BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Félgyűrű Miskolc körül

Az idén novemberre átadják az M3-as autópályát Miskolccal összekötő M30-as 35-ös útig terjedő szakaszát, ám a teljes, a Vegyépszer Rt. által épített sztráda - elsősorban a nyomvonalhoz tartozó földterületek kisajátítási vitái miatt - a tervezetthez képest egy évvel később, a jövő év második felében készül el. A kormány döntése értelmében a Miskolcot elkerülő félgyűrű építése nem áll le: 2005 őszére kétszer egysávos út köti össze az M30-ast a 26-os úttal.

Egy évvel ezelőtt - az M30-as nyomvonala körüli kisajátítási viták idején - derült ki, hogy 2003 novemberére nem készül el az M30-as. A miskolci Borsod Invest Kft. egy 1994-ben meghirdetett pályázat alapján kapta feladatul, hogy az M3-as autópálya Mezőkövesd és Polgár közötti, valamint az M30-as autópálya által érintett földterületeket megvásárolja. A feladat nagyságát jelzi, hogy mintegy 3500 földtulajdonossal kellett tárgyalniuk. Az M3-as ürügyén mindössze két esetben nem sikerült az egyezség, így kisajátítás lett a dologból. Az M30-as körül már nem ment minden simán. Miskolc önkormányzata vállalta a koordinátor szerepét. A borsodi megyeszékhely gazdasági fejlődése számára elengedhetetlen az M30-as, amely egyben csökkenti a belváros ma már tarthatatlan forgalmát.

A Vegyépszer és a Betonút alkotta Magyar Autópálya-építő Konzorcium másfél évvel ezelőtt kötött szerződést a 24 kilométeres M30-as megépítésére, amelynek árát akkor 44 milliárd forintban határozták meg. Érveik szerint a beruházás azért ilyen drága, mert a nyomvonal rendkívül nehéz terepen, a nyékládházi kavicsbányák lelőhelyein, bányatavakon, mocsaras területen keresztül halad, s négy csomópontot, két vasúti felüljárót, valamint egy Sajó-hidat is meg kell építeniük. Összehasonlításul az M3-as egy kilométerén csaknem 95 ezer köbméter földet kell megmozgatni, az M30-asnál pedig 194 ezret. Az M3-ason egy kilométeren 390 négyzetméternyi híd épül, míg az M30-ason 868. A legfrissebb ütemezés szerint az M3-as és a 35-ös út csomópontja között már az idén ősszel használható lesz az M30-as.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.