BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A kereskedelem szerepe a felzárkózásban

Az EU-bővítés a tagjelölt országok kereskedelmében számos változást idéz elő, amihez a kereskedőknek alkalmazkodniuk kell - szögezte le Xavier Durieu, a brüsszeli székhelyű EuroCommerce főtitkára tegnap Budapesten, ahol a Vállalkozók Országos Szövetségének (VOSZ) "EU-csatlakozás: Magyar kereskedelem - quo vadis?" címmel tartott konferenciáján vett részt.

A tíz újonnan csatlakozó ország közül Magyarország van a legjobb helyzetben - mondta Xavier Durieu. Az európai gazdasági szakember ugyanakkor figyelmeztetett arra, hogy kontroll alatt kell tartani a bérnövekedést és az inflációt is, csökkenteni kell az adókat és a vállalkozások adminisztrációs terheit, rugalmassá kell tenni a munkaerőpiacot. A vidékieknek végig kell gondolniuk, mivel akarnak foglalkozni - mondta. A sikeres csatlakozáshoz szükség van még az intézményi stabilitásra, a jól működő közigazgatásra és a korrupció visszaszorítására. A közösségi joganyag átvételére azért van szükség, mert ha nem tesszük meg, akkor ez protekcionizmusnak számít, amit az EU nem enged meg.

A kereskedelmi vállalatok számára a fő kihívást egyrészt az Unió szabályozórendszerének megértése és használata jelenti, másrészt célszerű felkészülniük arra, hogy miként álljanak helyt az élesebb versenyben, kielégítve vásárlóik egyre növekvő igényeit. A kibővített Európában a kereskedelem jelenti majd a legszorosabb kapcsolatot a feldolgozóipar és a közel 500 millió fogyasztó között. Csak az EU jelenlegi tizenöt tagországában 4,7 millió vállalat működik a kereskedelemben, amely 13 százalékkal részesedik az EU-ban előállított nemzeti össztermékből, s 22 millió embernek biztosít munkát.

A kereskedelemre fontos szerep vár az EU-tagjelölt országok gazdaságának felzárkózásában - hangsúlyozta a főtitkár. A kereskedelem a gazdaság egyik legnagyobb munkaadója, ugyanakkor dinamikusan fejlődő szektor, a jólét egyik forrása és alapvetően erősíti a társadalmi összetartozás érzetét. A magyarországi kereskedők EU-csatlakozási felkészülését az EuroCommerce tréning- és szemináriumi programokkal kívánja támogatni.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.