A térségben - immár hosszú idő óta - nálunk a legmagasabbak közé tartoznak az üzemanyagárak. Július elsejétől pedig tovább nyílik az olló. Az Országgyűlés döntésének megfelelően a jövedéki adó a benzin árában 10,5, a gázolajéban 4,8 forinttal növekszik. Mivel ezzel az áfa alapja is megemelkedik, összességében 13,1, illetve 6 forintos növekedéssel kell számolni.

Mindazonáltal a szakemberek nem tartanak attól, hogy újból felvirágzik a benzincsempészet. Bíznak ugyanis a korábban bevezetett szigorítások elrettentő hatásában. Nem is terveznek a vámhivataloknál különleges intézkedéseket. Mindenesetre felkészültek arra, hogy az első időben többen megpróbálnak valamilyen módon olcsóbb üzemanyaghoz jutni. Ám úgy vélik, ez a hullám egy-két hónap alatt lecseng.

Eddig meglehetősen hatásosnak bizonyultak a feketekereskedelem elleni intézkedések, folyamatosan csökken az emiatti költségvetési kiesés. A becslések szerint 1999-ben 25 milliárd forintot tett ki az illegális benzinkereskedelem okozta veszteség, ez 2000-ben a felére csökkent, tavaly pedig tovább mérséklődött. A hazai szigorítások értelmében egy gépkocsi naponta csak egyszer lépheti át vámmentesen a határt, s kizárólag a gyárilag beépített tankra érvényes ez a kedvezmény. Csak akkor lehet második vagy további átlépésnél megúszni a vámfizetést, ha a gépkocsi vezetője számlával igazolja: Magyarországon vásárolta az üzemanyagot.

Próbálkozások egyébként elsősorban az ukrán határszakasz mentén fordulnak elő, ugyanis itt feltűnően nagy az árkülönbség. Információink szerint egy liter gázolaj a határ túloldalán 79 forintba kerül, a benzin ára 95 forint. Ám a vámőrök ki tudják szűrni az ügyeskedőket, a megnövelt tankkal közlekedő gépkocsikat. Alacsony áraival Románia tűnhet még a csempészek vadászterületének, ám itt a tapasztalatok szerint nem sokan vállalkoznak feketefuvarra.

A térség legdrágább benzinjét Ausztriában mérik, mától a különbség mindössze öt forintra szűkül. A gázolaj ára sem alacsony - 195 forint -, de még így is csak a második helyet foglalja el a magyarországi mögött.

Az természetesen megszokott jelenség - s nem is minősül viszszaélésnek -, hogy a határ menti települések lakói saját kocsijukat alkalmanként a szomszédos országban tankolják meg. Gyakran nem is az olcsóbb üzemanyag a vonzó, hanem egyszerűen az, hogy az innenső oldalon több tíz kilométert kellene autózni a legközelebbi kútig, míg a határ túloldalán 2-3 kilométeren belül van töltőállomás.

Bisztricsány Julianna