Tavaly a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) adatai szerint 6,4 százalékkal volt magasabb a keresetek reálértéke, mint egy évvel korábban. Mindez a bruttó átlagkeresetek 18, illetve a nettó átlagkeresetek 16,2 százalékos növekedésének következménye. A gyerekek után járó adókedvezmény figyelembevétele további 1,3 százalékos növekedést jelent, ezzel együtt 7,7 százalékkal emelkedett a keresetek reálértéke. Az adat nem jelent meglepetést, hiszen az év második felében hónapról hónapra lendületes volt a reálkereset-növekedés. Ennek egyik oka, hogy az infláció csökkenésével az év közben merev nominálbérek értéke megnő. A másik - talán még fontosabb - tényező a költségvetési szektorban választások előtt szokásos erőteljes bérkiáramlás, ami főleg a jutalmaknak, illetve a köztisztviselői alapbérek jelentős megemelésének a következménye.
Ezt mutatja az is, hogy míg az év egészében a közszférában majdnem 20, a versenyszektorban 15 százalékkal nőttek a nettó bérek. Ez reálértékben 9,4, illetve 5,3 százalékos reálnövekedést jelent. A különbséget növeli az a tény, hogy a KSH az idén a versenyszektorban jelentősen felülbecsli a keresetdinamikát. A minimálbéren bejelentettek után ugyanis tavaly a hivatal 57 százalékos bruttó keresetnövekedést könyvelt el. Ez a versenyszektorban nagyon sok esetben nem tükrözi a valós növekedési ütemet, hiszen a minimálbér ilyen mértékű emelése csupán a nem látható jövedelmek adminisztratív úton történő "kifehérítését" jelentette. A versenyszektorban tehát jóval kisebb a reálkereset-növekedés, a közszféra dinamikájának mindössze harmada körül lehet.
A nagy ütemkülönbség következtében 2001-ben a költségvetési szektorban az átlagos kereset magasabb volt, mint a versenyszférában. Erre a rendszerváltás óta nem volt példa. Igaz, a nagyobb átlagmutató igen nagy keresetkülönbségeket takar: a szociális ellátás 65 ezer forintos bruttó keresete a legalacsonyabb az országban, sőt az idei növekménynél sem található kisebb más ágazatokban.
Ugyanakkor a közigazgatás, védelem ágazatban nemzetgazdasági rekordnak számító 26,3 százalékos bruttó növekedés mellett 132 ezer forintra nőtt az átlagkereset.
Madár István
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.