BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Újra száll a csőrös szupergép

Tizenöt hónapos kényszerszünet után szerdán Párizsból és Londonból is útnak indult New Yorkba az Air France és a British Airways első Concorde gépe. A két cég légiflottájának csúcstípusai a tavaly júliusi légi szerencsétlenség óta kényszerpihenőn voltak. A karcsú, ám szupergyors járművekre 8-10 ezer euróért (legalább kétmillió forint) lehet jegyet váltani. Az utasok zöme feltehetően most is az üzleti világból és a szórakoztatóiparból kerül ki.

"Business as usual" -- sóhajtotta a régóta várt mondatot a British Airways és az Air France néhány vezetője, röviddel azután, hogy tegnap délelőtt Londonban és Párizsban magasba emelkedett a csőréről, delta szárnyáról és gyorsaságáról híres Concorde. A francia gép már az első menetrend szerinti járatnak számít, 92 fizető utassal, köztük -- a bizalom erősítéseként -- az Air France elnökével és a francia közlekedési miniszterrel. Londonból két gép is indult tegnap New Yorkba: az első meghívottakkal, a másik Tony Blair miniszterelnökkel a fedélzetén. A BA pénteken újítja fel a menetrend szerinti járatokat.
A folytatás érdekében sem a francia, sem a brit vállalat nem sajnálta a pénzt. A britek 31 millió fontot költöttek a futómű és kisebb tartályok korszerűsítésére, a teljes belső felújításra és a külön Concorde-várótermek kialakítására. Pedig "csak" egy presztízsszegmensről van szó mindkét vállalat életében, a hasznot nem elsősorban ezek a szupermadarak hozzák. Az Air France forgalmának mindössze egy százalékát adják és British Airwaysnél is legfeljebb 2-3 százalék.
A Concorde-ok megbénulása mindazonáltal 40,6 millió euró veszteséget okozott a francia társaságnak, amiben az elmaradt haszon mellett a karbantartók és a gépek személyzetének munkabére, valamint az állagmegőrzési költségek is benne foglaltatnak. A balesetben odaveszett szupergép 33,2 millió eurós kára ezen felül számítandó, de annak nagy részét a cég biztosítója kifizette. Bár a végső jelentés csak jövőre készül el, a tragédiát a feltételezések szerint egy másik repülőről a kifutópályán maradt fémcsík okozta, amely a felszálló Concorde kerekét kilyukasztotta, majd a törmeléket az üzemanyagtartály felé dobta, amelyből a kiszivárgó kerozin meggyulladt.
Néhány hónapja magam is meggyőződhettem a franciák elszántságáról. A párizsi hangárban lázasan dolgoztak a módosításokon, éppen a futóműveket tesztelték. Konstruktőrökkel és sok műszaki szakértővel együtt (köztük voltak a Michelin gumigyár emberei is) láthattuk, amint ellenőrzik, miként vizsgázik a roncsolásbiztos új gumiköpeny és abroncs a kissé módosított futóművön, illetve hogyan vonták be a kerozintartályt belülről egy úgynevezett kevlárréteggel.
Azt is elmagyarázták a hozzáértők, hogy a bármennyire is szerették volna, de nem sikerült csökkenteni a karcsú gépmadáron belüli zajt. A hátsó sorokban legalábbis biztosan nem lesz számottevően kényelmesebb az utazás. A gyakorlat szerint az első, leghalkabb környezetet adó sorokat mindig a legjobb titkárnővel vagy más segédszemélyzettel bírók veszik birtokba. Ezek ugyanis tudják, hogy ott elviselhető a zaj, míg általában a leghátulra kényszerülnek azok, akik először veszik igénybe a Concorde-ot.
A szeptemberi terrorakciók után kialakult pszichózis miatt az első hónapokban csak alig 50 százalékos kihasználtságra számítanak az üzemeltetők. A Concorde-ok korábbi törzsközönségét adó nagyvállalati vezetők, üzletemberek fele volt amerikai, mostanában éppen ők ódzkodnak leginkább a tengerentúli utazásoktól. A szakma szerint a gyors gépek utasainak nyolcvan százaléka a jövőben is a tehetős menedzserek, tíz százalékuk pedig a főnemesi családokból, a maradék pedig a sztárok és az életükben legalább egyszer luxusra vágyók közül kerül ki. A Concorde az a levegőben, ami a Queen Elizabeth 2. a vízen vagy az Orient express a vasúton -- mondja mindenki, aki egyszer már száguldott rajta.
Az Air France az 1976-os első rajtolástól kezdve 2000-ig 1,2 millió jegyet adott el a Párizs--New York vonalon, ugyanezen idő alatt a brit társcég napi két felszállással 3 millió utast szállított át az Atlanti-óceán fölött.
A drámai visszaesést elkönyvelt British Airwaysnél nagy reményeket fűznek a Concorde menetrendszerű járatának felújításához. A szupergépre ugyan elővételben már 20 millió font értékben elkeltek a jegyek, a BA felére csökkentette a korábbi járatok számát, egyelőre csak hetente hat gépet indít New Yorkba, és decemberben elindítja heti egy járatát Heathrow-ról Barbadosra.
A BA rendkívüli biztonsági intézkedéseket foganatosított Heathrow-n, az átalakított Concorde-ok hangárjaira fegyveres őrök vigyáznak. A beszállás előtt kétszer is ellenőrzik az utasokat és csomagjaikat, kézipoggyászaikat, a biztonsági szolgálat munkáját különlegesen kiképzett kutyák is segítik.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.