Az alacsonyabb bér- és egyéb költségeknek köszönhetően a kelet-közép-európai országok fuvarozói akár 30 százalékkal is a német árak alá ígérhetnek, súlyos helyzetbe hozva ezzel a belföldi vállalkozókat -- magyarázza az átmeneti korlátozás iránti igényt Karlheinz Schmidt, a német ágazati szövetség (BGL) ügyvezetője. Kurt Bodewig közlekedési miniszter nemrég jelezte, hogy Berlin a szakma álláspontját magáévá téve kiáll a kabotázspiacon való keleti részvétel hétéves korlátozása mellett.
Ausztria ennél is továbbmegy: nemcsak az országon belüli forgalomban, hanem -- a zaj és a környezetterhelés miatt -- a nemzetközi fuvarozásban is hét évre korlátozná az új tagországok vállalkozóinak lehetőségeit. Az árverseny ugyanakkor itt nem okoz különösebb aggodalmat, hiszen az általában nagyméretű osztrák fuvarozók -- szemben a Németországban jellemző kis- és közepes vállalkozásokkal -- leányvállalataikon keresztül már most is kihasználják a keleti bér- és benzinárelőnyöket.
Brüsszel most jelezte, hogy jogosnak tartja a német és osztrák aggodalmakat, ám mindössze négy-öt éves átmeneti korlátozást lát indokoltnak -- írja a Financial Times Deutschland. Berlin és Bécs -- a lap szerint -- aligha lesz képes ennél többet elérni, hiszen az EU-tagországok többsége egyáltalán nem szeretné korlátozni az új tagok fuvarozóinak mozgásterét. Brüsszel az ősz elejére ígéri a közös uniós álláspont kidolgozását, a kérdéskört magába foglaló kereskedelmi fejezet lezárását pedig az év végére várja.
A kabotázskérdés -- megfigyelők szerint -- a fejezet egyik legproblematikusabb pontjának bizonyulhat. A BGL szerint ugyan Magyarország és Lengyelország jelezte, hogy elfogadna bizonyos korlátozásokat (sőt egyes érdekcsoportok a tagjelölt országokon belül is szorgalmazzák átmeneti időszak kikötését); Csehország azonban hallani sem akar azokról.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.