"Business as usual" -- sóhajtotta a régóta várt mondatot a British Airways és az Air France néhány vezetője, röviddel azután, hogy tegnap délelőtt Londonban és Párizsban magasba emelkedett a csőréről, delta szárnyáról és gyorsaságáról híres Concorde. A francia gép már az első menetrend szerinti járatnak számít, 92 fizető utassal, köztük -- a bizalom erősítéseként -- az Air France elnökével és a francia közlekedési miniszterrel. Londonból két gép is indult tegnap New Yorkba: az első meghívottakkal, a másik Tony Blair miniszterelnökkel a fedélzetén. A BA pénteken újítja fel a menetrend szerinti járatokat.
A folytatás érdekében sem a francia, sem a brit vállalat nem sajnálta a pénzt. A britek 31 millió fontot költöttek a futómű és kisebb tartályok korszerűsítésére, a teljes belső felújításra és a külön Concorde-várótermek kialakítására. Pedig "csak" egy presztízsszegmensről van szó mindkét vállalat életében, a hasznot nem elsősorban ezek a szupermadarak hozzák. Az Air France forgalmának mindössze egy százalékát adják és British Airwaysnél is legfeljebb 2-3 százalék.
A Concorde-ok megbénulása mindazonáltal 40,6 millió euró veszteséget okozott a francia társaságnak, amiben az elmaradt haszon mellett a karbantartók és a gépek személyzetének munkabére, valamint az állagmegőrzési költségek is benne foglaltatnak. A balesetben odaveszett szupergép 33,2 millió eurós kára ezen felül számítandó, de annak nagy részét a cég biztosítója kifizette. Bár a végső jelentés csak jövőre készül el, a tragédiát a feltételezések szerint egy másik repülőről a kifutópályán maradt fémcsík okozta, amely a felszálló Concorde kerekét kilyukasztotta, majd a törmeléket az üzemanyagtartály felé dobta, amelyből a kiszivárgó kerozin meggyulladt.
Néhány hónapja magam is meggyőződhettem a franciák elszántságáról. A párizsi hangárban lázasan dolgoztak a módosításokon, éppen a futóműveket tesztelték. Konstruktőrökkel és sok műszaki szakértővel együtt (köztük voltak a Michelin gumigyár emberei is) láthattuk, amint ellenőrzik, miként vizsgázik a roncsolásbiztos új gumiköpeny és abroncs a kissé módosított futóművön, illetve hogyan vonták be a kerozintartályt belülről egy úgynevezett kevlárréteggel.
Azt is elmagyarázták a hozzáértők, hogy a bármennyire is szerették volna, de nem sikerült csökkenteni a karcsú gépmadáron belüli zajt. A hátsó sorokban legalábbis biztosan nem lesz számottevően kényelmesebb az utazás. A gyakorlat szerint az első, leghalkabb környezetet adó sorokat mindig a legjobb titkárnővel vagy más segédszemélyzettel bírók veszik birtokba. Ezek ugyanis tudják, hogy ott elviselhető a zaj, míg általában a leghátulra kényszerülnek azok, akik először veszik igénybe a Concorde-ot.
A szeptemberi terrorakciók után kialakult pszichózis miatt az első hónapokban csak alig 50 százalékos kihasználtságra számítanak az üzemeltetők. A Concorde-ok korábbi törzsközönségét adó nagyvállalati vezetők, üzletemberek fele volt amerikai, mostanában éppen ők ódzkodnak leginkább a tengerentúli utazásoktól. A szakma szerint a gyors gépek utasainak nyolcvan százaléka a jövőben is a tehetős menedzserek, tíz százalékuk pedig a főnemesi családokból, a maradék pedig a sztárok és az életükben legalább egyszer luxusra vágyók közül kerül ki. A Concorde az a levegőben, ami a Queen Elizabeth 2. a vízen vagy az Orient express a vasúton -- mondja mindenki, aki egyszer már száguldott rajta.
Az Air France az 1976-os első rajtolástól kezdve 2000-ig 1,2 millió jegyet adott el a Párizs--New York vonalon, ugyanezen idő alatt a brit társcég napi két felszállással 3 millió utast szállított át az Atlanti-óceán fölött.
A drámai visszaesést elkönyvelt British Airwaysnél nagy reményeket fűznek a Concorde menetrendszerű járatának felújításához. A szupergépre ugyan elővételben már 20 millió font értékben elkeltek a jegyek, a BA felére csökkentette a korábbi járatok számát, egyelőre csak hetente hat gépet indít New Yorkba, és decemberben elindítja heti egy járatát Heathrow-ról Barbadosra.
A BA rendkívüli biztonsági intézkedéseket foganatosított Heathrow-n, az átalakított Concorde-ok hangárjaira fegyveres őrök vigyáznak. A beszállás előtt kétszer is ellenőrzik az utasokat és csomagjaikat, kézipoggyászaikat, a biztonsági szolgálat munkáját különlegesen kiképzett kutyák is segítik.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.