A magyarországi fejlesztéseknél elsőbbséget élveznek az európai fő közlekedési folyosók -- mondta a miniszter. Ezek hazai szakaszainak 85 százaléka a tízéves gyorsforgalmi úthálózat-fejlesztési program keretében 2008-ig megépül. A 30 éves távlati tervek pedig azt célozzák, hogy az ország bármely részéről 30 percen belül elérhető legyen egy gyorsforgalmi út.
Az 1996-ban elfogadott közlekedéspolitikai koncepciót -- az EU-csatlakozást, a nemzetközi szervezetek ajánlásait, valamint a szomszédos országok hálozatépítési fejlesztéseit -- figyelembe véve újítják meg. Ennek keretében hosszú távú, 2015-ig szóló közlekedési koncepció is készül. Fónagy János reményei szerint a megújult koncepció tervezete az ősszel a kormány, az év végére pedig a parlament elé kerül.
A közúti elérhetőség élénkíti a tőkebefektetést, és ezzel segíti az elmaradott térségek felzárkózását. Példaként említette az M5-ös mentén lévő Kecskemétet és Kiskunfélegyházát, és az M3-as térségét.
Várhatóan 2002 őszére megépül az M3-as autópálya Polgárig, 2004-ig pedig Nyíregyházáig. Ugyanakkora elkészül az M7-es, illetve az M70-es sztráda a határig. Eközben folytatódik az MO-s, az M5-ös kiépítése is.
A mintegy 700 milliárd forint költségű tízéves gyorsforgalmi úthálózat-fejlesztési program mellett szükség lenne 1180 kilométernyi főút és 280 kilométernyi út átépítésére is -- mondta Tombor Sándor, a közlekedési tárca közigazgatási államtitkára. Ez mai áron több mint egymilliárd forintba kerülne.
A Magyarországon található több mint 13 ezer hídból hatezer része az országos közúthálózatnak. Míg nálunk a Dunán átívelő hidak átlagban 70 kilométerenként követik egymást, addig Ausztriában és Németországban 20 kilométerenként. A Tiszán jobb az átkelési sűrűség: 579 kilométer hosszú magyar szakaszán 14 híd van. A pontonhidakkal, valamint kompátkelési lehetőséggel együtt átlagosan 17 kilométerenként lehet átjutni a folyón, ami megfelel az európai átlagnak. A dunaföldvári, az esztergomi hidat jelenleg újítják fel, épül az új szekszárdi Duna-híd építése és előkészítő fázisban van a dunaújvárosi.
Kazatsay Zoltán, a tárca EU-integrációs helyettes államtitkára elmondta, hogy a következő fél évben várható a közlekedést érintő csatlakozási tárgyalások lezárása. A csatlakozásra váró országokat összekötő TINA-úthálózat 460 kilométer hosszú szakaszának felújítására Magyarország igénybe vehet EU-forrásokat is.
Az EU ISPA-programja eddig a vasúti fejlesztésekre összpontosított, de az idén Magyarország közúti projektekre is kér támogatást. A kormány egyebek között a 3-as és a 35-ös út felújításához, az M0-s gyorsforgalmi út keleti szektorának továbbépítéséhez, valamint az M5-ös autópálya folytatásaként megépülő M43-as építéséhez szeretne ISPA-forrást igénybe venni.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.