BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Konjunktúrakövető a hazai gazdaság

A magyar gazdaság a 90-es években fokozatosan egyre kisebb késésekkel követte a világgazdasági konjunktúra változásait - áll az Ecostat Gazdaságelemző és Informatikai Intézet elemzésében. A szoros kapcsolat ellenére hazánk tartósan magasabb növekedési ütemet tud produkálni, mint az Európai Unió.

A bruttó hozzáadott érték növekedési üteme az utóbbi két évben nálunk is és a környező tagjelölt országokban is mérséklődött. Ennek alapvetően a világpiaci dekonjunktúrára visszavezethető okai vannak. A hazai GDP változása jól követi a nemzetközi konjunktúraciklusok változását, a fellendülés idején növekszik, a hanyatlás időszakában pedig rendszerint csökken, különösebb fáziskésés nélkül.



Késve csatlakoztunk a konjunktúrához



Korábban, a transzformációs időszak első felében ez még nem volt ennyire természetes, egyrészt azért, mert 1989 és 1993 között (1970. évi bázison számolva) mintegy 35 százalékpontos viszszaesés következett be. Ezt az-

után a megtett reformintézkedéseknek köszönhetően fokozatosan ismét növekedés követte, de ez 1999-ig, egy helyreállítási ciklus részeként, még nem teljesen a piacgazdasági törvényszerűségek szerint változott.

A folyamat egyik jellemzője volt, hogy csak késve csatlakoztunk az akkori világpiaci konjunktúrához, rendszerint akkor, amikor az már a leszálló ágában volt. Emiatt - miként az a következő ábrán érzékelhető - a konjunktúracsúcsnál jelentkező "húzó"-hatásokat csak kisebb növekedési többlettel tudtuk kihasználni.

Ugyanez mondható el a fejlett országok, közte a viszonyítási alapul szolgáló EU-tagállamok gazdasági növekedéséről is. A felzárkózás fenntartásához arra van szükség, hogy a GDP-növekedésben elért előnyünket a kedvezőtlen világpiaci helyzetben se veszítsük el. Helyeselhető az a gazdaságpolitikai cél, hogy a magyar és az uniós átlag növekedési ütemek közötti kétszeres arányt tartósan fenntartsuk. A tények azt mutatják, hogy ez a különbség napjainkban Magyarországon jobban biztosított, mint ahogy azt korábban, a konjunktúra időszakában tapasztaltuk.

Amennyiben a korábbi (1997-1999-es) ciklusban történt, már említett késéstől elvonatkoztatunk, és csak a konjunktúracsúcsok és -mélypontok magyar és uniós növekedési adatait hasonlítjuk össze, arra a következtetésre jutunk, hogy az előző kormányzat által alkalmazott anticiklikus intézkedések (Széchenyi-terv, Széchenyi-plusz), a ciklus leszálló szakaszában kezdik meghozni eredményüket.

Természetesen ahhoz, hogy ez a feltételezés kellően bizonyított legyen, részletes tételes hatásvizsgálatokra van szükség. Az Ecostat korábbi számításai szerint a Széchenyi-terv hatásaként mintegy 1,5%-os GDP-többletet lehet figyelembe venni; ennyivel nőhet meg a lakás- és autópálya-építések következtében az építőipar és a beszállítóiknak a bruttó hozzáadott érték volumene.

1998 III. negyedévében (az akkori magyar konjunktúracsúcs időszakában) még csupán az uniós növekedés 1,6-szeresét;

2000 I. negyedévében, az új ciklus csúcsidőszakában 1,7-szeresét;

2001 III. negyedévében pedig, a ciklus eddigi mélypontja közelében, 2,6-szeresét érte el a magyar nemzetgazdaság.



A csatlakozó országok helyzete



A 2000. évi élénkülés időszakában a vizsgált csatlakozó országoknak két jellegzetes csoportja különböztethető meg. Az elsőt azok az országok képviselik, amelyek a piacgazdasági reformok nagy részét már megvalósították, és ennek nyomán fejlődésük, ha eltérő ütemben is, de tendenciájában nagyjából együtt változik a fejlett piacgazdaságú országokéval. Ilyenek: Bulgária, Lengyelország, Magyarország, Szlovákia és Szlovénia. Ezek éven belüli növekedési maximuma alig tér el egymástól, számításaink szerint 1,5-1,7 szerese lehet az EU maximumának. A másik csoportba a reformokat, vagy azok meghatározó részét késlekedve végrehajtó országok tartoznak. Ide Csehország és Románia sorolható, amelyek emiatt csak az EU-országoktól elmaradó (90, illetve 60%-os) hatásfokkal tudták kihasználni az élénkülés nyújtotta növekedési lehetőségeiket.

2001-ben a konjunktúra leszálló szakaszába került, ezért itt a minimumok összevetésével határozható meg a növekedési lehetőségek kihasználásának a mértéke. Ennek alapján a csatlakozó országok három csoportja különíthető el. Ezek közül az első csoportba az EU-növekedés mintegy 2-3-szorosát elérő országok sorolhatók. Ide Bulgária, Csehország, Magyarország Románia és Szlovénia tartozik. A másodikat Szlovákia jelenti, ahol az EU-mélypontot alig (10%-kal) meghaladó volt a múlt évi növekedés minimuma. A harmadik csoportba Lengyelország sorolható, ahol ennek a nagysága mindössze 60%-a az EU viszonyítási alapul vett növekményének.

Az első csoportba tartozó országok között is vannak különbségek. Bulgária, Csehország, Románia és talán még Szlovénia is külön csoportot képvisel. A viszonylag gyors növekedés fő hajtóerejét jelenleg a privatizáció jelenti. Ennek növekedésgyorsító hatásait a magyar gyakorlatból jól ismerjük.



Magyarország az élmezőnyben



Magyarországon a jelen fejlődési szakaszban már túl vagyunk a privatizáció teljesítményfokozó hatásán. A növekedés fenntartásához más módszerek és eszközök kellenek, amelyek jórészt a kis- és középvállalkozások megerősítését szolgáló állami támogatások, a Széchenyi-terv rásegítő intézkedéseinek hatására kezdenek fokozatosan érvényre jutni.

Magyarország - a nemzetgazdasági teljesítmények változását összevontan kifejező GDP-növekedési ütemek alapján - továbbra is a közép-európai országok élmezőnyébe tartozik. Ezt a helyét a konjunktúraciklus leszálló ágában is meg tudta tartani, amikor sok fejlett és feltörekvő országban drasztikusan visszaesett a termelés és emiatt a gazdaság egyensúlya több tekintetben is romlott. A magyar gazdaság az anticiklusos kereslet ösztönző politikájának köszönhetően 2000-2001-ben is elfogadható növekedést tudott felmutatni, a hozott intézkedések azonban nem lépték túl azokat az arányokat, amelyek az egyensúly fenntartását veszélyeztetnék. A hazai fogyasztás élénkítése mellett ezt úgy érték el, hogy a beruházások növekedési üteme (sok fejlett

piacgazdaságú országhoz hasonlóan) alacsony szintre csökkent, s emellett a vállalkozások ter-melése és készletszintje mérsékelődött.

A hazai gazdaság más szektorainak fejlődése is jónak tűnik, nemzetközi összehasonlításban is. A dekonjunktúra ellenére a foglalkoztatásban sem következett be visszaesés, legfeljebb ütemmérséklődésről lehet beszélni, az infláció pedig az átmeneti "beragadás" után erőteljesen csökkent, s a folyamat 2002-ben nagy valószínűséggel folytatódik. A külgazdasági egyensúly javítása terén további előrelépés történt, ki tudtuk aknázni azokat a forrásokat, amelyek az importigényesség mérséklésére adtak lehetőséget.

Varga Zsuzsa

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.