Az 1949-es államosítások után létrehozott állami vállalatokat az 1960-as években az egykori Magyar Édesipari Vállalat alá szervezték, amely így hat gyárat működtetett. Ezeket 1981-ben három cégre választották szét: négy üzem a Budapesti, egy a Szerencsi Édesipari Vállalathoz, egy pedig a Győri Keksz- és Ostyagyárhoz került. Az 1991-es privatizációkor mindegyik vállalatot üzemi tanács irányította, s a győriek és a szerencsiek maguk vezényelték le magánosításukat is. A Budapesti Édesipari Vállalatot 1992-ben azonban már az állami privatizációs szervezet értékesítette.
A győri társaság 84 százalékban a brit United Biscuits kezébe került, a szerencsit a Nestlé vásárolta meg, míg a fővárosi négy gyár a Stollwercknek jutott. Ez utóbbi nem sokat késlekedett: megszerzett üzemeit egyenként értékesíteni kezdte. Így került 1992-ben a Zamat Kávé- és Kekszgyár a Nestléhez, a Csemege Édesipari Vállalat pedig 1993-ban az amerikai Kraft Jacobs Suchardhoz (2000 óta: Kraft Foods). A Duna Csokoládégyárat a Stollwerck bezárta, így rövid idő alatt egyetlen termelőegysége maradt.
Stollwerck: kudarc a keleti fronton
Néhány év múlva azonban változott a német cég kelet-európai stratégiája: a FÁK-piacra való betörés álmát hajtva üzemeket vett Orosz- és Lengyelországban, itthon pedig 1995-ben zöldmezős beruházással - a keleti export reményében - a magyar igényeknél jóval nagyobb kapacitású gyárat épített Székesfehérváron.
Amikor a zavaros orosz gazdasági helyzet miatt a Stollwerck hátrálni kényszerült, az egész birodalom megroggyant. 1999 elején a fehérvári üzemet eladta a United Biscuitsnek, s a többi túlfejlesztett közép-európai gyárra is vevőt keresett. Közben a családi tulajdonban lévő birodalom vezetése körül gondok támadtak. Hans Imhoff, a mostani elnök ugyanis elmúlt 80 éves, ám egyetlen rokon sem kívánt a helyébe lépni. Így végül a teljes értékesítés mellett döntöttek: az orosz, lengyel és megmaradt magyar érdekeltségek eladásáról a Kraft Foodsszal állapodtak meg. (Tőlünk nyugatra állítólag a Barry Callebaud céggel írnak alá hamarosan megállapodást az átvételről.)
Külföldön tavaly simán le is zajlott a tranzakció, itthon azonban a kevesebb mint egyszázalékos tulajdonát apportáló balmazújvárosi önkormányzat az osztrák Raiffeisen Private Equity Management AG kockázati tőke-alappal karöltve létrehozta a Triász-Perry Kft.-t, amely bejelentette: élni kíván elővásárlási jogával. A lépést igencsak rossz néven vevő, 90 százalékban tulajdonos Stollwerck AG mindent igyekezett elkövetni a Krafttal kötött megállapodás végrehajtására, ám kudarcot vallott. A Kraft Foods néhány hete bejelentette, hogy látva a nehézségeket, viszszalép a magyarországi vételtől.
Zombori Viktória, az osztrák alapkezelő itthoni képviseletének vezetője lapunknak kifejtette: az elsősorban fogyasztási cikkek piacára koncentráló befektető arra számít, hogy a magyar édesipar forgalma - különösen az EU-csatlakozás után - jobban nő majd a GDP-nél. Ezért tulajdonosként komoly fejlesztéseket terveznek. Kiemelte: hamarosan nagy horderejű bejelentéssel lépnek a nyilvánosság elé.
Győri Keksz: folytatódó átalakítás
Közben világszinten is folytatódott az átrendeződés: a United Biscuitset 1999 végén közösen felvásárolta a Danone, illetve a Nabisco vezette két konzorcium. Az ügylet nyomán 2000 novemberében a győri és a székesfehérvári gyár egyaránt a konkurencia megszüntetésében érdekelt francia cég ölébe hullott, amely nemigen tudott mit kezdeni a megszerzett hatalmas termelői kapacitással. Ezért döntött úgy tavaly tavaszszal - egy az egész Danone-birodalomra kiterjedő leépítés részeként -, hogy a modernebb fehérvári üzembe helyezi át a termelést, a győri vállalatot pedig bezárja. A kirobbanó botrány miatt azonban visszakozni kényszerült: végül a győri 650-ből "csak" 330 állás megszüntetését és a kekszvonal költöztetését határozta el. Az átalakítások továbbra is a tervek szerint folynak - tudtuk meg Halbritter Mátyástól, aki a Magyar Édességgyártók Szövetségének és a Győri Keksz Kft.-nek is elnöke. A mai elképzelések szerint a cukorkák és töltött kekszek gyártása továbbra is Győrben marad. (Öszszeállításunk a 2002. június 13-i számban.)
Piaci erőviszonyok: növekszik a nagyok súlya
A két tranzakció jelentőségét érzékelteti, hogy az egyenként 10 milliárd feletti édesipari árbevételt produkáló Győri Keksz, Nestlé Hungária, Kraft Foods és Stollwerck 2001-ben együttesen a magyar édesipar 120 milliárd feletti árbevételének több mint 50 százalékát adta - magyarázta lapunknak Halbritter Mátyás. (Ez az arány két-három évvel korábban csak 40-42 százalék volt.)
Komoly szerepet játszanak az olyan magyar alapítású, rendszerváltás után idult édesipari vállalatok is, mint a Sweet Point, a Detki Keksz, a Szamos Marcipán, a Tutti vagy a Perfetti Van Melle (Fundy), s a nagy importáló cégek, mint a Ferrero vagy a Master Foods. (Az elmúlt években az import meghaladta a kivitelt, aminek elsősorban a vámok leépítése volt az oka.) Emellett nagyon sok kis üzem is előállít édesipari termékeket, elsősorban helyi igényekre alapozva.
A piacot három szegmensre bonthatjuk: a forgalom 58 százalékát adó csokoládégyártásban a Nestlé, a Stollwerck és a Kraft Foods vezet, a 8-9 százalékra rúgó cukorkagyártásban a Győri Keksz és a Sweetpoint jeleskedik, míg a 33-34 százaléknyi lisztesáruknál (keksz, nápolyi) a Győri Keksz és a sok kereskedelmi lánc saját márkás termékeit gyártó Detki Keksz áll az élen.
Az elnök kiemelte: a kilencvenes években tapasztalható jókora visszaesést az utóbbi két esztendőben kisebb növekedés követte. A nagy gyártók termékfejlesztéssel, kapacitásbővítéssel és magas színvonalat garantáló minőségbiztosítási rendszerek kiépítésével mára elérték, hogy az itthoni termékek világszínvonalúak és a külpiacokon is versenyképesek. A technológia ugyanaz, legfeljebb a köztes munkafolyamatok gépesítése maradt el az olcsóbb munkaerő miatt - mondta.
Az utóbbi években nemcsak az olcsóbb termékek fogyasztása emelkedett, hanem mind többen keresik a prémium kategóriát is. Úgy számolt, hogy az uniós csatlakozás után nemcsak a vásárlóerő nő majd, hanem fokozatosan a fogyasztási szokások is megváltoznak. A hazai 8 kilós évi egy főre jutó fogyasztás még jóval a 23 kilós uniós átlag alatt van, így 10-15 év alatt Halbritter Mátyás szerint megduplázódhatnak a belföldi eladások. Ennek némileg ellentmond, hogy az EU tagországaiban nem a fejlettségi szint, sokkal inkább a kulturális és éghajlati viszonyok látszanak befolyásolni az édességfogyasztást: miközben Portugália és Görögország a sereghajtó, az első helyen a Benelux államok, az Egyesült Királyság és Skandinávia áll.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.