Széchenyi-plusz - nincs új elem
Elfogadta tegnap a kormány a mintegy 200 milliárd forintot megmozgató gazdaságélénkítő csomagot. A Széchenyi-plusz nem tartalmaz új elemeket, csupán bővíti, illetve megerősíti a már elindult programokat -- mondta a kormányülés után Matolcsy György gazdasági miniszter.
A csomag egyik eleme a lakáspiac élénkítését tűzte ki célul. Kis, okos és hasznos módosításokról döntött a kabinet, melyek öt-tíz milliárd forint közötti költségvetési forrást igényelnek -- fogalmazott Matolcsy György. Már korábban ismertté vált, hogy két százalékponttal emelkedik az új lakások létesítéséhez felvehető hitel kamattámogatása. Vagyis novembertől 8 helyett 6 százaléknyi kamatot kell fizetni a kiegészítő kamattámogatásos kölcsön után. Új elem, hogy a használt lakás vásárlásához igénybe vehető jelzáloghitelek kamattámogatása további egy százalékponttal (hatról hétre) emelkedik. Így a gazdasági miniszter szerint 9 százalék alá csökkenhet az ilyen típusú kölcsön után fizetendő kamat. Emellett a kormány úgy döntött: nemcsak az új, hanem a használt ingatlan vásárlásához felvett hitelek után is jár a megemelt összegű adókedvezmény. Amennyiben a parlament elfogadja, úgy jövőre a jelenlegi 20 százalék helyett az éves törlesztőrészlet 40 százaléka, maximum 240 ezer forint leírható lesz az adóból. Ezekkel az intézkedésekkel a jelenleg gyér forgalmú használtlakás-piacon kívánnak élénkíteni -- mondta a miniszter. Új elem továbbá, hogy ezután tetőtér-beépítés esetén is igényelhetik a fél szocpolt a legalább két gyermeket nevelő családok. A kormány döntött arról is, hogy a bérlakásprogramra már az idén elköltheti a gazdasági tárca a jövő évi keret 60 százalékát.
A Széchenyi-plusz másik eleme az infrastruktúra-fejlesztés. Eszerint ez év végén, jövő év elején öt, összesen 132 kilométer hosszú gyorsforgalmi út épül -- mondta Fónagy János közlekedési miniszter. Emellett 18 új elkerülő út épül, és 19 egyéb fontos közúti kapacitásbővítő beruházás indul el. A 302 milliárd forintos csomagból jövőre várhatóan 70-80 milliárd értékű beruházás valósul meg. A költségeket a MFB -- a már bejelentett -- 180 milliárd forintnyi konzorciális hitelből fedezi. Újabb kölcsönre nem lesz szüksége az MFB-nek -- válaszolta lapunk kérdésére a gazdasági miniszter. A gazdaságélénkítő csomag része a gyorsforgalmi úthálózat 2015-ig szóló fejlesztési programjának. Eszerint 15 éven belül mintegy 1600 kilométer autópálya épül meg, összesen csaknem 1800 milliárd forintért -- jelentette ki Fónagy János. Más közúti fejlesztésekre 1250 milliárd forintot szánnak, ebben például 814 kilométernyi elkerülő út szerepel.
Az infrastruktúra-fejlesztést szolgálják a már elfogadott és az EU-nak benyújtott ISPA-projektek is. Eddig az unió három magyarországi vasútfejlesztési programot hagyott jóvá, melyek költségvetése 379,7 millió euró. Ebből 189,9 milliót finanszíroz az Európai Unió. A 2002. évi ISPA-támogatásra a közlekedési tárca három, összesen mintegy 300 millió eurónyi vasúti projektjavaslatot nyújtott be. Emellett további három útburkolat rehabilitációs programja is jóváhagyásra vár, melyek értéke több mint 80 millió euró -- közölte Fónagy János.
A kormány döntött a garancialehetőségek szélesítéséről is. Ennek oka, hogy a pénzintézeteknél (Mehib, Eximbank) csak az erre szolgáló keret felét használták ki eddig. Ezért a garanciavállalás lehetőségeit 11 lépéssel erősítik meg.
Ismert eleme a gazdaságélénkítő csomagnak, hogy az 50 fő alatti vállalkozásoknak járó társasági adókedvezmény határát tízmillió forintról 30 millióra emelik. Emellett -- mint arról már korábban beszámoltunk -- az állam jövőre a forintalapú adósságfinanszírozásra tér át.


