Tavaly, a nyár eleji ombudsmanváltással egyidejűleg érzékelhetően csökkent a hivatalhoz benyújtott panaszok száma, ám ősszel visszaállt a korábbi években megszokott ügyiratszám. Bár az ezt összegző statisztika még nem készült el, a beadványok száma éves szinten hétezer körül alakult - közölte a Világgazdasággal Lenkovics Barnabás. Az ombudsman szerint a panaszok tartalmában ugyanakkor jelentős átrétegződés történt. Így kerültek az első helyre a közszolgáltatókkal kapcsolatos panaszok, továbbá több tucat beadvány érkezett olyan aktuális ügyekkel kapcsolatban is, mint például a külső üzletrészek tulajdonosainak kifizetése.
A közszolgáltatókkal kapcsolatos panaszokban a beadványok készítői leggyakrabban azt sérelmezik, hogy a szolgáltatók, annak ellenére, hogy csupán szerződő felek, monopolhelyzetükkel visszaélve sok esetben hatóságként viselkednek, s túlszámláznak vagy indokolatlanul korlátozzák a szolgáltatást - fejtette ki Lenkovics Barnabás. Az országgyűlési biztos szerint az utóbbi egy-két évben jelentek meg a különböző kábelszolgáltatókkal kapcsolatos panaszok, azonban ezek esetében még az sem tisztázott, melyik tevékenység sorolható a közszolgáltatások közé.
"A szociális biztonsághoz fűződő jogra a múlt évi végi kilakoltatások ügye irányította rá a figyelmet. Ezzel kapcsolatban decemberben - Kaltenbach Jenő kisebbségi biztossal - kiadtunk egy közleményt, amiben felhívtuk az érintett önkormányzatok figyelmét arra, hogy a téli időszakban függesszék fel a kilakoltatásokat. Ugyanakkor ez csak csepp volt a tengerben, s különösen élesen világítottak rá a hajléktalanságra mint komplex problémára az azóta bekövetkezett sorozatos fagyhalálok. Ezért az idei évben a legfontosabb feladatok között szerepel a lakhatáshoz, illetve a szociális biztonsághoz való jog helyzetének feltérképezése" - summázta Lenkovics Barnabás.
"Nem véletlenül vetette fel a közelmúltban Sólyom László, az Alkotmánybíróság volt elnöke egy a környezetvédelmi ügyekre specializálódó újabb ombudsmani poszt felállításának gondolatát, ugyanis az elmúlt egy-két évben jelentősen megnövekedett az egészséges környezethez fűződő joggal kapcsolatos panaszok száma is" - vélekedett az ombudsman. "A beadványok készítői legtöbbször azt kifogásolják, hogy olyan üzem vagy más létesítmény települ lakókörnyezetükbe, amely a zaj, a forgalom, a bűz és a rezonancia, valamint az egyéb környezetszennyezések miatt zavarja a körülötte élőket. Az egészséges környezethez való jog ilyenkor általában a vállalkozás szabadságához fűződő joggal ütközik" - világított rá a problémára az országgyűlési biztos. Az ombudsman szerint sokszor gondot jelent, hogy a környezetvédelemmel kapcsolatos ügyekben általában egy sor hatóság jár el, de e vizsgálatok során gyakran sem egymás, sem az ott élők szempontjait nem veszik kellőképpen figyelembe. Így egy-egy létesítmény beindításának engedélyezése és a lakossági észrevételek figyelembevétele a legtöbb esetben a jegyzőkre hárul, ami településenként nemegyszer egymással teljesen ellentétes eredményű döntést eredményez, és számos panasz kiindulópontját jelenti. Éppen ezért is fontos az a kezdeményezés, miszerint a Belügyminisztériummal, valamint a megyei közigazgatási hivatalokkal együttműködve rendszeressé tegyük a jegyzők ilyen irányú továbbképzését - szögezte le végül Lenkovics Barnabás.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.