A tervek szerint rövidesen meglódul a Suzuki szekere Európában. Az esztergomi gyár nagy fejlesztések előtt áll, s egy év múlva már háromra bővül a Magyarországon készülő korszerű modellek száma. A japán márka azt kívánja elérni, hogy három év múlva már 350 ezer gépkocsit értékesítsen kontinensünkön, aminek a tervek szerint az egyharmada készülne Esztergomban.
Mind ez idáig azonban a kis lépések taktikája jellemezte a Suzuki európai stratégiáját.
Az eredetileg a magyar piac ellátására szánt esztergomi gyár építkezése nagyjából egy időben kezdődött a rendszerváltással. Azt ezt követő piacliberalizálás pedig nyilván váratlanul érte a Magyar Suzuki Rt.-t, így a már akkor sem fiatal Swift a gyártás 1992. októberi megkezdésekor egy folyamatosan élesedő piaci verseny közepén találta magát. Igaz, a magyar gyártású Suzukik mindig is vezették az értékesítési listát, de az időközben másfél évtizedessé öregedett - bár folyamatosan korszerűsített - Swift iránt csökkenni kezdett a bel- és a külföldi kereslet. Olyannyira, hogy az elmúlt évben Esztergomban gyártott 86 ezer autó több mint 40 százaléka már az Opellel közösen fejlesztett Wagon R+ volt. Így hát hiába jelentette ki éppen két éve a cégalapító, hogy addig gyártják a Swiftet, amíg van rá vevő, a korszerűsítést nem lehetett tovább halogatni.
Az új csapásirányt persze nyilván nem a közelmúltban határozták meg, hiszen a Wagon R+ sorozatgyártásnak 2000. februári beindítása is az új stratégia első elemeként értékelhető. A következő évi közgyűlést követően pedig évi 5-10 milliárd forintos beruházásokról szóló tervet jelentett be a világcég elnöke. Azonban ezt megelőzően valami nem a várakozásoknak megfelelően alakulhatott, hiszen a 2000. évre szóló terv 137 milliárd forint nettó árbevétellel számolt, ezzel szemben csupán 129,6 milliárdot ért el a társaság. Emellett 2001 januárjában - amikor a Magyar Suzuki Rt. 62 milliárddal növelte addigi 19,8 milliárd forintos alaptőkéjét - a gyár úgy tájékoztatta lapunkat, hogy az évben mintegy 100 ezer személygépkocsi előállításával számolnak a társaság vezetői.
A bűvös 100 ezer azonban azóta is csak az évről évre közreadott tervekben szerepel, pedig az akkori tájékoztatás szerint a tőkeemelés egy részéből a rövid és hosszú távú hitelállományát rendezte a részvénytársaság, a fennmaradó összeget pedig a gyártókapacitás bővítésére és a minőségfejlesztésre szánták.
Egy évvel ezelőtt aztán már világosan látszott, hogy az európai autópiac a beruházási tervek jelentős módosítására kényszerítette a Magyar Suzukit. Mindez azután történt, hogy a tervezett 10,6 milliárd helyett csupán 4,7 milliárd forintot fordítottak a gyárra 2001-ben, amikor egyébként a 2000. évi 5,8 milliárd forintos mérleg szerinti veszteség már 800 millióra csökkent. Ezért az elmúlt évre a közgyűlésen 14 milliárd forintos beruházásról döntöttek.
Tavaly ősszel azután begyújtotta végre a rakétát a Suzuki: a párizsi autószalonon meghirdették a 2002 februárjában alakult Suzuki International Europe GmbH (SIE) által kidolgozott Suzuki European Renaissance (SER), vagyis a Suzuki reneszánsza Európában nevet viselő programot. Ennek kapcsán hozták nyilvánoságra az új modell esztergomi gyártásának tervét.
A SER szerint a Suzuki 2003-2007 között minden évben új modellel lép színre az európai piacokon, s a 2006-ig az itteni értékesítést - közel megháromszorozva - 350 ezerre növelik. A párizsi autószalonon bemutatott Concept-S gépkocsi a márka következő generációjának alapmodellje lesz, és utcai változatát 2004-től Esztergomban gyártják. Hirotaka Ono, a cég európai piacokért is felelős igazgatója azt is bejelentette, hogy az idén az öszszes modellt dízelmotorokkal is ellátják.
Ami a közeljövőt illeti, a Suzuki Motor Corporation nagy összegű beruházássorozatot tervez Magyarországon a következő két évben - erősítette meg lapunknak Tihanyi Tamás pr-vezető. Nincs szó azonban új üzem építéséről, hanem a jelenlegi gyár nagyarányú kibővítése szerepel a tervekben. A társaság korábbi tájékoztatása szerint 2004 végéig az 50 milliárd forintot is meghaladhatja a gyár átalakítására szánt összeg, ugyanakkor az alapítástól az elmúlt év végéig több mint 500 millió dollárt fordított beruházásokra a Suzuki Motor.
Esztergomban elsőként a festőüzem kapacitásának bővítésére kerülhet sor, mivel az a legszűkebb keresztmetszet a gyártási láncban. A ma érvényben lévő tervek szerint a jelenleg 85 ezres gyártókapacitás bővítése ugyanakkor folyamatos lesz 2005-ig, amikor már 120 ezer gépkocsi kibocsátását tervezik Esztergomban.
Mindez persze az évek óta beharangozott új modell sikerétől is függ, amelynek sorozatgyártását ma kezdik meg, s amelyet a piac már érezhetően vár. A két műszakban dolgozó gyárban az idén is mintegy 85 ezer autó készül, amelynek egyharmadát még mindig a néhány hete már nem gyártott Swift adja (ebből az idén még 12 ezret értékesítenek Magyarországon), s ugyanilyen arányban készül a Wagon R+, illetve az új Ignis. Ebből a teljes évre vetített termelési terv 50 ezer gyártását tartalmazza, s az elképzelések szerint 60:40 százalékos lenne az export, illetve a hazai értékesítés aránya.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.