BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Lehetséges az együttműködés

2015.05.14., csütörtök 05:00

A multinacionális nagyvállalatok és a startupok között – a közkeletű vélekedéssel ellentétben – nem feltétlenül fényévekben mérhető a távolság, a két „világ” együttműködése mindkét fél számára előnyös lehet. Világszerte naponta több mint százezer startup vállalkozás kezdi meg működését – és nagyjából ugyanennyi be is fejezi.

Egy felmérés szerint 40 országban (ahol összesen 4 milliárdan laknak) évente mintegy 300 millió ember tervezi nagyjából 150 millió vállalkozás elindítását, és ennek mintegy harmada, azaz 50 millió cég indul el évente. A szép reményeket a startupok sokat emlegetett előnyei éltetik: ezek a cégek tartják a kezüket „a kor ütőerén”, gyorsabban érzékelik az új trendeket, dinamikusak, alkalmazkodóak – szemben az általuk gyakran „lomha óriásnak” tekintett multinacionális vállalatokkal. Ahhoz azonban, hogy egy startup megalapításának legalább az első évfordulóját megérje, három fő kihívásnak mindenképpen meg kell felelnie: pénzhez, technológiához és ügyfelekhez kell jutnia.

Egyedül a startup világban sem megy: partnerre még akkor is szükség lehet, ha az induló vállalkozás képes egyedül is boldogulni. Egy pénzügyi hátteret biztosító partner azt üzeni a piacnak, hogy a cég valóban értéket képvisel és állít elő. Finanszírozás tekintetében Európa egyelőre távol van a világ élmezőnyétől. A Startup Ecosystem Report szerint a világ első tíz „startup-ökoszisztémája” között európai városként egyedül London szerepel, mégpedig a hetedik helyen. A listavezető Szilícium-völgy startupjai életciklusuktól függően akár húszszor akkora piaci finanszírozásban is reménykedhetnek, mint európai társaik.

A második jellemző kihívást a megfelelő technológiához való hozzáférés jelenti. A sikeres új cégek közül nagyon sok tevékenykedik a szoftverfejlesztés, a big data, a virtuális valóság, a digitális egészségügy, az online piacterek, a digitális biztonság, a felhőalapú számítástechnika, a dolgok internetje vagy éppen a crowdfunding területén. (Utóbbi a különböző projektek finanszírozását oldja meg az online közösség segítségével.) Az IT-szektor a startupok paradicsoma, ahova azonban csak a megfelelő technológia elérésével lehet belépni.

A harmadik nagy kihívás, hogy az új terméket vagy megoldást el is kell adni. A hitelesség, a bizalom kiépítése érdekében az első ügyfelek gyakran ingyen kapják a terméket. Ez marketingfogásnak sem utolsó, a cég nevét ismertté téve pedig a finanszírozáshoz jutás útját is kikövezheti.
Hogy ezeknek a kihívásoknak megfeleljenek, akkor a startupok napjainkban egyre inkább számíthatnak a nagy nemzetközi cégekre is. Amellett, hogy nem kell nap mint nap a túlélésért küzdeniük, az utóbbiak a felsorolt szempontok tekintetében rendre előnyben vannak az előbbiekkel szemben: anyagi nehézségeik nincsenek, kiépült ügyfélkörrel rendelkeznek, amihez az IT-szektor multijai esetében természetesen hozzájárul a legfejlettebb technológia is.

De vajon lehet-e életképes a legkisebbek és a legnagyobbak együttműködése? Egyre több példa mutatja azt, hogy igen. Számos nemzetközi nagyvállalat indít „akcelerátor-programokat” vagy keresi aktívan az általa is használható megoldásokat kínáló új vállalkozásokat. Az együttműködés alapja az IT-szektorban gyakran az, hogy a startup a nagyvállalat által létrehozott platformon fejleszti ki az új megoldást, ami a nagy cégnek innovációt, a startupnak pedig – többek között – piacra lépési lehetőséget jelent. Utóbbira példa az a program is, amelyhez közel 2 év alatt immár 2000 vállalkozás csatlakozott. Ez a hazai cégeknek is nagy lehetőség, hiszen vállalatunk Startup Focus programja heteken belül a magyarországi induló vállalkozások számára is megnyílik.

A nemzetközi nagyvállalatok és a startupok együttműködése természetesen nem mentes a buktatóktól. Tipikus hiba, ha a jellemzően egy lokális piacot célzó startup-terméket a nagyvállalat nemzetközi stratégiájának keretei közé kényszerítik, és a „multinacionális” gyakorlatot követve olyan sokszínű régiókat kezelnek egységesen, amilyen Európa vagy Ázsia. Ám a megfelelő vezetők kiválasztásával, a helyi piaci igények felmérésével, a szükséges erőforrások biztosításával ezek mind kikerülhetők, és az együttműködés mindkét fél számára előnyös, igazi win-win szituáció lehet.

A szerző további cikkei

Vélemény cikkek

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.