Okos tervekre van pénz
A szakmai elképzeléseiről szólva Fónagy János elmondta, hogy meglehetősen determinált a helyzete. Egyrészt a tárcát érintő nagy stratégiák már elkészültek. Másrészt a kétéves költségvetési tárgyalásai már előrehaladott stádiumban vannak. December 1-jei kinevezéséig a sarokszámok kialakulnak, jelentős változtatásokra már nincs lehetőség. Ars poeticája szerint nincs olyan, hogy valamit nem lehet csinálni. A leendő miniszter biztos abban, hogy okos projektekre lehet pénz szerezni. Fontosnak nevezte a prioritások és a lehetőségek meghatározását, valamint a felelősséget is. Véleménye szerint a pénzek ellenértékét meg kell követelni, legyen szó útminőségről, vagy befejezési határidőről.
A miniszterjelölt szerint a mintegy 30 ezer kilométeres országos közúthálózat (melynek bruttó értéke 3700 milliárd forint) állapota közepes, de a mellékutaké ennél rosszabb. A fejlesztésüknél nemcsak mennyiségi, de minőségi szempontokat is figyelembe kell venni. Az útfejlesztésre és -fenntartásra 2001-ben 66 milliárd forintot, 2002-ben pedig 77 milliárdot irányoz elő a költségvetés. Fónagy János fontosnak tartja a tömegközlekedés színvonalának javítását is.
A miniszterjelölt szerint a MÁV reformjára szükség van. A polémia a reform tartalmáról folyik, és arról, hogy milyen ütemben, illetve forrásból valósuljon meg. Ez a polémia azonban nem magyar jelenség -- mondta a miniszterjelölt --, az egyedül üdvözítő megoldást másutt sem találták meg. A megkezdett fejlesztéseket pedig úgy kell folytatni, hogy a vasúttársaság teljesítménye növekedjen.
A légi közlekedésről szólva a miniszterjelölt hangsúlyozta, hogy a Malév és a Légiforgalmi és Repülőtéri Igazgatóság (LRI) összehangolt fejlesztése meghatározza Magyarország polgári légi közlekedésének jövőjét. Véleménye szerint a csatlakozási tárgyalásokon el kell érni, hogy a Malév közösségi fuvarozói státust kapjon, de átmeneti mentességeket is.
A vízügyi ágazattal kapcsolatban Fónagy elmondta, hogy a szükséges fővédvonalak kiépítettsége 60 százalékos. Reményei szerint ez a következő két évre előirányzott hat-hat milliárd forint felhasználásával 80 százalékra emelhető.
A miniszterjelölt kitért a Magyar Posta Rt. helyzetére is. Míg a 45 ezer fős létszámával az ország második legnagyobb vállalata, a társaság a teljesítménymutatók alapján nem szerepel az első húsz társaság között. A nemzetközi postai piac átalakulása újszerű feladatokat jelent. A szaktárca leendő vezetője szerint nem az eddigieket kell jobban csinálni, hanem mást kell csinálni.
Fónagy János bízik abban, hogy a minisztérium szakemberei a lehető legkevésbé érzik majd meg a változást, és sikeres szakmai munkára lesz lehetőség.
A gazdasági bizottság egyhangúlag támogatta Fónagy közlekedési és vízügyi miniszterré történő kinevezését.
A Magyar Posta Rt. elnök-vezérigazgatójának esetleges felmentését firtató újságírói kérdést a miniszterjelölt korainak nevezte. Erre és más konkrét kérdésre is csak december 1-jei hivatalba lépését követően ad választ.


