BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Az MFB adná el az ÁPV-s agrárcégeket

A PM dolgozza ki a részleteit annak a technikai eljárásnak, amellyel az MFB átvehetné az ÁPV-től a privatizáció előtt álló 12 agrárcéget. Így a társaságok eladása kikerülne a privatizációs törvény hatálya alól. Az állam az értékesítés kapcsán adna kölcsönöket a szövetkezeti külső üzletrészek kifizetéséhez. Az üzletrésztörvény módosítása is felvetődhet, mivel a jogszabály csak az ÁPV-nek nyújt kölcsönzési lehetőséget, az MFB-nek nem. A társtárcák "operatív csoportot" hoznak létre az üzletrész-elszámolások koordinálására.

A Magyar Fejlesztési Bank (MFB) Rt. veszi át az ÁPV-től az eladásra szánt, tavaly év végéig tartós állami tulajdonban tartott 12 agrárcéget -- tudta meg több forrásból a Világgazdaság. Információink szerint erről a keddi kormányülésen is szó volt, ahol a PM feladatul kapta a megfelelő átadási-átvételi technika kidolgozását. Az átadás tényét megerősítette Gansperger Gyula, az ÁPV távozó elnök-vezérigazgatója is.
A cégek privatizálása a mezőgazdasági szövetkezeti üzletrésztulajdonok kifizetése kapcsán merült fel. A januártól hatályos üzletrésztörvény úgy rendelkezik, hogy az ÁPV-nek kölcsönt kell nyújtania azoknak a szövetkezeteknek, amelyek önerőből nem tudnak elszámolni külső tulajdonosaikkal. Az előzetes számítások szerint 15-20 milliárd forintról van szó, amelyet az ÁPV az agrárcégek értékesítéséből teremtett volna elő. Az eladás céljából a parlament az idei költségvetési törvényben Horváth János fideszes képviselő módosító indítványára változtatta meg a privatizációs törvényt.
Az eladásokat ugyanakkor a privatizációs jogszabály betartása mellett nem lehetne megfelelően lebonyolítani 2001. június 30-ig -- állítják szakértők. E határidő azért fontos, mert addig kellene kifizetni a kívül álló tulajdonosok egyik nagy csoportját (akik 1992-ben alanyi jogon kaptak tulajdont). Bevétel hiányában viszont az ÁPV nem tudna kölcsönöket folyósítani, ezért a szövetkezetek üzletrész-kifizetési hitelezéséhez más megoldásra van szükség.
A százszázalékos állami tulajdonban lévő MFB elsősorban azért jöhet szóba, mert a róla készülő törvény alapján hamarosan 12 milliárd forint tőkeemelést kap -- tudtuk meg. Szakértők egy része szerint viszont az MFB privatizációs szerepe egyúttal azt is jelentené, hogy az agrárcégek eladása nem a privatizációs törvény előírásai alapján történne (az ÁPV-s értékesítéseknél a jogszabályt nem lehetett volna megkerülni). Ez lehetőséget adna arra, hogy a privatizáció kevésbé átlátható és ellenőrizhető módon menjen végbe -- állítják.
A bank mindenesetre ellenérték fejében átvehetné az ÁPV-től és később értékesíthetné az agrárcégeket, a vagyonkezelő pedig az összegből kölcsönözhetne a szövetkezeteknek. Másik megoldásként az MFB nem csak az agrártársaságok privatizációját, hanem a szövetkezeti hitelezést is elvégezné az átalakításra ítélt ÁPV helyett. Ez esetben azonban felvetődhet az üzletrésztörvény módosítása is, ha nem sikerülne megfelelő átadási és hitelezési technikát találni. A jogszabály ugyanis a szövetkezeti kölcsönzésre most csak az ÁPV számára ad lehetőséget, az MFB-nek nem.
Amennyiben az agrárcégek átadása ingyenes lesz, a vagyonkezelő feltehetőleg nem tudná finanszírozni a szövetkezeti üzletrészek kifizetését -- fejtette ki tegnapi tájékoztatóján Gansperger. Más információink szerint ugyanakkor az üzletrészek (vagy az agrárcégek) kifizetéséhez az MFB-nek sem lesznek mozgósítható forrásai, mivel a kilátásba helyezett tőkeemelést meghatározott feladatokra kapja. Ezért szóba jöhet, hogy a szövetkezeti tranzakciókat legalább részben a központi költségvetés tartalékából finanszírozza a kormány, sőt már felmerült az államkincstári források igénybevétele is. Ellenkező esetben az sem kizárt, hogy az MFB-nek hitelt kell felvennie az üzletrész-kifizetési ügyekre, ha azokat is rábíznák -- tudtuk meg.
A 12 társaság privatizációjánál a kormány tervei szerint elsőbbséget élveznének a társaságok alkalmazottai és a helyben lakó magyar magánszemélyek. A befektetéshez szükséges források megteremtését különleges hitelkonstrukciókkal támogatnák. A vásárlók részére a PM-nek az MFB-vel közösen kell kidolgoznia a praxishitelhez hasonló, kedvezményes konstrukciót. Ennek határideje március 31-e.
Keret: Bár a hivatalos nyilatkozatok szerint a kormány keddi ülésén döntött az üzletrésztörvényhez készített végrehajtási rendeletről (vhr), az illetékes minisztériumok még tegnap is egyeztettek a technikai részletekről. FVM-es információink szerint a társtárcák egy "operatív csoportot" is létrehoznak az üzletrész-elszámolások gyakorlati koordinálására. A szövetkezeti érdekképviselet úgy ítéli meg, több ponton is alkotmányellenes vhr került kedden a kormány elé. Kifogásolható, hogy a jogszabály aszerint kötelezné kifizetésre a gazdaságokat, hogy 1991-ben mezőgazdasági szövetkezeteknek minősültek-e. Az elszámolások alól csak a befejezett átalakulás jelentene felmentést, és nem számítana, ha az eredeti üzletrész értékét időközben objektív okokból csökkenteni kellett. Fizetésképtelenség esetén a megyei FVM-hivatalok is nyilatkozhatnának a hitelfelvételről a gazdaságok helyett. Horváth Gábor, a MOSZ főtitkára jelezte: ha a vhr megjelenik, az érdekképviselet ismét az Alkotmánybírósághoz fordul.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.