BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A jó üzlethez fontos az állandó jelenlét

Elcsépelt közhelynek hangzik, de attól még igaz: Kínában ott tolong a világ, az ország kegyeit keresik a világ vezető multinacionális cégei éppen úgy, mint a még magyar viszonylatban sem túlságosan nagy vállalatok. Ebből következően a verseny óriási, ebben helytállni nem kis teljesítmény. Ezt ez idáig - mint a magyar export nagysága is mutatja - viszonylag keveseknek sikerült elérnie. Akik pedig megvetették a lábukat, hasonlóan vélekednek a piac megdolgozásáról, megtartásának módjairól. S egybecsengőek az általuk adott tanácsok is, legyen szó akár gyógyszer-, akár gépjárműipari profilú cégről, vagy akár a tanácsadói-közvetítői területen magának helyet kérő vállalkozásról.

Nem könnyű piac a kínai, kiváltképpen nem az a magyarok számára - véli a Rába Futómű Kft. tavaly nyitott pekingi irodájának vezetője. Csen Hszin szerint ennek sok oka van, s ezek sorában csak egy a távolság. Más a gondolkodásmód, mások a szokások, s mindez az üzleti életben is markánsan megjelenik. Hasonlóan fogalmaz a Richter Gedeon Rt. több mint hat éve működő pekingi képviseletének vezetője, Gizur András is, aki emellett arra is rámutat, hogy Kína a mai napig - legalábbis politikai értelemben - kommunista ország, s már csak ezért is más feltételekkel kell a piacon dolgozni. Emellett a Kínába betörni tervező vállalatoknak egy sor olyan dologra kell felkészülniük, amelyekkel egy konszolidált piacgazdaságban nem találkoznak. Ilyen a szabályozók folyamatos és állandó változása, s ennek megfelelően új és újabb kiskapuk nyílása; a törvények, szabályok európai normáktól való jelentős eltérése; a gyenge fizetési hajlandóság; annak komoly, reális és szinte kivédhetetlen veszélye, hogy az adott terméket igen hamar lekoppintják, esetenként a márkanevet le is védik - mondja.

Fel kell arra is készülni, hogy Magyarországon nem reális a kialakult Kína-kép: a kínai gazdaság ugrásszerűen fejlődik, az ipar egyre jobb minőségű termékeket produkál olcsón s igen versenyképesen, hiszen a munkabér csak töredéke az európainak, benne a magyarnak. Az üzleti élet (is) egyes nagyvárosokban és a tengerparti sávban sok tekintetben fejlettebb, mint az átlagos európai; erre példa a számítógép-használat elterjedtsége - számol be tapasztalatairól Gizur András. Ezeket a - korántsem a teljesség igényével felsorolt - problémákat csakis helyi jelenléttel lehet leküzdeni - hangsúlyozza a Richter képviselője, akinek véleményét az is alátámasztja, hogy cége évente immár több millió dollár értékű késztermékexportot képes bonyolítani Kínába, miközben az onnan származó alapanyagimportja ettől jócskán elmarad.

Hasonlóan látja a helyzetet a sanghaji irodáját négy éve működtető TradeLand Kft. képviselet-vezetője. Vizi Balázs tapasztalatai szerint sokszor nem az áron dől el vagy bukik meg egy üzlet, hanem az állandó jelenléttől függően. Erre ugyanis sokat adnak a kínaiak, akik számára ez fontos szempont. Mint indokol: sok a rossz tapasztalat, rengeteg a kikerülendő kis csapda, a helyi üzletemberek igen fineszesek, s nemegyszer előfordult - multinacionális cégekkel is -, hogy az üzleti tárgyalások, vagy akár csak egy kiállítás pavilonjánál begyűjtött katalógus, vagy termékminta alapján a márkanevet (olcsón) bejegyeztették Kínában, illetve lekoppintották a terméket, amelynek gyártásába fogtak. Habár a fentieket kivédeni százszázalékosan nem lehet, óvintézkedéseket kell és lehet is tenni - véli Vizi, akinek cége részint külkereskedelemmel, részint piacrajutási, marketing-tanácsadással, továbbá konzultációs szolgáltatásokkal foglalkozik.

Mind ő, mind Gizur szerint tehát feltétlenül tartós jelenlétre van szüksége annak a cégnek, amely komoly üzleti kapcsolatok kiépítését és fenntartását tervezi Kínában. Emellett nem szabad spórolni helyi ügyvédek, jogászok szolgáltatásainak, továbbá százszázalékosan megbízható helyi alkalmazott munkájának igénybevételén. Ugyan a kínai nyelv ismerete az üzleti életben nem feltétlenül szükséges, ám egy sor ügyet csak a helyiek tudnak gyorsan elintézni. Ám még ha a legkörültekintőbben is jár el egy vállalat, akkor is óriási kockázatra kell felkészülnie a kínai piacon - vélik egybehangzóan az általunk megkérdezett üzletemberek.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.