Az utóbbi években az áruházláncok, bevásárlóközpontok a fővárosban és vidéken is kibővültek. A korábbi vizsgálatok tapasztalatai alapján a kiskereskedelmi hálózatban forgalmazott termékeknél igen sok a hiányosság. Ezért a fogyasztóvédők ismét vizsgálták ezen üzleteket.
A cél az volt, hogy felmérjék a textilruházati termékek választékát, feltárják a forgalmazással kapcsolatos hiányosságokat, s ellenőrizzék a vásárlási tájékoztatók meglétét és azok tartalmi megfelelőségét.
Összesen 243 kereskedelmi egységet (ebből 44 nagykereskedést) ellenőriztek. A kiskereskedelmi üzletek 68,8 százalékában (173 üzlet) és a nagykereskedelmi egységek több mint felében, vagyis 56,8 százalékában (25 üzlet) kifogásolták a forgalmazás feltételeit.
A bizonylati fegyelem megsértése terén az elmúlt évi ellenőrzéshez képest jelentős javulást tapasztaltak a felügyelők. A beszerzési bizonylatokat csupán az üzletek 9,5 százalékában nem tudták bemutatni, szemben a tavalyi 41 százalékkal.
Az üzletek 66,6 százalékában a minőségtanúsítási kötelezettség megszegése miatt kellett intézkedni, ami százalékos arányban csökkenést mutat az előző vizsgálathoz képest, a megtett intézkedések azonban súlyosabbak voltak. 321 millió forint értékű árukészlet árusítását kötötték feltételhez a hiányok pótlásáig, 79 esetben pedig összesen közel 20 millió forint fogyasztóvédelmi bírságot szabtak ki.
A hazai gyártóknál jellemző hiányosság, hogy nem megfelelő a nyersanyag-tanúsítás és a bevarrt kezelési útmutató. A gyártók a beszerzett méteráruhoz sem kapnak megfelelő tájékoztatást, ezért azt a készterméken sem tudják feltüntetni. Az importtermékek esetében a legtöbb kifogás a magyar nyelvű minőségtanúsítás részleges, vagy teljes hiánya miatt merült fel.
A fogyasztóvédelmi törvény alapján a terméken fel kell tüntetni a gyártó, vagy importőr nevét és címét. A kereskedők jelentős része -- beszerzési forrásainak titokban tartása miatt -- eltávolítja, vagy lefedi a gyártó, vagy importáló nevét, címét, azt a saját bolti címkéjével próbálja pótolni, ezért az már nem felel meg a fogyasztóvédelmi törvényben előírtaknak.
A textilruházati termékek köréből a megyei felügyelőségekre igen kevés panasz érkezik, ami arra utal, hogy a kereskedők a vásárlók megelégedésére rendezik a reklamációt. A kisebb értékű termékeknél cserével, vagy a vételár visszatérítésével, nagyobb értékű áruknál pedig a főfelügyelőség szakvéleménye alapján rendezik a panaszt.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.