató alindexe pedig az év eleje óta leszálló pályán van. Hasonló ívet írt le a ZEW kutatóintézet konjunktúravárakozásokat bemutató indexe. Ők már augusztusi adatot is közöltek, e hónapban a mutató a hosszú távú átlaga alá esett. A Markit által közölt beszerzési menedzserindex is egy évvel ezelőtti mélypontokat ért el augusztusban mind az euró-zónabeli, mind a német feldolgozóiparban.
A beérkezett statisztikai adatok szerint az Európai Unió ipari termelése fél százalékot csökkent tavaly decemberhez képest 2014 első félévében, a német ipar csökkenése az 1 százalékot is meghaladta. A rossz tavalyi első félévi termelésnél az unió ipara 1,5 százalékkal, Németországé 1,8 százalékkal állított többet elő az idei azonos időszak alatt. Így tehát a magyar ipar idei első félévi 9 százalék feletti teljesítménye a tavalyi azonos időszakhoz képest, illetve a decemberhez képest elért csaknem ugyanakkora növekedése erősen elszakadt a főpiaci folyamatoktól. Mint tudjuk, ez elsősorban az autóiparnak köszönhető, ami ugyan nagy német autógyárak magyar telephelyeiből és azok, illetve más hasonlók beszállítóiból áll, de a késztermékek fő vevői nem a német, illetve az európai vásárlók, hanem a feltörekvő országok felső középosztálya. Épp ezért a BRICS országok növekedési problémái nagyon rosszul tudják érinteni az iparágat. További veszélyt jelent az a – a felmérések idején még nem ismert – hír, hogy az orosz kormányzat az ukrán szerepvállalása miatt hozott nemzetközi büntetőintézkedésekre válaszul a már bejelentett élelmiszer embargó mellett a gépjárművel behozatalának korlátozására készül az Európai Unióból. Ennek komoly hatása lehet a magyar gyártókra is.
A magyar közúti jármű járműgyártás kivitelének nagyjából 80 százaléka megy az Európai Unióba, 30 százalék körül Németországba. Azonban Magyarországon nem csupán a nagy autó-összeszerelő üzemek jelentik a járműipart, hanem jelentős a nekik, illetve más európai gyáraknak készülő alkatrészek, részegységek gyártása is. Az alkatrészexport értéke alig marad el a kész járművekétől. Az unió súlya ebben 85 százalék körüli, Németországé 45. Van saját orosz járműexportunk is, de ennek aránya az összesből csekély, késztermékeknél 3-4 százalék, alkatrészeknél 1-2. Viszont az unió 28 tagállamának unión kívüli autóexportjában Oroszország súlya 6-8 százalék, alkatrészekében 8-10. Németország unión kívüli kész jármű exportjának 4-6 százaléka, az alkatrészekének 8-10 százaléka megy Oroszországba. Ha az ígért embargó életbe lép, akkor az mind a hazai autógyárak, mind az európai cégeknek beszállító alkatrész, részegység gyártók számára fontos piacok elvesztését jelenti. Egyelőre persze minden bizonytalan, nem lehet tudni bevezetik-e egyáltalán a korlátozást, az milyen autógyárakat fog érinteni – például szó van arról, hogy az Oroszországban üzemmel rendelkezőket nem, de itt sem lehet tudni, hogy csak a helyi üzemnek szól beszállítások mentesülnek-e, vagy a teljes márka – így a következményeket sem lehet pontosan látni. De a lehetőség felmerülése is arra figyelmeztet: az autóipari szakosodásunk sikertényezőből veszteségforrássá válhat. Valójában természetes folyamat az, hogy az egyik, hol a másik iparág vesz lendületet és működik gazdasági hajtóerőként. Nálunk most az a gond, hogy egyelőre nem látszik, szükség esetén mi veheti át az autóipar húzóágazati szerepét.
Hanyatló szakaszban a feldolgozás
A magyar ipari konjunktúrát az úgynevezett konjunktúra-órán szoktuk ábrázolni. Ez a GKI havi konjunktúra felméréseire adott válaszokból konstruált ipari bizalmi index (erről részletesebb információk találhatók a honlapon: http://www.gki.hu/elemzesek/konjunktura-kutatas) szintjét és változásának irányát ábrázolja. Magas és növekvő bizalmi index a konjunktúra csúcs időszakában fordul elő, alacsony és csökkenő index recesszióban. A kettő között átmeneti szakasz a hanyatlás, illetve a fellendülés. Az utolsó két év adatait nézve látható, hogy a magyar feldolgozóipar már túljutott a csúcson, hanyatló szakaszban van. Még nem lehet tudni, hogy merre fordul: van lehetőség a csúcshoz való visszatérésre és a recesszióba csúszásra is. Izgalmas ősz elé nézünk.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.