BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A jövőben módosulhat a közoktatási törvény

Törvénysértésre kényszerül több középiskola, mert megfelelő egyetemi számítástechnika-pedagógus hiányában kénytelen főiskolai végzettségű szaktanárt alkalmazni az iskolai számítástechnika oktatására. A törvény ugyanis előírja, hogy a középiskolákban csakis egyetemi végzettségűek taníthatnak; akinek viszont ilyen irányú informatikai diplomája van, az többnyire nem áll ki a katedrára havi bruttó 56--65 ezer forintért, tudását inkább a versenyszférában kamatoztatja, tanári fizetésének minimum a háromszorosáért.

Az helyzet azért is kényes, mert a szeptembertől minden iskolára érvényes kerettanterv kötelezővé teszi a számítástechnika oktatását. Az iskoláknak ugyanakkor még az is nehézségbe ütközik, hogy megfelelő tudású főiskolai végzettségű számítástechnikus-pedagógust találjanak maguknak, nemhogy olyat, aki képesítésével levezényelhetne egy informatikai érettségit. Ifi István, a Katona József Szakközépiskola és Gimnázium igazgatóhelyettese szerint manapság csakis "megszállott" informatikai oktatókat lehet találni a piacon, esetleg olyat, aki valamelyik informatikai cégnél dolgozik, és óraadóként bejár az iskolába. Ez ugyanakkor feszültséget okozhat az iskolák tantestületében, hiszen míg egy pedagógus órabére bruttó 800-1000 forint körül mozog, egy informatikát, számítástechnikát oktató külsős szakember vállalkozóként megkaphatja a bruttó 1500-2500 forintos órabért is, mert egyébként nem biztos, hogy elvállalja a tanítást.
A másik iskolai konfliktus forrása pedig épp a nem megfelelő képesítésű számítástechnikai pedagógus személye lehet. Rudas Péter, a Teleki Blanka Gimnázium igazgatója lapunknak elmondta: a számítástechnika, az informatika azért is kényes terület, mert nem ritka, hogy a diákok -- érdeklődésüknél és életkoruknál fogva -- többet tudnak erről a területről, mint az, aki oktatja őket. Épp ezért az iskoláknak eleve érdekük lenne, hogy olyan tanárt találjanak maguknak, akik valóban profik ezen a területen, ésk nem csupán az iskolai tananyagot ismerik és adják tovább, de fejlődést tartanak az informatikai ismeretek rohamos változásaival.
Az oktatási tárcától Környei László helyettes államtitkár lapunk megkeresésére azt válaszolta: a kerettantervi követelmények miatt már ők is érzékelik a kialakult feszültséget, épp ezért azt tervezik, hogy az elkövetkező hónapokban felmérést készítenek a középiskolákban, megvizsgálják, hány és milyen végzettségű informatikai szakos tanárra van igény. A szaktárca szükség esetén kész a törvénymódosításra is, azaz: "egységesítené" a tanárok informatikai képesítését, függetlenül attól, hogy általános vagy középiskoláról van szó. A szaktárca továbbá kész arra is, hogy megtalálja a kedvezményes informatikai továbbképzés lehetőségeit az érintett pedagógusok számára, és megvizsgálja annak lehetőségét is, miként lehet bevonni az iskolai számítástechnikai oktatásba a cégek, vállalatok informatikai szakembereit, a rendszergazdákat. Környei László szerint a problémára 2002 nyarára egységes megoldást találnak, és a 2002--2003-as tanévtől megszűnhetnek az iskolák számítástechnika-oktatói gondjai.



Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.