BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Hiányzik a fogyasztói tudatosság

A magyar fogyasztóvédelmi szakemberek nem tartanak attól, hogy az uniós csatlakozást követően ugrásszerűen megnő a fogyasztói panaszok száma. Feltételezhetően fokozatosan több lesz azonban a kifogás a termékekre, szolgáltatásokra, mint napjainkban. A fogyasztóvédőknek ezen túlmenően fel kell készülniük a határokon átnyúló reklamációkra is.

A hazai vásárlók aktívabb fellépése, ha nem is markánsan, már évek óta érzékelhető - közölte a Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőség piacfelügyeleti ellenőrzési igazgatója. Szűcs András a Világgazdaság tegnapi számában megjelent cikkre reagált, amely szerint egyre gyakrabban tesznek panaszt az európai fogyasztók. Az elmúlt három esztendőben 62 ezerről több mint 69 ezerre nőtt a főfelügyelőség és területi felügyelőségek ügyfélforgalma. Figyelemre méltó, hogy sokan előzetes információt, tanácsot kérnek az ügyükkel kapcsolatos jogi szabályozásról. Ez akár a fogyasztói tudatosság jeleként is felfogható, ám - hangsúlyozta Szűcs András - még messze vagyunk az unióban tapasztalt vevői magabiztosságtól.

A tudatosság hozzáállás kérdése is. Bár a felügyelőségek felvilágosító tevékenysége folyamatos, a fogyasztók nagy hányada meglehetősen naiv, felületes és kiszolgáltatott. A gyártók, eladók, szolgáltatók általában nem tekintik egyenrangú félnek a fogyasztót. Miként az unióban, nálunk is sok a panasz például a pénzügyi szolgáltatásokra. A pénzintézettel, biztosítótársasággal szerződő fél sokszor el sem olvassa az aláírandó megállapodást, mondván, úgysem érti. Ebben gyakran igaza van, de abban aligha, hogy nem is próbálja megérteni.

Napirenden a fogyasztóvédelmi törvény felülvizsgálata. A szakemberek fontolgatják a fogyasztóvédelmi teendők hatékonyabb megosztását a hatóságok és a civil szervezetek között. Az utóbbiakra hárulna a fogyasztó anyagi védelme. Így a hatóságok eredményesebben összpontosíthatnák erőiket a veszélyek feltárására, a fogyasztó élet- és egészségvédelmére. A főfelügyelőség a jövőben erőteljesebben kíván élni közérdekű keresetindítási jogával. Az még nem kristályosodott ki, milyen muníciókat kapnának a civil fogyasztóvédők a megújuló törvényben.

Az Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület (OFE) mindenesetre hosszú évek óta intézi a hozzá fordulók panaszait. Illetékesei egyik legfontosabb feladatnak a széles körű informálást tartják, hiszen anélkül nyilván nem ismerik meg kellően és nem is érvényesíthetik sikerrel jogaikat a fogyasztók. Az OFE evégett szorgalmazza saját tanácsadó irodáinak megerősítését, hogy azok a csatlakozást követően tájékoztató központokként szolgálják a fogyasztókat, elősegítvén akár a határon átnyúló panaszügyek megoldását is. (MKK)

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.