A bővítési folyamat megkezdése után -- változatlan körülményeket feltételezve -- komolyan veszélybe kerülhet a tagországok többsége szerint egyik legfontosabb közösségi vívmánynak számító regionális és kohéziós alapok áldásos hatása a mai EU-tagok számára -- derül ki a több mint 150 oldalas dokumentumból. A legfejlettebb és legelmaradottabb régiók közötti különbség (a két végletet magában foglaló 25-25 százalékot összemérve) a mai 1,9-szeresről 3,3-szeresre nőhet, és a felzárkózás akár többgenerációnyi időt is igénybe vehet -- véli az Európai Bizottság.
Mindeközben Görögország, Portugália és Spanyolország egyes térségeit -- valamint három keletnémet tartományt -- leszámítva a mai EU nagy része egyszeriben fölé kerülne annak a küszöbszintnek, amely jogosulttá tehet valamely régiót térítésmentes közösségi támogatásra.
Amennyiben az unió mai tagországai a jövőben is igényt akarnak tartani a felzárkózási alapok támogatására, akkor két megoldás lehetséges. Vagy a jogosultsági küszöbszint módosítására lesz szükség -- ez esetben eldöntendő, hogy több kedvezményezett kapjon-e kisebb szeletet ugyanabból a tortából, vagy magát tortát is megnöveljék --, vagy pedig többféle kategóriát kell bevezetni a jogosultak osztályozásakor és kezelésekor.
Az Európai Bizottság háromévente készít jelentést a felzárkózási alapok hasznosulásának értékelésére, de most először elemzi érdemben a bővítés nyomán kialakuló helyzet várható következményeit is. A dokumentum egyúttal fontos állomás a 2004-ben esedékes átfogó jelentés előtt: ez utóbbi meghatározó iránymutatásul szolgál majd a 2007-től esedékes regionális politika alapelveire vonatkozóan -- ezeknek az alapelveknek a kidolgozásában már az első új tagok is minden bizonnyal részt vesznek.
A jelenleg érvényes játékszabályok szerint alapvetően kétféle támogatási forma létezik. Az úgynevezett strukturális alapokat az egy főre számított GDP EU-átlagának 75 százalékától elmaradó régiók felzárkóztatására teremtették meg. A kohéziós alapot pedig 1992-ben azon tagországoknak szavazták meg, ahol az egy főre jutó GDP országos szinten is az EU-átlag 90 százaléka alatt maradt.
A kohéziós alap súlya EU-méretekben relatíve csekély (18 milliárd a 195 milliárdos hétéves strukturális kerethez képest), ám a kedvezményezettek esetében jelentősége rendkívül nagy volt (részletesebben lásd keretes írásunkat). Mindkét támogatási forma gazdasági és szociális kiegyenlítődést céloz meg az EU különböző térségei és országai között.
Mint a jelentésből kitűnik, a küszöbönálló bővítés legfontosabb következménye mindenekelőtt az lehet, hogy radikálisan leviszi majd az egy főre jutó GDP EU-átlagát, amivel a mai kedvezményezettek többségét hirtelen megfoszthatja eddigi jogosultságuktól. A 27 tagot számláló unióban három főbb csoport kialakulásával kell majd számolni.
Az elsőbe kerülnek Görögország, Portugália és Spanyolország kivételével a mai tagok, ahol az egy főre jutó GDP 20 százalékkal meghaladja majd az EU-átlagot. A kimaradó három mai tag Ciprussal, Máltával, valamint Csehországgal és Szlovéniával alkothatja azon országok klubját, amelyeknél a GDP-átlag az EU 27-ek átlagához képest valahol a 68--95 százalék között mozog (az előbbi Cseh-, az utóbbi Spanyolországot fedi). A "maradékot" majd az a nyolc mai jelölt ország jelenti, amelyeknél már csak 40 százalékos az EU-mutatóhoz viszonyított GDP-átlag (igaz, ezen belül Magyarország és Szlovákia 56-58 százalékon áll majd).
Mindez azt is jelenti, hogy az elmaradott -- tehát az EU 75 százalékos szintje alatt lévő -- régiók GDP-átlaga a 27-ek uniójában már csak 47 százalék lesz (jelenleg 65). Ezen belül a legelmaradottabb 10 százalék egy főre jutó hazai összterméke alig haladja meg majd a 30 százalékot (a maiak esetében ez most 61 százalék).
Mindezek fényében az az unió dilemmája, hogy egyfelől tömegében jelentősen megnőhet a támogatottságra szorulók köre (ma az EU-térségek 18 százaléka minősül ilyennek, a "27-eknél" -- a mai feltételek mellett -- már 26 százalék tarthatna támogatásra igényt). Még többet mond a lakossági arány alakulása: ma közel 70 millió ember élvezi valamilyen formában a felzárkózási alapok hozadékát, a bővítés után azonban számuk közel megkétszereződne, 127 millióra. Mindeközben esne tehát el az eddigi tagországok 45 millió lakosa ugyanezen áldásos hatásoktól.
A kiutat bizottsági vélemények szerint több irányban is lehet keresni. Elméletileg lehet szó a jelenlegi feltételek megőrzéséről is, ami viszont felveti a 2007-től esedékes segélyalapok radikális kibővítésének a szükségét. Köztes megoldás lehetne, ha 75 százalékról 80-85 százalékra vinnék fel a bővítések után a jogosultsági szintet, ezzel adva esélyt a mai régióknak a támogatás megőrzésére.
További lehetőség -- és a jelek szerint ezt a verziót látszik támogatni a ma a bizottság elé kerülő anyag is --, ha nincs változás sem a küszöbszintben, sem az alapok abszolút nagyságában, átszabják viszont a belső elosztási feltételeket, különböző kategóriákat létesítve a tagországok között. Egy ilyen rendszerben például elképzelhető lenne, hogy bizonyos GDP-átlag alatt kedvezőbb tehermegosztási feltételek mellett kaphasson valamely régió segélyt, miközben bizonyos fejlettségi szint felett már nagyobb társfinanszírozói készséghez kötnék ugyanezt.
Brüsszeli vélemények szerint a fenti kérdéshalmaz, miként a jelentés egésze is, voltaképpen az első konkrét, immár számokban is tükröződő kifejeződése mindazoknak az aggodalmaknak, amelyek a bővítés uniós következményei nyomán érzékelhetők EU-körökben. "Ez az első kézzelfogható példa arra, hogy mennyire áthelyeződhetnek súlypontok és arányok az unión belül, ha a mai jelöltek többsége tényleg taggá válik, s mindez milyen mértékű változásokat vetíthet előre a mostani tagok életében" -- jegyezte meg egy bizottsági forrás ennek kapcsán.
A dokumentum amúgy abból a szempontból is fontos, hogy megalapozója lehet annak a közös gondolkodásnak, amelynek a következő meghatározó állomása a regionális politikáról 2004-ben esedékes újabb bizottsági jelentés lesz. Ez utóbbi már a 2007-től esedékes következő közösségi költségvetést -- és ezen belül is a második legnagyobb tételnek számító regionális politikát -- hivatott előkészíteni. Ennek kihordásában már minden bizonnyal számos mai jelölt ország is tagállamként vehet részt.
Spanyolország a decemberi nizzai csúcson sikeresen kiharcolta, hogy a vétójog a regionális politikát érintő kérdések eldöntésekor csak 2007 után szűnik meg -- azaz a következő, Agenda 2000 típusú vitánál még e téren is minden egyes vélemény azonos súllyal esik majd a latba. Ennek kapcsán sokan máris minden korábbinál brutálisabb költségvetési alkudozás bekövetkeztét jósolják az évtized közepére.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.