Lengyelország kormánya az előzetes tervek szerint a napokban vitatja meg a múlt év végén érkezett ajánlatokat elöregedő orosz gépeinek két lépcsőben történő leváltására. A pályázat hivatalos kiírására márciusban, a döntésre június végén kerülhet sor. Először 2003-ig 16-18 használt repülő érkezne, majd 2006-2007-ig akár 60 vadászgép beszerzésére is sor kerülhetne. A svéd--brit Saab--BAe konzorcium 16, a svéd légierő által használt JAS--39 Gripent kínált fel 200-220 millió dollár értékben. A csomag a technikai segítségnyújtás és képzés mellett ellentételezésként 100 százaléknyi ipari-kereskedelmi együttműködést tartalmaz, azaz teljes ellentételezésű ügylet lenne. A francia Dassault Aviation a Mirage 2000-5-ökkel indulna a versenyben. Amerikai részről a Boeing, az F--18-asok és a Lockheed-Martin, az F--16-osok gyártója tett ajánlatot. A 16 F--16-os ára 250 millió dollár körül lenne, és a csomag értéke csupán az üzlet értékének 45-48 százaléka. Ennek ellenére úgy tudni, ez a típus lehet a befutó.
Csehország négy éve még halasztásról döntött, majd az idén januárban írt ki tendert, melyre a hivatalos ajánlattételeknek május 31-ig kell beérkezniük. A döntés még az év végén megszülethet, addig a politikai pártok is konszenzusra juthatnak. Az ügyletet leginkább az ellenzéki polgári demokraták tartják aggályosnak, és a hadsereg korszerűsítésével kapcsolatos egyéb feladatokat helyeznék előtérbe. A cseh kormány 24-36 gép beszerzését fontolgatja mintegy 2,5 milliárd dollár értékben, melyekre a légierő parancsnoka szerint az országnak 2004-től feltétlenül szüksége lenne. Pavel Mertlik pénzügyminiszter aggodalmának adott hangott, miszerint az ellentételezésként kért, az ügylet 150 százalékát érő beruházások és kapcsolódó üzletek haszna a vásárlásnak valójában csak csekély részét fedezi, az majd a költségvetést fogja terhelni. Az üzletért a Saab--BAe, a Lockheed-Martin, a Boeing, a Dassault Aviation és a Eurofightert kifejlesztő EADS is ringbe száll.
Szlovákiában nemrégiben döntöttek arról, hogy -- tekintettel az ország gazdaságának teherbíró képességére -- a hadsereg szuperszonikus gépeit szubszonikus, azaz hangsebesség alatti könnyű vadászrepülőkre cseréli. Az ügylet értéke nem haladhatja meg az egymilliárd dollárt. A MiG-ek kiváltására 40-50 gép beszerzése jöhet szóba, cseh vagy brit forrásból. A szigetországi BAe Systems Hawk névre hallgató repülője lehet a pályázat egyik esélyese, de az illetékes minisztérium a részben a Boeing tulajdonában lévő cseh Aero Vodochodytól is kért ajánlatot az L--159-esekre. A cseh kormány 1997-ben 72 darab gép vásárlására kötelezte el magát ebből a típusból, ám valószínűleg nem lesz szüksége az összes repülőre. A szlovák gazdasági minisztérium most bocsátotta kormányvitára törvényjavaslatát, mely szerint minden, 130 ezer eurónál nagyobb értékű védelmi célú közbeszerzés esetében kötelező lenne teljes ellentételezésű program keretében lebonyolítani az ügyletet.
Ausztria nemrégiben zárta ki annak lehetőségét, hogy 30 MiG--29-est vásárolna 1,2 milliárd dollár értékben az orosz adósság fejében. Horvátország tavaly magas szintű találkozón készített elő megállapodást Izraellel MiG--21-es gépeinek 110 millió dolláros felújításáról. Románia tavaly áprilisban 24 saját gyártású, IAR--99 Hawk típusú vadászgép vásárlásáról írt alá szerződést a craiovai repülőgyárral. A négy év alatt folyamatosan beszerzendő könnyű gépek ára egyenként 6 millió dollár körüli, szakértők szerint kategóriájában az egyik legfigyelemreméltóbb.
A Lockheed-Martin által felkínált F--16-osokat 1979-ben állították rendszerbe. Így volt alkalmuk a bizonyításra, ugyanakkor -- legalábbis a lengyeleknek felajánlott gépek -- hosszú és költséges modernizációra szorulnának. A svéd Gripeneket viszont csak a NATO kommunikációs rendszerébe illeszkedéshez szükséges eszközökkel kellene ellátni. Igaz, a nem régi típusból a svéd kormányon kívül csak Dél-Afrika vásárolt eddig kilenc darabot, opcióval további 19 vételére. Chile a múlt év végén döntött úgy, hogy inkább F--16-osokra költ 600 millió dollárt, bár a svéd--brit konzorcium új ajánlattal állt elő.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.