Az osztrák állami autópálya-üzemeltető konszern, az Asfinag magántőke bevonásával szeretne megépíteni három új szakaszt. Az új fejlesztési formától rövidebb határidőket, olcsóbb kivitelezést és üzemeltetést várnak.

Az Asfinag hétmilliárd eurós adósságot görget, ezért nem tudna forrásokat mozgósítani három új autópálya építésére. Az egyik az északi A5-ös sztráda új szakasza, a másik az A6-osnak a Pozsony felé tartó leágazása, a harmadik pedig a Linz és Freistadt közötti szakasz.

A PPP ("public-private-partnership") forma alkalmazása azt jelentené, hogy az állam kijelöli a nyomvonalat, utána azonban a közreműködő magánvállalatok vennék át a kivitelezésért való teljes felelősséget, ők építenék és üzemeltetnék az új szakaszokat. A javaslat szerint a finanszírozásban az érintett tartományoknak is részt kellene venniük, mégpedig azon a címen, hogy megelőlegeznek új térségek gazdasági fellendítését célzó beruházásokat. Bizonyos forrásokat az Asfinag is juttatna, ez azonban a tartományi kormányzat hozzájárulásával együtt sem haladná meg a beruházások költségének 49 százalékát. Mint a Die Presse emlékeztet, az összes befektetésnek részint a teherjárművek által fizetendő útvámból, részint a személyautók részére vásárolt címkék megfelelő hányadából kellene megtérülnie. Ha ez nem lenne elegendő, akkor - az Asfinag szerint - valamiféle "árnyékútvámot" is kellene (kilométerarányosan) fizetni.

A javaslat szerint jelentős költségcsökkenésnek kellene előállnia azáltal, hogy magánvállalatok szervezik az építést és az üzemeltetést. A magáncégeknek azonban nemcsak saját tőkével kellene hozzájárulniuk az építéshez, jelentős kiegészítő forrásokat kellene bevonniuk a biztosítótársaságoktól és bankoktól, emellett technológiát kellene hozniuk az informatikai és távközlési cégektől, illetve korszerű kivitelezési eljárásokat az építőipari vállalatoktól. (VG)