BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Indul a sztrádafelújítási program

Várhatóan május-júniusban startolnak az elmúlt évben indított és a díjbevételekből finanszírozott nyolcéves sztrádafelújítási program ez évi munkái - tudta meg lapunk. Ezeket az Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) Rt. ütemezve hirdeti meg, információink szerint az első munkák ajánlattételi határideje a múlt héten járt le. Az idei feladatokra 8,5 milliárd forintot terveztek.

Az ÁAK tavaly indította a sztrádafelújítási programját. Ennek célja a díjas állami autópályák (az M0-s kivételével - a tervek szerint - valamennyi díjassá válik) műszaki és szolgáltatási szívonalának azonossá tétele. Ebben az újabb szakaszok - azaz az M1-es Győr és országhatár közötti része, valamint az M3-as - voltak az irányadók. Az autópályák burkolatának kopórétegét - az európai gyakorlat szerint - átlagosan tízévenként kellene felújítani, de ez a régebben épülteknél, forrás hiányában, elmaradt. A díjbevételekből finanszírozott programban - az M7-esen kívül - a társaság által kezelt valamennyi autópálya (M0-s, M1-es, M3-as, valamint az M5-ös M0-son belüli szakasza) felújítása szerepel. Az M7-est is az ÁAK üzemelteti, de felújítása - mint arról lapunk korábban beszámolt - a Nemzeti Autópálya Rt. beruházásában, illetve a Betonút-Vegyépszer alkotta konzorcium kivitelezésében valósul meg.

Információink szerint az ÁAK az idei munkákat - az elmúlt évhez hasonlóan - több csomagban tervezi meghirdetni. Úgy tudjuk, hogy követve a tavalyi hirdetési gyakorlatot, az ez évi első projektek versenytárgyalási felhívását a Magyar Nemzetben tették közzé. A meghirdetett munkák ajánlattételi határideje a múlt héten járt le.

Lapunk információi szerint a díjbevételekből finanszírozott programra az idén 8,5 milliárd forintot terveznek fordítani. Ebből - egyebek között - összesen mintegy 4,5 kilométernyi burkolatot (döntően az M1-esen, de az M0-son is) erősítenek meg, és 80 hídnál végeznek kisebb-nagyobb felújításokat. Az idei első versenytárgyalási felhívást a 2002. évi fenntartási feladatok közül hatra - burkolatfelújítástól a burkolatjel-felújító festésen át a belső korrózióvédelemig többféle munkára - hirdették meg.

A társaság tavaly az autópályák egységes - műszaki és szolgáltatási - színvonalú fejlesztésére 8,2 milliárd forintot fordított. Ennek keretében 93 (M1: 62, M3: 13, M5: 9, M0: 9) kilométernyi fél autópálya kapott új vagy megerősített burkolatot. Megkezdődött továbbá a pihenőhelyek felújítása az M1-esen. Útüzemi beruházásként elkészült az M1 mentén 192 kilométeres kétoldali hosszban a védőkerítés, folytatták az M0-s autóút fizikai elválasztásának kiépítését. Tavaly a hídfelújítási munkák értéke 1,5 milliárd forint volt, amelynek keretében a kezelt hídállomány több mint 11 százalékánál - összesen 49 hídnál - történt valamilyen beavatkozás. Korszerűsödött és átépült a Bicskei Autópálya Mérnökség, és jelentős mértékben cserélődött le - 1,3 milliárd forint értékű gépbeszerzés folytán - az elavult üzemeltető géppark a mérnökségeken. Ezáltal a társaság elérte, hogy nincs 20 évesnél öregebb alapgépe.

Magos Katalin

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.