Prioritások kijelölését sürgetik
Az érintett vállalatokat képviselő szervezetek egyöntetűen üdvözölték a kormány tervezett új beruházásösztönző csomagját (VG, 2003. június 26.), bár annak várható hatását egyesek nem tartják elegendőnek, mások pedig egyéb eszközök alkalmazását is kívánatosnak mondják. Parragh László, a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara elnöke úgy fogalmazott lapunknak: ha lesz is hatás, félő, az nem lesz átütő. Fáth Péter, az AmCham ügyvezető igazgatója szerint ugyanakkor még éppen időben készül lépni a kormány, mielőtt az ország lemarad a külföldi befektetésekért folyó európai versenyben. A Joint Venture Szövetség szerint sem elegendő a programtervezet.
A szövetség üdvözli a tervezet több elemét, így a bürokrácia csökkentését, a támogatásokhoz jutás egyszerűsítését, a beszállító vállalkozások erősítését eredményező módszerek bevezetését, ugyanakkor úgy véli, lennének még egyéb eszközök is a kormány kezében, javítandó az ország tőkevonzó képességét. Mint a szövetség elnökségének lapunk kérésére készített állásfoglalása rámutat: csökkenteni kellene a versenyképességet veszélyeztető közterhek legalább valamely elemét, a jogszabályok normativitásának javításával redukálni kellene az ellenőrzési folyamatban előforduló vitatható eljárások számát, nem szólva arról, hogy prioritásokat kellene kijelölni a szűk költségvetési beruházási lehetőségek között. Ez utóbbira példaként említi az elnökség a közlekedési, az egészségügyi infrastruktúra fejlesztését s a szakképzés színvonalának emelését. Emellett a szövetség régóta szorgalmazza egy hatékonyabb, szakszerű, méltányosan és pártatlanul működő vállalkozásbarát közszolgálat kialakítását, hívja fel a figyelmet az elnökségi állásfoglalás, rámutatva: mindez kiszámítható, nyugodt politikai és gazdasági közegben, nagyobb kamat és árfolyam-stabilitás mellett kellene hogy megvalósuljon.
A bevezetendő egyablakos rendszert továbbgondolva Fáth Péter arra hívja fel a figyelmet, hogy el kell dönteni, az elnevezés információszolgáltatást vagy ügyintézést takar-e majd. A beruházók ugyanis azt szeretnék, hogy a különböző engedélyek megszerzése egyszerűsödjön - a hatásköröket indokolt esetben vonják el a minisztériumoktól és utalják egy szervezethez -, s ne legyen szükség hosszadalmas utánajárásra - indokolja. Az egyablakos rendszer bevezetését magától értetődőnek tartja Parragh László, ugyanúgy egyébként, mint a bürokrácia csökkentését. Ez utóbbi kapcsán azt is megjegyezte: látványos változásra van szükség, hiszen a régió országai jobbak nálunk. A nemzeti befektetésösztönző ügynökség megerősítésével az MKIK egyetért, ám Parragh szerint azt részben a kamarák alá kellene rendelni, s ezáltal is közelebb lehetne vinni a gazdasághoz. (Mint emlékezetes, a kamarák már korábban is tettek kísérletet arra, hogy szerepet kapjanak az ITDH-ban, ám ez meghiúsult a szükséges pénzügyi hozzájárulásuk miatt.)
Az adócsökkentés szükségessége is több véleményben viszszaköszön. Az AmCham már korábban javasolta, hogy a jelenleg 18 százalékos társasági adót fokozatosan csökkentsék 12 százalékosra. Mint Fáth fogalmaz: ez az adómérték látványosan kommunikálható bel- és külföldön egyaránt. Az MKIK szerint a helyi adókhoz kellene hozzányúlni, mert ezek a legnyomasztóbbak. Ehhez azonban az önkormányzatok újrafinanszírozására is szükség van - hívja fel a figyelmet Parragh, hozzátéve: az adóterheket minimum 2-300 milliárdnyi összeggel kellene csökkenteni, hogy érzékelhető legyen a hatása; egyébként a szomszédos országok is ezzel operálnak.


