BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Újra napirenden a sztrádára terelés

Ombudsmani kezdeményezésre tervezet készült a településeken való teherforgalom korlátozására -- tudta meg a Világgazdaság. Értesüléseink szerint két változat került tárcaegyeztetésre, a két érintett minisztérium eltérő javaslata miatt. A kamionok sztrádára terelésének terve a fuvarozók tiltakozására másfél évvel ezelőtt elvetélt.

Az állampolgári jogok országgyűlési biztosa az M3-as autópálya helyett Aszódon át zajló forgalom okozta környezetterhelés miatt a terület országgyűlési képviselőjének kezdeményezésére indított eljárást. Ennek tavaly októberi befejezését követően az országgyűlési biztos kezdeményezte, hogy a közlekedési és a környezetvédelmi miniszter együttesen alkosson jogszabályt a fizetős autópályákkal párhuzamosan haladó fő közlekedési utak forgalmi helyzetének normalizálására.
Ennek jegyében tervezet készült az utak forgalomszabályozásáról és a közúti jelzések elhelyezéséről szóló 1984. évi közlekedési miniszteri rendelet kiegészítésére -- tudta meg lapunk. A javasolt új passzus értelmében a 7,5 tonnánál nehezebb teherjárművek átmenő forgalmát az érintett önkormányzat kezdeményezésére időszakosan vagy állandóan megtiltanák. Ezt -- információink szerint -- a közlekedési tárca csak az autópályáktól maximum 20 kilométerre lévő párhuzamos főutakra terjesztené ki, a környezetvédelmi minisztérium pedig az ország egész területén lévőkre. Értesüléseink szerint a tárcaegyeztetésen lévő tervezetbe mindkét változat bekerült.
Úgy tudjuk, a döntést hamarosan meghozzák, hogy a KRESZ május 1-jei változása miatt amúgy is módosításra szoruló 1984. évi miniszteri rendelet aktualizált változatába még az utolsó pillanatban beleilleszthessék a kamionok forgalomkorlátozásáról szóló kiegészítést is.
A kamionok sztrádára terelésének ötlete -- mint arról lapunk korábban beszámolt - a szaktárcánál már közel két éve is felmerült. A közlekedési minisztérium csaknem egy évig kereste a módját, és azt tervezte, hogy az M1-es Győr és Hegyeshalom közötti szakaszának államosítását és az ezzel járó díjcsökkentést követően kísérletképpen vezetik be.
A jogi lehetőségek mérlegelése után az utak forgalomszabályozásáról szóló 1984-es rendelet módosítására több tervezet is készült, a kamionforgalom tervezett korlátozására készített változatok azonban elvetéltek. Ebben nagy szerepe volt a fuvarozók tiltakozásának. A szakmai érdekképviseletek a megoldást nem tartották EU-konformnak, és inflációgerjesztőnek nevezték. Az akkori számításaik szerint a teherjárművek sztrádára terelése vállalkozásonként évi 100-200 ezer forint többletkiadást jelent.
Lapunk úgy tudja, felmerült az is: ismét bevezetnék az eseti sztrádadíjat, illetve csökkentenék a matricaárakat. Ez azonban értesüléseink szerint nem szerepelt az egységes autópályadíj-rendszerrel foglalkozó, várhatóan a kormány jövő heti ülésén napirendre kerülő előterjesztésbe.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.