BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Kissé fiatalodott az autópark

Megállt a gépkocsipark öregedése, de az átlag még mindig tizenegy év felett van. Az összes személyautó 40 százaléka a régi "szocialista" típus. A műszaki vizsgákon a korábbinál kevesebb hibás autó akad fenn. Tavaly csaknem 70 autósiskola képzési engedélyét függesztették fel, a szakjegyzékből több mint 300 oktatót töröltek.

Az utóbbi két-három évben valamelyest javult a személygépkocsi-állomány átlagéletkora -- hangzott el a Közlekedési Főfelügyelet tegnapi sajtótájékoztatóján. A kedvező tendencián nem rontott az sem, hogy tavaly év eleje óta megszűnt az életkori korlátozás a használt autók behozatalánál, így gyakorlatilag bármilyen korú kocsit honosítani lehet. Csak a műszaki feltételek szabnak határt. Használt járműből tavaly 18 350-et hoztak be az országba, ebből több mint 16 ezer személygépkocsi volt. Közülük mindössze 452 nem felelt meg a műszaki vizsgálatokon. Ez is jelzi, hogy az importálók többnyire figyelembe veszik a magyarországi előírásokat -- hangoztatta Hunyadi István, a főfelügyelet főigazgatója. Az 1999-es -- legfrissebbnek minősülő -- adatok szerint 2,25 millió személyautó van az országban, koruk átlagosan 11,6 év. Egy évvel korábban még 11,8, azelőtt pedig 12,1 év volt a korátlag.
Az összes személyautó 40 százaléka még mindig a régi "szocialista" típus: Lada, Trabant, Skoda, Wartburg, Dacia. Ezekből (kivéve a Daciát) egyenként több van, mint amennyi Suzuki fut a magyar utakon.
A viszonylag magas kor és a típusösszetétel miatt is indokolt a gondos műszaki vizsgáztatás -- mondta Hunyadi István --, hozzátéve: ezen a téren Magyarország nemzetközi összehasonlításban is jól áll. Tavaly több mint másfél millió autó vizsgázott, közülük 53 ezer volt hibás, ezen belül pedig 27 ezer bizonyult balesetveszélyesnek. Mindkét adat kisebb, mint a megelőző években. A vizsgák díja egyébként január elejétől 6 százalékkal nőtt, ám a főfelügyelet szeretné elérni, hogy az emelés inflációkövető legyen. Annál is inkább, mivel a közlekedési hatóság nem költségvetési forrásokból, hanem kizárólag saját bevételeiből finanszírozza kiadásait. Az országban működő közlekedési felügyeletek tavaly 12-13 milliárd forintos bevételből gazdálkodtak.
A főfelügyelőség rendszeresen ellenőrzi a közúti járművezetők képzését és vizsgáztatását. Tapasztalataik szerint nőtt az autósiskolák száma, ám ezzel együtt nem javult a minőség. Tavaly csaknem 70 iskola képzési engedélyét függesztették fel, illetve vonták vissza, a szakjegyzékből több mint 300 oktatót töröltek.
A főigazgató felhívta a figyelmet az idei jogszabály-változásokra. Április 1-jétől a 3,5 tonnánál nagyobb össztömegű járművek csak blokkolásgátlóval kerülhetnek forgalomba. Kötelező lesz a középső féklámpa megléte a forgalomba helyezéskor. Az új és régi autóbuszokon egyaránt megkövetelik az ülésrögzítést -- eddig ez csak a nemzetközi forgalomban volt kívánatos.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.