Az Európai Unió közlekedési miniszterei 2008 januárjára tűzték ki a belföldi vasúti teherszállítás (kabotázs) megnyitását a szabad verseny számára - közölte a görög elnökség az El País szerint. A pénteki döntés annak dacára született meg minősített többséggel, hogy Franciaország, Belgium és Luxemburg ellene szavazott. "Párizs elvben nem ellenzi a vasúti teherszállítás liberalizálását, de nem fogadhatja el, hogy ellenőrzés nélkül valósuljon meg" - mondta Gilles de Robien francia közlekedési miniszter.
A döntéssel két évvel halasztották el a liberalizálást Loyola de Palacio EU-biztos javaslatához képest - írta a Die Presse. A diplomatákat meglepte, hogy a miniszterek többsége túltette magát az ellenszavazatokon. Párizs, Brüsszel és Luxembourg ellenkezését megfigyelők annak tulajdonítják, hogy ez a három kormány tekintettel van a szakszervezetek álláspontjára.
A liberalizálást egyébként az elfogadott döntés alapján is meg lehet akadályozni: az Európai Bizottság 2007-ben köteles lesz jelentést készíteni a liberalizálásnak a tagállamok gazdaságára gyakorolt hatásáról. Diplomáciai körök szerint ha ez a vizsgálat kedvezőtlen eredményre jut, a kabotázs liberalizálásáról hozott döntés veszélybe kerülhet. A nemzetközi vasúti forgalom formálisan két hete liberalizált, de a reform megvalósítása akadozik.
A liberalizálás célja a vasúti teherszállítás részarányának növelése a közúti szállítással szemben. Az utóbbi részaránya Nyugat-Európában évtizedek óta csökkenő, és messze elmarad az amerikai vasút viszonylagos teljesítményétől. Három eltérő nyomtáv, 15 áramrendszer és vasúti térközbiztosító rendszer működik. Az EU legalább a biztonsági követelményeket és a mozdonyvezetők jogosítványát szeretné egységesíteni.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.