Az állampolgári jogok országgyűlési biztosa az M3-as autópálya helyett Aszódon át zajló forgalom okozta környezetterhelés miatt a terület országgyűlési képviselőjének kezdeményezésére indított eljárást. Ennek tavaly októberi befejezését követően az országgyűlési biztos kezdeményezte, hogy a közlekedési és a környezetvédelmi miniszter együttesen alkosson jogszabályt a fizetős autópályákkal párhuzamosan haladó fő közlekedési utak forgalmi helyzetének normalizálására.
Ennek jegyében tervezet készült az utak forgalomszabályozásáról és a közúti jelzések elhelyezéséről szóló 1984. évi közlekedési miniszteri rendelet kiegészítésére -- tudta meg lapunk. A javasolt új passzus értelmében a 7,5 tonnánál nehezebb teherjárművek átmenő forgalmát az érintett önkormányzat kezdeményezésére időszakosan vagy állandóan megtiltanák. Ezt -- információink szerint -- a közlekedési tárca csak az autópályáktól maximum 20 kilométerre lévő párhuzamos főutakra terjesztené ki, a környezetvédelmi minisztérium pedig az ország egész területén lévőkre. Értesüléseink szerint a tárcaegyeztetésen lévő tervezetbe mindkét változat bekerült.
Úgy tudjuk, a döntést hamarosan meghozzák, hogy a KRESZ május 1-jei változása miatt amúgy is módosításra szoruló 1984. évi miniszteri rendelet aktualizált változatába még az utolsó pillanatban beleilleszthessék a kamionok forgalomkorlátozásáról szóló kiegészítést is.
A kamionok sztrádára terelésének ötlete -- mint arról lapunk korábban beszámolt - a szaktárcánál már közel két éve is felmerült. A közlekedési minisztérium csaknem egy évig kereste a módját, és azt tervezte, hogy az M1-es Győr és Hegyeshalom közötti szakaszának államosítását és az ezzel járó díjcsökkentést követően kísérletképpen vezetik be.
A jogi lehetőségek mérlegelése után az utak forgalomszabályozásáról szóló 1984-es rendelet módosítására több tervezet is készült, a kamionforgalom tervezett korlátozására készített változatok azonban elvetéltek. Ebben nagy szerepe volt a fuvarozók tiltakozásának. A szakmai érdekképviseletek a megoldást nem tartották EU-konformnak, és inflációgerjesztőnek nevezték. Az akkori számításaik szerint a teherjárművek sztrádára terelése vállalkozásonként évi 100-200 ezer forint többletkiadást jelent.
Lapunk úgy tudja, felmerült az is: ismét bevezetnék az eseti sztrádadíjat, illetve csökkentenék a matricaárakat. Ez azonban értesüléseink szerint nem szerepelt az egységes autópályadíj-rendszerrel foglalkozó, várhatóan a kormány jövő heti ülésén napirendre kerülő előterjesztésbe.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.