BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Van egy probléma, amit a SpaceX képtelen megoldani – pedig ezen múlik a Hold és a Mars meghódítása

A SpaceX az elmúlt években sorra döntötte a rekordokat, ám van egy probléma, ami újra és újra visszatér: a LOX-szivárgás. A folyékony oxigén kezelése létfontosságú a rakéták működéséhez, mégis számos indítást halasztott vagy hiúsított már meg. Ezek alapján jogosan merül fel a kérdés: miért nem tud a SpaceX permanens megoldást találni a LOX-szivárgásra?

A SpaceX Starship rakétája sikerrel hajtotta végre 10. tesztrepülését, ezzel megtörve a korábbi kudarcok sorát és megerősítve Elon Musk dominanciáját az űriparban. Ám a küldetés előtti halasztás újra rávilágított egy régi problémára: a folyékony oxigén (LOX) tartályok szivárgása továbbra is komoly technikai kihívás a SpaceX számára, melyet évek óta nem sikerült permanensen megoldaniuk. Amennyiben a SpaceX-nek sikerülne megoldania a LOX-szivárgásokat, úgy egy nagy akadály gördülne el a Hold és a Mars meghódítása elől.

Van egy probléma, amit a SpaceX képtelen megoldani – a Hold és a Mars meghódításának kulcsa a LOX-szivárgás megszüntetése
Van egy probléma, amit a SpaceX képtelen megoldani – a Hold és a Mars meghódításának kulcsa a LOX-szivárgás megszüntetése / Fotó: AFP

Még Kapu Tiborékat is hátráltatta a SpaceX LOX-szivárgása

A folyékony oxigén az egyik legfontosabb rakéta-hajtóanyag. A SpaceX Raptor és Merlin hajtóművei metánnal vagy kerozinnal kombinálva égetik el, így állítva elő a hatalmas tolóerőt. A LOX azonban rendkívül instabil közeg:

  • Szuperhideg (–183 Celsius-fokon forr), ezért az acél- és alumíniumszerkezetek folyamatos hőtágulásnak és zsugorodásnak vannak kitéve.
  • Reaktív: bármilyen szennyeződés, tömítetlenség vagy mikroszkopikus repedés is oxidációt, majd tüzet okozhat.
  • Nagy mennyiségben van jelen: a Starshipben és a Falcon 9-ben a teljes tömeg jelentős részét teszi ki, így már egy kisebb szivárgás is komoly biztonsági kockázat.

Az elmúlt időszakban több esetben is a LOX-szivárgás állt az indítási kudarcok vagy halasztások hátterében: legutóbb a SpaceX 10. rakétaindítását késleltette a tartályszivárgás, viszont idén nyáron nem ez volt az első eset. Kapu Tiborék Axiom–4 misszióját többször is el kellett halasztani, július elején viszont szintén szivárgás miatt állították le az indítást: az indiai ISRO csapata először LOX-szivárgást, majd később repedést észlelt a Falcon 9 hordozórakéta gyorsítófokozatában, így

a SpaceX-rakéták visszatérő meghibásodása okozta Kapu Tiborék indításának többszöri elhalasztását.

Az utóbbi években visszatérő probléma volt a LOX-szivárgás: idén januárban a Starship Flight 7 közben a belső LOX-szivárgás okozott tüzet, tavaly júliusban a Falcon 9 második fokozatában is tartályszivárgás miatt nem sikerült újraindítani a hajtóművet, a Starlink műholdak pedig visszahullottak a Földre. Ugyanezen helyzetek és problémák jellemzőek már 2022 óta, tehát kijelenthetjük, hogy a LOX-tartállyal valami nincs rendben, és nem úgy néz ki, hogy a SpaceX egyhamar orvosolná a problémát.

Miért nem tudja a SpaceX végleg megoldani a LOX-szivárgást?

A probléma megoldása összetett: egyrészt technológiai, másrészt filozófiai oka van annak, hogy a LOX-szivárgás újra és újra felüti a fejét. A folyékony oxigén tárolása és kezelése a világűr legkeményebb mérnöki feladatai közé tartozik. A hőtágulás, a nyomáskülönbségek és a kriogén környezet állandó stressz alatt tartják a csatlakozásokat és szelepeket. Egy rakéta indításánál több száz kilométer csővezeték és több tucat szelep működik egyszerre, elég egyetlen apró repedés vagy tömítetlenség, és a rendszer máris szivárog.

A SpaceX gondolkodása sem elhanyagolható: a cég híres arról, hogy a „repülj és javíts” stratégiát követi, tehát

inkább gyakran indítanak, vállalva a kudarcot, és a hibákból tanulnak, mint hogy évekig laborban csiszolják a rendszert.

Ez a hozzáállás gyors fejlesztést tett lehetővé (mint a Falcon 9 sikerei), de együtt jár azzal is, hogy a LOX-szivárgás, mint rendszeresen felmerülő probléma, sosem szűnik meg teljesen. Valamint a méretbeli kérdések is fontosak: a Starship a világ legnagyobb rakétája, 250 tonna hasznos teherbírással. Ilyen méretben minden technikai kihívás, így a folyékony oxigén kezelése is többszörösen felnagyítódik.

A LOX-szivárgás paradox helyzetet teremt: egyszerre jelent komoly biztonsági kockázatot, és egyszerre a gyors fejlesztés velejárója. A SpaceX-nél eddig egyik eset sem végződött emberéletek elvesztésével, de a jövőben, amikor a Starship már embereket is szállítana, a cégnek véglegesen stabilizálnia kell a rendszert. A Starship 10. sikeres tesztrepülése fontos mérföldkő, de az indítást megelőző LOX-szivárgás újra emlékeztetett arra, hogy a SpaceX legnagyobb kihívása továbbra is a kriogén üzemanyag-kezelés biztonságossá tétele. Elon Musk stratégiája eddig bevált: gyors iteráció, sok hiba, sok tanulság. A kérdés csak az, hogy vajon meddig fér bele a „repülj és javíts” filozófia, mielőtt az emberes küldetések kockázata túl nagy lesz.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.