BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Kissé fiatalodott az autópark

Megállt a gépkocsipark öregedése, de az átlag még mindig tizenegy év felett van. Az összes személyautó 40 százaléka a régi "szocialista" típus. A műszaki vizsgákon a korábbinál kevesebb hibás autó akad fenn. Tavaly csaknem 70 autósiskola képzési engedélyét függesztették fel, a szakjegyzékből több mint 300 oktatót töröltek.

Az utóbbi két-három évben valamelyest javult a személygépkocsi-állomány átlagéletkora -- hangzott el a Közlekedési Főfelügyelet tegnapi sajtótájékoztatóján. A kedvező tendencián nem rontott az sem, hogy tavaly év eleje óta megszűnt az életkori korlátozás a használt autók behozatalánál, így gyakorlatilag bármilyen korú kocsit honosítani lehet. Csak a műszaki feltételek szabnak határt. Használt járműből tavaly 18 350-et hoztak be az országba, ebből több mint 16 ezer személygépkocsi volt. Közülük mindössze 452 nem felelt meg a műszaki vizsgálatokon. Ez is jelzi, hogy az importálók többnyire figyelembe veszik a magyarországi előírásokat -- hangoztatta Hunyadi István, a főfelügyelet főigazgatója. Az 1999-es -- legfrissebbnek minősülő -- adatok szerint 2,25 millió személyautó van az országban, koruk átlagosan 11,6 év. Egy évvel korábban még 11,8, azelőtt pedig 12,1 év volt a korátlag.
Az összes személyautó 40 százaléka még mindig a régi "szocialista" típus: Lada, Trabant, Skoda, Wartburg, Dacia. Ezekből (kivéve a Daciát) egyenként több van, mint amennyi Suzuki fut a magyar utakon.
A viszonylag magas kor és a típusösszetétel miatt is indokolt a gondos műszaki vizsgáztatás -- mondta Hunyadi István --, hozzátéve: ezen a téren Magyarország nemzetközi összehasonlításban is jól áll. Tavaly több mint másfél millió autó vizsgázott, közülük 53 ezer volt hibás, ezen belül pedig 27 ezer bizonyult balesetveszélyesnek. Mindkét adat kisebb, mint a megelőző években. A vizsgák díja egyébként január elejétől 6 százalékkal nőtt, ám a főfelügyelet szeretné elérni, hogy az emelés inflációkövető legyen. Annál is inkább, mivel a közlekedési hatóság nem költségvetési forrásokból, hanem kizárólag saját bevételeiből finanszírozza kiadásait. Az országban működő közlekedési felügyeletek tavaly 12-13 milliárd forintos bevételből gazdálkodtak.
A főfelügyelőség rendszeresen ellenőrzi a közúti járművezetők képzését és vizsgáztatását. Tapasztalataik szerint nőtt az autósiskolák száma, ám ezzel együtt nem javult a minőség. Tavaly csaknem 70 iskola képzési engedélyét függesztették fel, illetve vonták vissza, a szakjegyzékből több mint 300 oktatót töröltek.
A főigazgató felhívta a figyelmet az idei jogszabály-változásokra. Április 1-jétől a 3,5 tonnánál nagyobb össztömegű járművek csak blokkolásgátlóval kerülhetnek forgalomba. Kötelező lesz a középső féklámpa megléte a forgalomba helyezéskor. Az új és régi autóbuszokon egyaránt megkövetelik az ülésrögzítést -- eddig ez csak a nemzetközi forgalomban volt kívánatos.

Google News Világgazdaság
A legfrissebb hírekért kövess minket a Világgazdaság.hu Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.