Néhány napon belül különböző fórumokon ismertette a dán elnökségi prioritásokat Anders Fogh Rasmussen dán miniszterelnök, Per Stig Möller külügyminiszter és Bertel Haarder Európa-ügyi miniszter. Ismertetésükből minden esetben kitűnt, hogy a fő figyelmet a csatlakozási tárgyalások ez évi sikerre vitelének akarják szentelni a ma kezdődő elnökség ideje alatt.
A mindehhez vezető menetrendet tekintve a dán EU-elnökség azt szeretné, ha szeptember végéig valamennyi, nem közvetlenül közös költségvetési vonzatú témakört le tudnák zárni a jelölt országokkal, és ha legkésőbb november elejére megszületne a még hiányzó közös EU-álláspont a pénzügyi vonatkozású kérdésekben, köztük az agrártámogatások kiterjesztésének ügyében. Mindhárman hangsúlyozták: Koppenhága mindent meg fog tenni annak érdekében, hogy külön kezeljék a közös agrárpolitika várható reformjának, valamint a bővítésnek az ügyét, cserébe a tagjelöltektől kellően "rugalmas" és "ésszerű" megközelítést várnak a tárgyalások kulcstémáit érintve. Úgy vélték, hogy még mindig jók az esélyek a tárgyalások decemberi koppenhágai lezárásra, méghozzá mind a tíz, erre esélyesnek tekintett tagjelölttel.
A további féléves elnökségi témák kapcsán a dán EU-elnökség részben bicegős alapon áll majd, lévén, hogy a vonatkozó EU-szerződések értelmében Dánia "opt out"-ot (kimaradási lehetőséget) kapott az euróból, továbbá a védelmi politika, valamint egyes bel- és igazságügyi témák közös menedzseléséből. Emiatt Koppenhága részben osztozni is kényszerül az EU-elnökség gyakorlásán, és mától a görögöké a soros elnökség az eurózóna országainak belső egyeztetésén, valamint a védelempolitikai kérdéseket érintő EU-miniszteri tanácsüléseken. Dán miniszter elnököl viszont majd a bel- és igazságügyi tanácskozásokon.
A pragmatikus dán diplomácia távolmaradása különösen a védelempolitikai kérdéseknél éreztetheti majd kedvezőtlenül a hatását, mivel a továbblépés útjában álló EU-NATO együttműködési megállapodást éppen egy görög-török vita hátráltatja, és diplomáciai körökben kevés esélyt látnak arra, hogy Athén és Ankara nézeteltérését görög elnökség mellett el lehetne simítani. Márpedig az idő szorít: 2003-ra az Európai Uniónak készen kellene állnia a két és fél éve vállalt 60 ezer fős gyorsreagálású hadtest két hónap alatt történő (EU-területen kívüli) telepítésére és legalább 12 hónapos folyamatos állomásoztatására. "Kikölcsönzött" NATO-eszközök nélkül mindez érdemibb műveletek lebonyolításához aligha lehetséges.
A dán fél évre esik a leendő újabb EU-reformkonferenciát - egyes remények szerint akár egy igazi EU-alkotmányt is - előkészítő konvent munkájának újabb szakasza. Idáig a 105 konventtag a vélemények begyűjtésével (a "meghallgatással") volt elfoglalva, mostantól viszont már áttérnek az egyes felvetések tanulmányozására. Bertel Haarder Európa-ügyi miniszter ennek kapcsán jelezte: Koppenhága egyfelől fokozni szeretné majd a nemzeti parlamentek szerepét, másfelől kormánya a közösségi intézmények és megoldások erősítését támogatja.
A dán elnökség lehet a végrehajtója azon - Sevillában elfogadott - belső reformoknak is, amelyek új tematika szerint strukturálják az EU miniszteri tanácsának munkáját, tizenhatról kilencre csökkentve a szakminiszteri tanácsülések számát, a külügyérek napirendjét pedig kettéválasztva egy alapvetően "EU-ügyi", törvényhozási ülésre és egy klasszikus külpolitikai tanácskozásra. Az előbbi esetében további fontos újítás lesz, hogy szeptembertől az EU-törvényalkotást érintő külügyminiszteri vitáknak a sajtó számára nyitottakká kell válniuk.
Fóris György
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.