Az önkormányzatok számára fontos döntés születhet póznaügyben holnap, Kemenesmihályfa felülvizsgálati kérelme kapcsán a Legfelsőbb Bíróságon. Az igazságszolgáltató fórum megerősítheti vagy elvetheti azt az álláspontot, hogy az idevágó - 2000-ben hozott - alkotmánybírósági (Ab) határozatot megelőzően létesített közcélú villamosműért és üzemeltetéséért is jár kompenzáció. A felülvizsgálat választ adhat a jóvátétel módjára, így arra, hogy csak egyszeri kártalanítás jár-e, vagy az érintett önkormányzat akár bérleti díjat is szedhet a közterületen működtetett villanypóznák után. Szemben azzal a szélsőséges nézettel, hogy a településeket az alkotmánybírósági határozat meghozatala előtt emelt villamosművekért semmi nem illeti meg, tartja magát az a szakvélemény miszerint legalább egyszeri kártalanítást joggal igényelhetnek az érdekeltek.
Az Ab megsemmisítette az áramszolgáltató jogosultságát arra, hogy közcélú villamosműveit közterületen díjmentesen üzemeltethesse. Az önkormányzati tulajdon - szólt a döntés - ugyanolyan, mint bármely más tulajdon, így korlátozására is ugyanazok a szabályok az irányadók. A díjmentesség kikötése az önkormányzati tulajdon aránytalan korlátozását jelenti - mondta ki az Ab, az áramszolgáltatók és a települések megállapodására bízva a használatért járó ellenértéket. A Települési Önkormányzatok Országos Szövetsége (TÖOSZ) segítséget nyújt az önkormányzatoknak az áramszolgáltatókkal való egyezkedésben. A tárgyalások azonban Kemenesmihályfa ügyére tekintettel - mivel kimenetele a TÖOSZ szerint az ország valamennyi településére kihathat - többnyire szünetelnek.
Kemenesmihályfa - miután eredménytelenül tárgyalt az Édásszal - 6,1 millió forintos bérleti díjat állapított meg rendeletében. Az ügyben született elsőfokú ítélet értelmében az alkotmánybírósági határozat azokra a létesítményekre is vonatkozik, amelyeket az áramszolgáltató az Ab döntése előtt állított fel. Rámutatott azonban, hogy az önkormányzat egyoldalúan, rendeletben nem állapíthat meg díjat. Másodfokon pert vesztett Kemenesmihályfa. A megyei bíróság egyebek közt kifejtette, hogy - a jogszabályoknak megfelelően - a vezetékjog alapításáért kártalanítás jár, ami egyszeri és megváltási természetű. A község kártalanítási igénye tehát a vezetékjog-alapításkor - jóval az Ab-döntést megelőzően - nyílt volna meg, ám az akkor még díjmentes volt. Az Ab-határozat pedig, jóllehet a kifogásolt rendelkezést hatályon kívül helyezte, az alapításkori díjmentességet visszamenőlegesen nem szüntette meg - mutatott rá a bíróság.
A felülvizsgálati kérelem értelmében az alkotmánybírósági határozat nemcsak a meghozatalát követően létesített, hanem az akkor már meglévő vezetékjogra is kihat.
Kende Katalin
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.