A csatlakozási tárgyalásokon elsőnek Magyarországgal kezdték érdemben is tárgyalni -- az idén júliusban -- a bel- és igazságügyi fejezetet. Azt követően került erre sor, hogy a tagállamok körében elhúzódó viták után sikerült elvi megállapodásra jutni a "Schengen-acquis" bizonyos fokú kettébontásában.
Korábban egyes államok -- mindenekelőtt Franciaország -- azt szorgalmazták, hogy minden új EU-tag kezdettől fogva ültesse át a gyakorlatba az EU-joganyag minden lényeges vonatkozó elemét. Annak tisztázására azonban júliusban még nem kerülhetett sor, hogy mi tartozzon a "csatlakozási kosárba", és mi várhat néhány évet.
A kettéválasztást egyaránt elkerülhetetlenné tették technikai és politikai, tárgyaláspolitikai szempontok. Az előbbiek közül a legfontosabb, hogy az egész Schengen-egyezmény műszaki alapjának tekintett, strasbourgi központú számítógépes nyilvántartás (a schengeni információs rendszer, SIS) kapacitása a mostani 15 tagállammal lényegében "megtelt", és ahhoz, hogy újabb országokat is rákapcsolhassanak, a rendszer jelentős bővítésére, voltaképpen egy "SIS--2" létrehozására van szükség. Márpedig ez utóbbira leghamarabb is csak 2005 végén kerülhet sor.
Mindehhez társul az a különösen magyar részről sokszor felvetett bizonytalansági tényező, hogy mivel nem látható előre a bővítési folyamat alakulása, így az EU külső határainak hosszabb távú pontos holléte sem tekinthető eldöntöttnek, illetve -- a bővítés több hullámban történő bekövetkezése esetén -- néhol valószínűsíthető néhány éven belüli, többszöri változásuk is.
Az unióhoz rendelt tagállami nagykövetek bizottsága (COREPER) szerdai döntése értelmében mindenekelőtt a EU külső határellenőrzése, a vízumpolitikai alapelvek alkalmazása, valamint a rendőrségek közötti együttműködés kell hogy az EU-elvárásoknak megfelelően alakuljon már a taggá válás pillanatától kezdve. Mindezen területek egyes elemei értelemszerűen csak a schengeni egyezmény majdani hatálybahelyezésétől -- illetve ami ezzel egyenértékű: a leendő új és a mostani tagok közötti Schengen-határok feloldásától -- válnak esedékessé. Az EU-szempontból "külsőnek" számító határok átlépésekor alkalmazandó feltételek és eljárások azonban már a tagság kezdetétől kell hogy működjenek. A mindehhez szükséges szempontokat a Schengen-acquis alapján határozzák majd meg.
Bizonyos fokú kivételt jelentenek azok a határvonalak, amelyek az új tagok, valamint a későbbiekben, rövid távon csatlakozásra számító további jelöltek között húzódnak. Ezeket "ideiglenes külső határnak" tekintik majd, ahol bizonyos alapberuházásokat várnak csak el, megtetézve a két érintett ország határvédelmi hatóságai közötti szoros együttműködéssel. Ez utóbbi jelentheti például az infrastruktúrán és az eszközökön való osztozást, a közös járőrözést, illetve a ki-be léptetés harmonizált bonyolítását.
A vízumok esetében a csatlakozás idejére a vízumok formája, és főként a vízumköteles harmadik országok listája teljes egészében EU-konform kell legyen. Abban azonban minden új tagország -- egészen a teljes körű Schengen-tagságig -- szabad kezet kap, hogy milyen díjtételeket alkalmaz. (Más kérdés, hogy ezek harmonizálását -- különösen a belső határok végleges felszámolásához közeledve -- erősen ajánlják uniós részről.)
A rendőrségek közötti kiterjedt együttműködést szintén elvárják az új és a régi tagok között már a csatlakozás pillanatától. Ebbe beleértik a megelőzésben való kölcsönös segítségnyújtást, összekötő tisztek cseréjét, távközlési kooperációt, valamint például a szállodai regisztrációs formanyomtatványok egységesítését is.
Hasonló elvek kell érvényesüljenek a bűnüldözés és a kiadatás területén, külön is kiemelt figyelmet szentelve a kábítószer-kereskedelem, valamint fegyverviselés problémakörének. A Schengen-tagság után nyílhat csak mód olyan további lépésekre, mint például a rendőri erők "határon átnyúló" tevékenységének a kölcsönös tolerálása.
A leglényegesebb fejlemény azonban a schengeni információs rendszerre (a SIS--2-re) történő majdani rákapcsolódás lesz -- 2005 végén, esetleg 2006 elején --, amely ténylegesen is utat nyithat a teljes körű Schengen-tagság előtt. Az eddigi tapasztalatok szerint ez utóbbit még megelőzi majd egy hosszabb -- 12-18 hónapos -- tesztelési időszak is, mielőtt az EU-belső határai az új és a régi tagok között végleg eltűnhetnek.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.