- Megint győzött. Gondolta volna, hogy minisztertársai megszavazzák az egészségügy konszolidálására kért közel 607 milliárd forintot?
- Volt bennem nem is kevés drukk, ilyen irtózatos igénnyel nem túl gyakran mennek miniszterek a kormány elé. De tudni kell, hogy a gyógyítóágazat rendbetétele nemcsak a betegellátás színvonalának javítását, az ágazatban dolgozók jövedelmének növelését hozza meg, komoly gazdaságélénkítő hatása lesz a konszolidációnak. Ezt az állítást mi számításokkal támasztottuk alá. Évi 60 milliárd forint összegű invesztíció történik már ma is az ágazatban, amelynek 9 százaléka a magánbefektetőktől származik. Tervünk, hogy részesedésük a következő négy év alatt 30 százalékra gyarapodjon.
- Mit várhatunk a kormány által tegnap szentesített konszolidációs csomagtól?
- Az összegből 387 milliárdot az egészségügyi dolgozók jövedelmének emelésére fordítunk, jelentős hányad jut az épületek felújítására, az orvosi műszerpark javítására és az egész ágazatban megoldjuk az amortizáció elszámolását. A kormány tegnap felszólított a részletek áprilisig történő kidolgozására, amibe szeretném bevonni az egészségügy érdekvédelmi szervezeteinek képviselőit is. A dátum betartása a jövő évi vagy több évre szóló költségvetési terv kidolgozása miatt fontos. Tervünk, hogy a kezdő szakorvosok havibére 150 ezer forint, a régen pályán lévőké akár 300 ezer is lehet. Az ismert bértábla helyett szakorvosi életpálya szerinti bérezést dolgozunk ki. A decemberben elfogadott törvény lehetővé teszi, hogy a közalkalmazotti orvoslás mellett mód legyen a szerződéses szakorvosi munkára.
- Az ellenzék kampányfogásnak minősíti a választásokat megelőző egészségügyi program bejelentését.
- Ha ellenzékben lennék, én is ezt tenném, bár ha korábban sok ilyen program lett volna, nem itt állna az egészségügy, mint ma. Megjegyezném azt is, hogy a konszolidáció nem januártól kezdődik, az már tart. Utalok például arra, hogy tavaly a pénzügyi tárcától ismét az Egészségügyi Minisztérium felügyelete alá került az OEP. Elfogadta az Országgyűlés az ágazat szerkezetét és gazdálkodását átalakító intézménytörvényt. Megkezdtük az alapellátásban az eszközvisszapótlást.
- Mi lesz a konszolidáció forrása?
- A járulék- és adóbevételek mellett számolunk a Széchenyi-programmal és az európai uniós pályázatok elnyerésével.
- Egy éve áll az Egészségügyi Minisztérium élén. Vállalna-e még egy esztendőt?
- Mindig fatalista voltam, sosem foglalkoztam azzal, hogy mi lesz velem holnap. Így aztán annak ellenére, hogy hivatalosan is megkezdődött az országgyűlési választási kampány, nem engedem az apparátust elbizonytalanodni. Ebben a minisztériumban a választások második fordulójáig mindennap ugyanaz a munka folyik, mint ami eddig folyt.
- Részt vesz a Fidesz programjának a kidolgozásában?
- Igen, megkezdődött a program írása. Az Egészségügyi Minisztérium olyan szakértői anyagot készít, ami esetleg a következő ciklus kormányprogramjának az alapja lehet. Ebben valamennyi koalíciós partnerrel konzultálunk.
- Egy évvel ezelőtti kinevezésekor népegészségügyi offenzívát hirdetett, s utalva az egészségügy háttériparára, kijelentette: a "nagy kaszálásnak" vége. Mi lett a tervekkel?
- A tíz évre szóló "egészséges nemzetért" népegészségügyi program kormányzati rangra emelkedett, hozzáfogtunk a megvalósításához. A legtöbb embert érintő betegségek és az azokból fakadó idő előtti halálozások számának csökkentése a cél. Tisztában vagyunk azzal, hogy a program csak akkor lesz sikeres, ha megvalósításában valamennyi érintett tárca, a civil szervezetek, a társadalmi és a gazdasági élet szereplői részt vesznek.
- Ön a népegészségügyi program kapcsán 16 milliárd forint költségvetési támogatásról beszélt, aminek azonban nincs nyoma a kétéves költségvetési előirányzatban.
- Az ország kétéves költségvetésében 18 milliárd forint áll rendelkezésünkre e célra. Annak pedig, hogy nincs külön népegészségügyi fejezet, az az oka, hogy a tervezéskor még nem volt kész program, 2000-ben, amikor az Országgyűlés elfogadta a kétéves költségvetést, még én sem voltam miniszter. Tavaly vittük a kormány elé a népegészségügyi programot, konkrét adatokkal támasztottuk alá a betegségek megelőzésének, a másodlagos prevenciónak a fontosságát, gazdasági hasznát. A program zöld utat kapott, megkezdéséhez az érintett tárcák költségvetésében megvan a pénz.
- Ugyan a siker nem csupán pénz kérdése, de pénz nélkül nincs megfelelő egészségügyi ellátás. Márpedig nálunk az európai 8 százalékos átlaghoz képest jelenleg csak 5 százalék körül van az egészségügy GDP-részesedése.
- Az ágazat GDP-részesedése az előző kormányzati ciklusban, a Bokros-csomag következményeként, jelentősen csökkent, amit nemcsak az EU-csatlakozás, hanem az ágazat konszolidációja miatt is pár év alatt legalább 8 százalékra kell növelni. Az egészségügy 1994-98 között rettenetes vérveszteséget szenvedett el. Ebben a tb-önkormányzatoknak is szerepük volt, rossz gazdái voltak a társadalombiztosítás pénzügyi alapjainak.
- Ön is tagja volt a biztosítási önkormányzatnak.
- Ez így van, ezért tudom, hogy mi zajlott ott. A szakszervezetek a különféle gyanús pénzügyi manőverekkel tönkretették az önkormányzatiságot. Ezért tartok az MSZP politikusainak azon utalásaitól, amelyek a tb-önkormányzatok visszaállítását szorgalmazzák.
- Valamiféle kontroll mégiscsak kellene a járulékfizetők ezermilliárd forintnál is nagyobb pénzalapjának a felhasználására.
- Ezzel nem vitatkozom. A baj csak az, egyelőre nem látom, hogy a legnagyobb ellenzéki pártnak lenne alternatív programja, amivel vitatkozni, vagy egyetérteni lehet.
- Mit szól ahhoz, hogy Csehák Judit visszatért a politikába? Egy felmérés szerint az előző másfél évtized egészségügyi miniszterei közül rá emlékeznek, őt tartják a legjobbnak az emberek.
- A felmérést nem ismerem, de Csehák Juditot tisztelem és becsülöm, profi egészségpolitikusnak tartom. Az a kijelentése azonban, hogy visszaállítaná a tb-önkormányzatokat, aggasztó számomra.
- Az MSZP azt is mondja, hogy egységes központtal, de regionális biztosítási pénztárakat hozna létre.
- A szocialisták sem mondanak mást: a kötelező, általános egészségbiztosítás szolgáltatásait mindenkinek meg kell kapni. Emellett van helye a kiegészítő biztosításoknak. Ez az én véleményem is. Egyébként már elkezdődött az OEP rendszerének regionális átalakítása.
- Egy éve az egészségügy háttériparának megregulázását is kilátásba helyezte.
- Azt hiszem, hogy a gyógyszeriparban most béke van. A Magyarországi Gyógyszergyártók Országos Szövetsége visszavonta az Alkotmánybírósághoz benyújtott beadványát, amit azért tett 2000 augusztusában, mert a kormány a gyártók egységesen bejelentett és azonos mértékű áremelési szándéka miatt 180 napra befagyasztotta a gyógyszerek árát.
- A magyarok visszavonták, az innovatív gyógyszercégek várják a legfőbb taláros testület állásfoglalását: megengedi-e az ártörvény az árbefagyasztást, különösen a tb által nem támogatott orvosságoknál.
- A gyógyszerpiacon egymásnak feszülő, érdekellentétben lévő gazdag cégek vannak. Mindegyikük nyereségesen kíván eladni, ennek érdekében különféle támogatásokkal is igyekszik megnyerni az orvosságokat utalványozó doktorokat. Ugyanakkor tény: a biztosító gyógyszerköltségvetése takarékos gazdálkodást követel, ha csak lehet, az olcsóbb készítmények árához ad támogatást.
- Kemény vitákra került sor tavaly a gyógyszerészekkel is, ön e területen is véghez vitte a tervét, 630 forintban maximálta a gyógyszerek kiskereskedelmi árrését. Pedig ez a patikák egyetlen bevételi forrása.
- Komplex megállapodást kötöttünk a gyógyszerészekkel. Árrés-valorizációt ígértünk, amit több lépcsőben célszerű végrehajtani, meg is tesszük. Még nem sikerült megállapodnom a Pénzügyminisztériummal, de a jelenlegi 15 százalékos átlagos árrést feltétlenül emelni szeretném. Lehetővé tettük, hogy a likviditási gonddal küszködő patikák gazdálkodási előleget kapjanak az OEP-től. Megállapodtunk arról is, hogy a gyógyszerészek patikai tulajdonrészét legalább 51 százalékra kell növelni, s azt törvény garantálja.
- Említette a gyógyintézmények új működési formáiról szóló törvényt. Mi lehet az oka ön szerint, hogy azt az ellenzék, sőt az egészségügyi érdek-képviseleti szervezetek nem támogatták, kifogásuk ellenére fogadta el Országgyűlés.
- Az országos egészségügyi tanács, a hallgatói önkormányzat, az Orvostudományi Társaságok Országos Szövetsége támogatta a törvényjavaslatot. Megértették, hogy az egészségügyi intézményrendszert át kell alakítani. Fönntartva az állam, a közszolgáltatás felelősségét, a közfinanszírozás dominanciáját, olyan átalakításra van szükség, amiben a gazdasági racionalitás, a minőségi gyógyítás kényszere megjelenik. A költségvetési intézményként működő kórházak nonprofit gazdasági társaságokká alakulhatnak, amihez tőkeerős, profitorientált alvállalkozók kapcsolódhatnak.
- Az orvosi kamarának nem a változtatással, hanem az önök által készített törvénnyel volt gondja.
- Remélem, hogy a végrehajtási rendeletek meggyőzik a kamarát és a többi érintettet is az elfogadott kerettörvény fontosságáról. Március végéig kell azokat kihirdetni; a munka megfelelő ütemben folyik. Ez a törvény szolgáltatta az alapot az ágazat pénzügyi konszolidációjára. Az is tény: konszolidáció nélkül nincs egészségügyi átalakulás. Most már zöld utat kaptunk, jól kell sáfárkodni a lehetőségeinkkel.
- Miért zárja ki a törvény a szakmai befektetőket a kórházi privatizációból?
- Nem zárja ki, de szabályozza, hogy milyen feltételekkel, milyen feladatokra vállalkozhatnak. Csak akkor lehet alvállalkozónak kiadni bizonyos tevékenységeket, ha az egészségügyi ellátásért felelős intézménytulajdonos azzal egyetért.
- Mi lesz a már meglévő magánszolgáltatókkal?
- A már meglévő szerződéseket felülvizsgáljuk, 2003-tól új szerződéseket kötünk, megtaláljuk a mindenki számára megfelelő megoldást.
- Hogy látja, milyen év elé néz az egészségügy az idén?
- Nyolcvanhatmilliárd forinttal nő a gyógyító-megelőző ellátás kasszája, és ismét várható, hogy ki kell egészíteni a biztosító gyógyszerköltségvetését.
- A parlament egészségügyi bizottságának szocialista elnöke helytelennek tartja, hogy törvénymódosítás helyett kormányrendelettel pótolják a tb pénzhiányát.
- Nem az én kompetenciám eldönteni hogy kormányrendelettel, vagy törvényi változtatással növelik a biztosító pénzét. A hatályos jogszabály szerint az egészségbiztosító különféle kasszáinak 5 százalékos túllépését a Pénzügyminisztérium, az e fölöttit pedig a kormány törvénymódosítás nélkül engedélyezheti.
- Egyéves minisztersége alatt annyi bírálatot kapott, amennyit elődei együttvéve évtizedekig sem kaptak. Mit gondol, miért?
- Erős személyiség vagyok, ezért aztán engem valaki vagy valakik mindig meg akarnak osztani: hol az apparátusommal, hol a Fidesszel, hol a kormánnyal, hol az orvosokkal, hol a pénzügyminiszterrel. Nem fog sikerülni. Harminc éve vagyok a pályán, engem nem lehet megrémiszteni. Amíg lehet, teszem a dolgomat. Tisztában vagyok azzal, hogy a miniszterség nem végtelen történet. Voltak elődeim, s jönnek majd utánam is, akiknek kívánok minden jót.
NÓGRÁDI TÓTH ERZSÉBET
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.