A lehetséges maximális időtartamra, tíz évre kötött haszonbérleti szerződést az ÁPV Rt. azzal a 12, korábban tartós állami tulajdonban tartott agrárcéggel, amelyeket tavaly privatizált a Magyar Fejlesztési Bank (MFB) Rt. - értesült lapunk. Az állami pénzintézetet csak a társaságok értékesítésével bízta meg a kormány, az általuk bérelt állami földek vagyonkezelését továbbra is az ÁPV látta el. Értesüléseink szerint az ÁPV az új haszonbérleti időtartamot az elmúlt év nyarán-őszén határozta meg, amikor a földszabályozás módosítására irányuló, többségében ez év januárjától hatályos kormányelképzelések már napirenden voltak a családi gazdaságok megerősítése érdekében.
Az ÁPV kérdésünkre csupán azt a tájékoztatást adta, hogy a haszonbérleti szerződéseket az agrárminiszter egyetértésével az 1994-ben elfogadott földtörvény rendelkezései szerint kötötte meg. E jogszabály állapítja meg a termőföldekre érvényes, tízéves maximális bérleti időt is. Egyes hírek szerint több megállapodásban az a feltétel is szerepel, hogy a bérlet ideje tíz évnél hosszabb is lehet, ha erre jogszabályi változtatások később lehetőséget nyújtanak. Ez ez évtől akár 50 éves időtartamot is jelenthet, mivel a földalapról szóló, januártól hatályos új törvény a cégbejegyzés alatt álló Magyar Nemzeti Földalap (MNFA) Kht.-nak ilyen időtartamú bérbeadást is biztosít.
Az 50 éves bérleti lehetőséget a lapunknak nyilatkozó cégvezetők nem erősítették meg. Értesüléseink szerint az ÁPV a területeket a piaci haszonbérleti díjaknál olcsóbban adta bérbe. A tavalyra érvényes, 300 forintos aranykoronánkénti (AK) díjat az elmúlt évi infláció mértékével növelték 2002-re, és e szabályozást alkalmazzák a következő évekre is. A tavalyi, 9,2 százalékos fogyasz-tóiár-növekedés ez évre AK-ként 330 forint körüli díjat jelent, szemben a 400-500 forintos, átlagos piaci árakkal.
Az új vagyonkezelési szabályozás értelmében az állami termőföldek március 31-ig az MNFA-hoz kerülnek át. A KVI mintegy 38 ezer, az ÁPV 420 ezer hektárt ad át (VG, 2002. február 15.). Az ÁPV nem közölt információkat arról, hogy a 12 cég mekkora területet használ. Értesüléseink szerint e társasági kör összességében 40-50 ezer hektárt művel, ami az ÁPV-s földek több mint 10 százalékát teszi ki.
E területekhez - miként az állami földek zöméhez - az MNFA nem fér hozzá, amíg a bérleti szerződések le nem járnak. Ugyanakkor a korábbi kormánynyilatkozatok szerint a földalap induló vagyonát képező állami területeknek a családi gazdaságok és a helyben lakó termelők földhöz jutását kellett volna segíteniük. A parlament tavaly év végén a földtörvény módosításával új elővásárlási és -haszonbérleti rangsort állított fel, amelyben az előnyben részesített gazdálkodók az első helyekre kerültek. Az ÁPV-s földhaszonbérleti szerződések viszont azt jelentik, hogy e területeket az új szabályozás alól hosszú időre gyakorlatilag kivették, a leginkább kedvezményezett termelőket pedig a földszerzésből kirekesztették - állítják szakértők.
Az új előhaszonbérleti sorrend utolsó helyén ugyanakkor a földtörvény a 12 agrárcéget is említi, vagyis a földbérletben kedvezményezettnek számítanak más társaságokhoz képest. (Jogi személyek termőföldet nem vásárolhatnak.) További megerősítésüket a kormány a nemrég közzétett birtokpolitikai irányelvekben külön is deklarálta, miközben a ma működő szövetkezeteket és a nem termelőszövetkezetekből alakult agrártársaságokat nem sorolja a magyar mezőgazdaság meghatározó elemei közé.
Hazafi László
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.