Állami célok eszköze
A Magyar Fejlesztési Bank (MFB) Rt. az állam gazdaság- és fejlesztéspolitikai célkitűzései megvalósításának eszköze. A parlamenthez benyújtott -- a Pénzügyminisztérium által kidolgozott -- törvényjavaslat ehhez a feladathoz teremti meg a szabályozási környezetet -- szól az előterjesztés indoklása. A jogszabály -- amennyiben az Országggyűlés elfogadja -- végre egységes szabályozási rendszert teremt, amely kellően szolgálja a speciális hitelintézet feladatait, és igazodik az EU-s normákhoz is -- nyilatkozta Tarnóczi László, az MFB szóvivője. Az MFB részesedése egyébként a pénz- és tőkepiacon nem éri el a 3 százalékot, a javaslat kidolgozói szerint a törvény hatására sem változik majd piaci pozíciója.
A jogszabály szerint ez év június 30-ig az MFB jegyzett tőkéjét a jelenlegi 47,98 milliárd forintról 60 milliárdra kell emelni. Az MFB feladata, hogy részt vegyen az állami források korszerű, hatékony és bankszerű megtervezésében és közvetítésében. Emellett szerepet kell vállalnia az EU-csatlakozáshoz, illetve később a tagsághoz kapcsolódó állami fejlesztések és beruházások pénzügyi lebonyolításában. Az MFB nemzetközi társintézetek, fejlesztési bankok nyújtotta forrásokat is felhasznál. A törvény alkotói azt remélik, hogy a részletesebb szabályozás hatására az MFB-vel szemben növekszik a bizalom, a nemzetközi pénzpiacon kellő súllyal jelenhet meg a hitelintézet.
Az MFB egyszemélyes, zártkörű részvénytársaság, száz százalékban az állam tulajdona. Osztalékot nem fizet, annak összegét az eredménytartalék növelésére fordíthatják. A nyereséget az állam nem vonja el a hitelintézettől, hiszen az olyan feladatokat finanszíroz, ami 3-5 éves futamidejű hitellel nem fedezhető, de nemzetgazdasági szempontból megtérül -- mondta Tarnóczi.
Készfizető kezességet vállal a kormány az MFB kül- és belföldről felvett hiteleire, valamint a kötvénykibocsátásból eredő fizetési kötelezettségekre. Ezeket maximálja a költségvetési törvény, az idén 180 milliárd, jövőre pedig 200 milliárd forintban. Mivel az MFB nemzetgazdasági szinten is meghatározó jelentőségű beruházásokat finanszíroz, külön szabályozzák a nagy kockázat vállalását és a szavatolótőke-számítást is. Eszerint a szavatolótőke 35 százalékát meghaladó kockázat minősül nagy kockázatnak. Az egy ügyféllel szemben vállalt kockázatok együttes, nettó értéke pedig nem haladhatja meg az MFB szavatolótőkéjének 45 százalékát.


