Az ECA most közzétett jelentésében 80 -- az 1996--1998 közötti időszakban megkötött -- PHARE-támogatási szerződést vizsgált, amelyek esetében korlátozott, meghívásos tender alapján választották ki a győztest. A pályázatok kisebb részét az Európai Bizottság brüsszeli szakértői, nagyobb részét azonban az érintett partnerországokban működő uniós delegációk bonyolították le.
Az uniós számvizsgálók szerint a tenderek meghívásos lebonyolítása nem feltétlenül korlátozza a versenyt, ám több esetben is arra a következtetésre jutottak, hogy ez mégis bekövetkezett (például oly módon, hogy egyes meghívott cégek konzorciumot vagy alvállalkozói viszonyt alakítottak ki egymással). A vizsgált PHARE-projektek majdnem felének (34-nek) a dokumentációja nem tartalmazta annak alátámasztását, hogy a jelöltek meghívása biztosította a piaci versenyt -- húzza alá a jelentés.
A pályázókhoz eljuttatott anyagok nem minden esetben magyarázzák az elbírálás módját és feltételeit -- folytatja a hiányosságok felsorolását az ECA. Ezen szerinte sürgősen változtatni kell, amennyiben a bizottság be akarja tartani az elbírálás átláthatóságára vonatkozóan saját maga által kitűzött célokat. Biztosítani kell, hogy a bírálók nem térnek el a kitűzött szempontoktól, és minden esetben megindokolják döntéseiket. A pályázatok adminisztrációjához egységes rendszert kell bevezetni, és valamennyi EU-delegációhoz el kell juttatni az erre vonatkozó utasításokat.
A pályázatok elbírálását végző testületek munkáját nehezíti, hogy szakembereik gyakran cserélődnek, a szabályok pedig sok esetben nem világosak. A bírálók által adott pontszámok túlságosan nagy szórást mutatnak, ami megkérdőjelezi munkájuk alaposságát és függetlenségét -- vélekedik az ECA. A bírálóbizottságok munkáját a számvizsgálók szerint javítaná, ha minden esetben bevonnák az Európai Bizottság egy tisztviselőjét.
Válaszában az EU végrehajtó testülete elismeri a hiányosságokat, ám rámutat: nagyon csekély (80-ból 5) azon esetek száma, ahol azok bizonyíthatóan befolyásolták a döntést. Ami a javasolt változtatásokat illeti, Brüsszel szerint azok egy része már meg is történt, így például a pályázati anyagok az utóbbi időben rutinszerűen közlik a bírálati kritériumokat, az EU-delegációk pedig tavaly nyárig részletes utasításokat kaptak a pályázatok kezelésére vonatkozóan.
Egyes esetekben azonban az Európai Bizottság nem tartja megalapozottnak a kritikát. A bírálók által adott pontszámok szórása a válasz szerint elkerülhetetlen, a bizottsági tisztviselők bevonásának pedig egyelőre nincsenek meg a személyi feltételei.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.