Az utóbbi időben még a megszokottnál is több használt autó vár vámkezelésre -- tudtuk meg. A felgyorsult import nem utolsósorban annak köszönhető, hogy kiszivárgott hírek szerint szigorítások várhatók a vámtörvény idevonatkozó passzusaiban. Információink szerint a módosításokról novemberben tárgyal az Országgyűlés. Beszteri Sára, a Pénzügyminisztérium főosztályvezetője szerint azért van szükség a keményebb szabályozásra, mert a jelenlegi helyzet elsősorban az ügyeskedőknek kedvez.
Kovács Ferencnének, a 7. számú vámhivatal parancsnokának tapasztalatai is alátámasztják a főosztályvezető szavait: az importőrök túlnyomó része alulszámlázott értékkel kéri a behozott járművek vámkezelését. Az esetek 90 százalékában a vámhatóságnak meg kell indítania a vámérték-felülvizsgálatot, mert a számlán feltüntetett ár és az Eurotax katalógus ára között több mint 20 százalékos eltérést találnak.
A bizonyítás a vámhatóságot terheli, ám ez igen körülményes és az esetek zömében szinte lehetetlen. Természetesen egyes nyugati államoknak kifejezetten jól jön, hogy ily módon megszabadulhatnak roncsaiktól, így nem igazán érdekük az együttműködés.
Az országba meglehetősen olcsón bekerülő autók igen nagy konkurenciát jelentenek az itthoni használt járműveknek, ezek hosszú hónapokig állnak a kereskedők telepein, s nemigen találnak reális áron gazdára. De az új autókat forgalmazó márkakereskedők piaci pozíciói is romlanak -- teszi hozzá Győző Gábor, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének ügyvezető elnöke. Beszteri Sára szerint a módosuló vámtörvény egyik célja, hogy megszűnjön ez a piaci egyensúlytalanság, azonos feltételek mellett működhessenek az autókereskedők.
A vámérték-felülvizsgálat során mód lesz arra, hogy a vámhatóság kétségét fejezze ki, ha a számla összege 50 százalékkal eltér az adatbázisban szereplő reális piaci értéktől. Ebben az esetben joga lesz a vámhatóságnak az úgynevezett ügyleti érték, azaz a számla elvetésére. A főosztályvezető szerint ez nem ténylegesen új elem a törvényben, hanem csak egy eszköz, ami vélhetően segít abban, hogy indokolatlanul alacsony vámértéken behozott termékek -. nem csak autók -. ne áraszthassák el az országot, rontva mások piaci lehetőségeit. Ugyanakkor nemzetgazdasági érdek is a szigorítás, hiszen a becslések szerint többmilliárdos vámbevételtől esik el a költségvetés.
Győző Gábor érthetetlennek tartja, miért kapnak új lehetőséget a számlával ügyeskedők. Szerinte azzal, hogy 20 helyett 50 százalékban jelöli meg a törvény a már nem méltányolható különbséget a katalógusár és a számla értéke között, kifejezetten a csalóknak kedvez. Azt sem érti a 975 márkakereskedőt tömörítő egyesület elnöke, miért nem vette figyelembe véleményüket a Pénzügyminisztérium a jogszabály módosítása során. Szerintük a regisztrációs díj mihamarabbi bevezetése oldaná csak meg a kérdést.
A helyzet tényleges rendezésére valóban kézenfekvő módszer a regisztrációs díj, amit több európai uniós országban is alkalmaznak -. mondja a főosztályvezető asszony. Ám mivel ez érinti a költségvetést, bevezetésére leghamarabb a kétéves büdzsé hatálya után, 2003-ban kerülhet sor. Győző Gábor ugyanakkor vitatja a halogatás jogosságát. Úgy véli, ez a díj léphetne a fogyasztási adó helyébe, új autónál a gyári számla, réginél pedig a katalógusár képezné a közteher alapját. Ezzel lehetne kihúzni az ügyeskedők lába alól a talajt -- szögezte le.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.